Gå til innhold

X3 starter ikke når det er kaldere enn -25c

thansen
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2004 x3 e83 med m47 motor. Tredje året nå at den er ekstremt uvillig å starte når gradestokken bikker under -25c. 
*Helt nytt batteri i sommer
*Helt ny dynamo i sommer
*Helt nye glødeplugger i sommer

Får ingen feilmeldinger på glødeplugger ergo så er styreenheten i orden, den er forsåvidt også byttet for 4 år siden.

Så hva kan være grunnen til at den ikke vil starte? Nå er det -30c og bilen har stått i motorvarmeren i godt over 24t men alikavel så vil den ikke starte. Prøvde til slutt med en batteribooster og selv da ville den ikke starte. Det er litt under halv tank på bilen så det skulle jo vært mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, thansen said:

Får ingen feilmeldinger på glødeplugger ergo så er styreenheten i orden, 

Farlig logikk det der. Ofte bytter man alt samlet. Glødeplugger, relé og strømforsyningskabel. Er én av disse defekt kan det dra med seg andre ting i grøfts, så å ha byttet litt etter litt er ikke noe god oppskrift.

Sjekk/bytt også dieselfilteret. Mulig forvarminga på den er dårlig i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Farlig logikk det der. Ofte bytter man alt samlet. Glødeplugger, relé og strømforsyningskabel. Er én av disse defekt kan det dra med seg andre ting i grøfts, så å ha byttet litt etter litt er ikke noe god oppskrift.

Sjekk/bytt også dieselfilteret. Mulig forvarminga på den er dårlig i tillegg.

Tar ganske godt vare på bilen, alt av olje, filter, luftfilter dieselfilter osv er byttet i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tennbrikket said:

Tilstand på dyser?

en m47 i riktig stand skal fyre uten problemer ned i -32. Snakker av erfaring fra januar i år.

Vet ikke helt hvordan jeg skal sjekke dette, med ista eller inpa? Hva skal man se etter i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, thansen skrev:

Vet ikke helt hvordan jeg skal sjekke dette, med ista eller inpa? Hva skal man se etter i såfall?

mest nøyaktige er vel å måle retur. Jeg personlig hadde litt problemer med kaldstart da ett par av dysene begynte å bli modne for utskiftning. 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, tennbrikket said:

mest nøyaktige er vel å måle retur. Jeg personlig hadde litt problemer med kaldstart da ett par av dysene begynte å bli modne for utskiftning. 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924

såppas ja, må av med dysene for å teste. Er det best å få dem overhalt, kjøpe nye eller brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, thansen said:

såppas ja, må av med dysene for å teste. Er det best å få dem overhalt, kjøpe nye eller brukt?

Ta ut og levere til test i benk. Kjøpe nye fra f.eks Bosch, de er ofte overhalt og ok.

1 hour ago, thansen said:

Hvilken kabel er dette? Hoved som kommer fra batteri til motorrom eller?

Fra plusspol til gløderele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Ta ut og levere til test i benk. Kjøpe nye fra f.eks Bosch, de er ofte overhalt og ok.

Fra plusspol til gløderele.

Nye dieseldyser koster vel 4k pr stk? 16k for dyser for en så gammel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også på andre poster på bimmerfest at hvis feks gløderele er ødelagt, så er det ikke alltid den gir feilkode. Kanskje jeg burde få byttet den? Selv om jeg har byttet den for 3-4 år siden. Er det noe gode merker å anbefale? BERU kanskje? EDIT: Ser ikke ut som det finnes BERU lenger å få her i Norge, blir vel kanskje Htachi

Endret av thansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, thansen said:

Nye dieseldyser koster vel 4k pr stk? 16k for dyser for en så gammel bil.

Kan koste mer enn det også, men jeg skrev ikke at du skulle bare kjøpe alle omgående og se om det hjalp. Jeg skrev at du kan sende inn dine til test i benk. Som betyr at man kanskje finner ut at det ikke er behov for å kjøpe nye dyser i det hele tatt eller ikke alle fire.

Hitachi eller Beru skal være greie, men les hva jeg skriver og ta den 1000-lappen ekstra og ta alt samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Kan koste mer enn det også, men jeg skrev ikke at du skulle bare kjøpe alle omgående og se om det hjalp. Jeg skrev at du kan sende inn dine til test i benk. Som betyr at man kanskje finner ut at det ikke er behov for å kjøpe nye dyser i det hele tatt eller ikke alle fire.

Hitachi eller Beru skal være greie, men les hva jeg skriver og ta den 1000-lappen ekstra og ta alt samtidig. 

jepp, noe gode verktøy å anbefale for å ta av dysene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, thansen skrev:

Sjekka også batteriet som jeg byttet i sommer med en tester jeg har, viste 43% battery health og 90% charge. Ergo dårlig batteri fra biltema... Selv etter 24t med lading.

Biltema har vel grei batterigaranti så om batteritesteren de har også viser dårlig batterihelse får du kanskje nytt på garanti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...