stisim Skrevet Januar 30 Skrevet Januar 30 Hei, Noen som har erfaring med bytte/rep. av elektrisk(hydraulisk) bakluke? Var så heldig at begge løftearmene på bakluka mistet festesplinten til karosserifestet etter tur, så nå henger demperen løs(benytter kun øvre del/glassluka for åpning). Det er festeanordningen som er røket-demperen virker å fungere noenlunde. Prøvd diverse huggere/bildelsenter, da det virker som selve demperarmen må byttes - lite å finne, og tlf til div verksted presenterer regning på +20k, siden demperen er relativt grei kost på.. Synes det er stivt for en gammel bil, så spør litt om noen har lignende erfaring på dette området.. Har vurdert å skaffe tradisjonell demper slik at luka kan åpnes manuelt-det betyr jo evt. å blinde tilførsel av hydraulikkolje/el-tilkobling, plugge igjen slangene etc. Nå er bilen i god stand og jeg tenker å ha den på veien enda noen år-men ønsker selvsagt å gjøre dette billigst mulig/bra nok ;) Tips/synspunkter mottas med takk
Otis Skrevet Januar 30 Skrevet Januar 30 @awt Mener jeg har laget en guide på hvordan man fikser dette.
E.C. Skrevet Januar 30 Skrevet Januar 30 Pumpa kan overhales av en selv, men demper må man nesten kjøpe ny til 10k. Da er det billigere å bygge om til manuell drift, det er løsningen de fleste går for.
stisim Skrevet Januar 30 Forfatter Skrevet Januar 30 3 timer siden, Otis skrev: @awt Mener jeg har laget en guide på hvordan man fikser dette. Takk:), skal sjekke den ut - går det på bytte til manuell drift?
stisim Skrevet Januar 30 Forfatter Skrevet Januar 30 3 timer siden, E.C. skrev: Pumpa kan overhales av en selv, men demper må man nesten kjøpe ny til 10k. Da er det billigere å bygge om til manuell drift, det er løsningen de fleste går for. Takk-blir nok løsningen i dette tilfellet.
awt Skrevet Januar 30 Skrevet Januar 30 Kan bytte til manuelle, men ville forsøkt å bytte kulen i karosseriet i første omgang. Er også de som har boret hull i kule og sylinder, og så satt i en liten bolt gjennom.
stisim Skrevet Januar 31 Forfatter Skrevet Januar 31 @awt Har BMW de kulene som reservedeler? Utfordringa er her at ( iflg Sulland i Tromsø) får en ikke hverken klips(eller splint er det vel..) som kan erstatte den delen som EGENTLIG mangler - kula er jo intakt...virket som eneste løsning å bytte hele demperen til en ny av samme type...uaktuelt Men i fall overgang til manuelt, så må jo hydraulikk-slanger/el-styring enten blindes eller legges unna veien på en måte..hvor finner man evt tanken/reservoiret til hydraulikkslangene som går til bakluka?
