Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en venn med en 2006/2007 E91 318d som ikke får start på bilen, tok diagnose for han i dag men kommer ingen vei.

Problemstilling: Han brukte bilen som normalt uten problemer og den ble parkert i 1-2 uker, når han skulle ta den i bruk igjen så ville den ikke starte.
Verdt å nevne at det ble sprengkulde når bilen var parkert.

Får null kontakt med DDE, har sjekket alt av sikringer, tilførsel osv men nada. Har tilogmed åpnet DDE for å se etter eir / kortslutning men fant ingenting.

Bilen kinner som bare det men får ikke start.

Testet med 3 forskjellige kabler samt flere programmer, ingen får kontakt med DDE.

Screenshot_1.thumb.png.f39295ea7693e5ad18ba2aa249ed19a3.png

Screenshot_2.thumb.png.83fb7108c67fccf16718d7ba0c38d175.png

Screenshot_3.thumb.png.b5f77175691cb42d1c0b783b9ee4b4d7.png

Screenshot_4.thumb.png.dd68964b29c8d0628f252d10da7ce050.png

Screenshot_5.thumb.png.bf45da0fd8844ec28edb9a7a77414ab9.png

 

Skrevet

Hoho, her var det mye rart. Har du sletta koder og lest ut på nytt?

Virker som om det har vært lite strøm på bilen (frm), uten at det er direkte relatert til denne casen.

Ville ha sjekket at jordforbinnelse til motor er ok (belast med gammel fjernlys pære på +i motorrom og - på motor, lav motstand hjelper ikke, kursen må holde amp's). Er det dårlig med jord her kan CAS ryke.

Ellers ville jeg ha søkt "BMW 00A0B3" på Google der flere støter på dette og løser det på forskjellige vis. Hvorfor 00a0b3? Fordi den koden er feil siden starter går rundt selv om ISTA hevder noe annet.

Skrevet (endret)
1 time siden, PIIIPower skrev:

Hoho, her var det mye rart. Har du sletta koder og lest ut på nytt?

Virker som om det har vært lite strøm på bilen (frm), uten at det er direkte relatert til denne casen.

Ville ha sjekket at jordforbinnelse til motor er ok (belast med gammel fjernlys pære på +i motorrom og - på motor, lav motstand hjelper ikke, kursen må holde amp's). Er det dårlig med jord her kan CAS ryke.

Ellers ville jeg ha søkt "BMW 00A0B3" på Google der flere støter på dette og løser det på forskjellige vis. Hvorfor 00a0b3? Fordi den koden er feil siden starter går rundt selv om ISTA hevder noe annet.

Dette var faktisk ETTER sletting av koder :-&

Den var relativt tom for strøm når han skulle ta den i bruk igjen, forrige eier på bilen har lekt villmann når vedkommende koblet opp ledbar på bilen så her må jeg inn med tool32 og resette counter. ISTA anbefalte å bytte FRM :P

Jord til ECU var i orden men skal sjekke den til motor nøye, ingenting tyder på at CAS har røket her enda. Har god kontakt med den.

 

Fant et innlegg på e90post hvor en var plaget med relativt samme feil og han fikk kontakt med DDE ved å trykke på ledningene samtidig, feilen her var canbus.
Mulig det går å legge "ekstra" ledning fra obd kontakt til canbus pin på ecu for å utelukke canbus feil samt sjekke om man da oppnår kontakt?  Normalt sett så vil jo canbus feil komme i lista til ISTA, ut fra min erfaring.

Skal teste DDE relè for å utelukke dette, samt måle strøm på sikringene

Ingenting neddi boksen tyder på fukt, varmgang eller eiring. Bilen virket jo når han parkerte den så dette er en merkelig case.

Endret av Flataas
Skrevet

Har du 12V ved DME?

Når en ikke får kontakt med modulen er det først vær sikker den faktisk får strøm :) 

 

FRM på disse biler er litt sær når det kommer til tom batteri men det skal ikke forklare noen av de feilene. 

Skrevet
30 minutter siden, mr.pingu skrev:

Har du 12V ved DME?

Når en ikke får kontakt med modulen er det først vær sikker den faktisk får strøm :) 

 

FRM på disse biler er litt sær når det kommer til tom batteri men det skal ikke forklare noen av de feilene. 

Har 12V ved DME ja, hører også at ting skjer når man tar ut og inn relè'et

Skrevet
2 hours ago, Flataas said:

Har 12V ved DME ja, hører også at ting skjer når man tar ut og inn relè'et

Da er det sjekket hvertfall :) 

Angående canbus, hva er motstand mellom CAN_L og CAN_H når du tar av kontakten fra DME? Om DME har ikke terminerings motstand i seg burde du se 120-ohm +-3. Om DME har terminerings motstand det får du 60ohm +-3 om DME er koblet ut. Om det avviker sterkt fra disse verdiene da kan det tyde på et eller annet feil på canbussen.

 

Skrevet
1 time siden, mr.pingu skrev:

Angående canbus, hva er motstand mellom CAN_L og CAN_H når du tar av kontakten fra DME? Om DME har ikke terminerings motstand i seg burde du se 120-ohm +-3. Om DME har terminerings motstand det får du 60ohm +-3 om DME er koblet ut. Om det avviker sterkt fra disse verdiene da kan det tyde på et eller annet feil på canbussen.

Tenker du på kontakten til DME eller måle på pinnene til DME?

Skrevet
15 minutes ago, Flataas said:

Tenker du på kontakten til DME eller måle på pinnene til DME?

Tenkte egentlig på kontakten til DME, men om du måler på pinnen også får vi avklart om DME har en innebygd termineringsmotstand. Enten du får 2x 60ohm eller du får bare 120 ohm på kontakten :) 

Skrevet

Har sett en random video på E6x eller E9x der DDE ikke svarte fordi den ikke fikk strøm, en clue jeg bet merke i, men som ikke var nevnt i videoen var at det ikke kom opp noe motorlampe da tenningen var på. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, PIIIPower said:

Motstand kan måles rett på ODB porten også.

PT-can er vel ikke rett på OBD-porten, er det det? Er vel flere Can-bus nettverker som alle har sitt motstand.

Endret av mr.pingu
Skrevet
53 minutter siden, mr.pingu skrev:

PT-can er vel ikke rett på OBD-porten, er det det? Er vel flere Can-bus nettverker som alle har sitt motstand.

:stupid: for rask på avtrekkeren der 😂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...