E.C. Skrevet Januar 31 Skrevet Januar 31 59 minutes ago, stisim said: Men i fall overgang til manuelt, så må jo hydraulikk-slanger/el-styring enten blindes eller legges unna veien på en måte..hvor finner man evt tanken/reservoiret til hydraulikkslangene som går til bakluka? Dette er et ikke-problem om du ender opp med å fjerne den. Jeg har fjernet hele opplegget på delebil og solgt pumpe og modul. Det er hurtigkoblinger på hydraulikkslanger mot pumpa, modulen ligger i reservehjulsbrønn, pumpa over venstre hjulbue. Demontering er helt kurant. Du må også ta vekk automatisk luke i utstyrslista og standardkode tilhørende moduler. stisim reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet Januar 31 Skrevet Januar 31 (endret) 52 minutter siden, E.C. skrev: Du må også ta vekk automatisk luke i utstyrslista og standardkode tilhørende moduler. Eventuelt bare nappe sikringen 😬 Får feil når du leser av med diagnose, men da slipper man iallefall feil i KOMBI/CCC 😅 @stisim Jeg hadde også feil med at demperen hoppet av. Prøvde ny kule, fungerte en kort stund før den hoppet av igjen. Selve "hodet" som dyttes inn i kula var såpass slitt at det holdt med å åpne/lukke bakluken et par ganger før den falt helt av. Lagde noen fine merker i lakken også som følge. Å bruke 10k+ fristet lite, og de som var brukt med usikker fremtidig tilstand var også nokså dyre etter min mening. Bygde om til vanlig gassdempere for godt under 1000 kr inkl nytt deksel, og lever greit med det enn så lenge. Bruker stort sett bare glassluken, men har enda hele systemet i kjellerboden om jeg en dag skulle være fristet til å gjøre noe med det. Skrue i demper trikset prøvde jeg også, det varte heller ikke sånn kjempelenge. Mulig jeg ikke gjorde det riktig, men jah... 🤷♂️ Skulle ønske det fantes noe ettermarkedsdemper som heller gikk på ren EL slik nyere BMW har. Endret Januar 31 av ///M-ini95 stisim reagerte på dette 1
stisim Skrevet Januar 31 Forfatter Skrevet Januar 31 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Eventuelt bare nappe sikringen 😬 Får feil når du leser av med diagnose, men da slipper man iallefall feil i KOMBI/CCC 😅 @stisim Jeg hadde også feil med at demperen hoppet av. Prøvde ny kule, fungerte en kort stund før den hoppet av igjen. Selve "hodet" som dyttes inn i kula var såpass slitt at det holdt med å åpne/lukke bakluken et par ganger før den falt helt av. Lagde noen fine merker i lakken også som følge. Å bruke 10k+ fristet lite, og de som var brukt med usikker fremtidig tilstand var også nokså dyre etter min mening. Bygde om til vanlig gassdempere for godt under 1000 kr inkl nytt deksel, og lever greit med det enn så lenge. Bruker stort sett bare glassluken, men har enda hele systemet i kjellerboden om jeg en dag skulle være fristet til å gjøre noe med det. Skrue i demper trikset prøvde jeg også, det varte heller ikke sånn kjempelenge. Mulig jeg ikke gjorde det riktig, men jah... 🤷♂️ Skulle ønske det fantes noe ettermarkedsdemper som heller gikk på ren EL slik nyere BMW har. Takk for godt innspill @///M-ini95! Når du beskriver hvordan ulike metoder er prøvd, og med tilsvarende erfaringer heller jeg mer og mer mot å demontere j....skapet og montere manuelt slik du (og flere) har gjort
stisim Skrevet Januar 31 Forfatter Skrevet Januar 31 2 timer siden, E.C. skrev: Dette er et ikke-problem om du ender opp med å fjerne den. Jeg har fjernet hele opplegget på delebil og solgt pumpe og modul. Det er hurtigkoblinger på hydraulikkslanger mot pumpa, modulen ligger i reservehjulsbrønn, pumpa over venstre hjulbue. Demontering er helt kurant. Du må også ta vekk automatisk luke i utstyrslista og standardkode tilhørende moduler. Takk så mye for info @E.C. Skal ta en titt på dette opplegget i helga, men skjønner det er en kurant sak å fjerne slangene👍
stisim Skrevet Lørdag kl. 16:52 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 16:52 På 31.1.2025 den 11.29, E.C. skrev: Dette er et ikke-problem om du ender opp med å fjerne den. Jeg har fjernet hele opplegget på delebil og solgt pumpe og modul. Det er hurtigkoblinger på hydraulikkslanger mot pumpa, modulen ligger i reservehjulsbrønn, pumpa over venstre hjulbue. Demontering er helt kurant. Du må også ta vekk automatisk luke i utstyrslista og standardkode tilhørende moduler. @E.C. Trenger man diagnoseverktøy for å fjerne luke fra utstyrslista/standardkode? Eller gjøres dette via meny i bilen? Ikke vært mye inne på de menyene, skal sies...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå