Kennyboi92 Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Utifra bildet han la ut i tråden, så ser det ut som det er noe annet. Han skriver i det internasjonale forumet "sensor under rack", så jeg tenker det må være denne han byttet til slutt: Selvfølgelig ikke løs del å kjøpe, så best bet er å kjøpe en komplett brukt tannstang og flytte over, evnt høre om du kan kjøpe kun den delen der. Men kan være jeg misforstod, men skjønte det sånn utifra beskrivelsen på plasseringen + at det ikke er reservedel å få kjøpt (noe der er på sensor lid) Ville uansett sjekket tilstanden på styreenheten visuelt siden det ikke koster deg noe. Får nok opp airbaglampe hvis du napper ut stikkerne på stolen, men du sletter det bare med diagnoseapparatet du bruker. 1 time siden, ///M-ini95 skrev: Ja, å så vidt jeg kan skjønne så er det i bunn der som du har denne sensor lid’en? altså denne her som jeg tror og håper er det som må byttes 😅:
///M-ini95 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 10 minutter siden, Kennyboi92 skrev: Ja, å så vidt jeg kan skjønne så er det i bunn der som du har denne sensor lid’en? altså denne her som jeg tror og håper er det som må byttes 😅: Del #10 som du la ut bilde av sitter lenger opp iallefall 🤷♂️
Kennyboi92 Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 20 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Del #10 som du la ut bilde av sitter lenger opp iallefall 🤷♂️ Del nr 10 sitter under den utstilkern på tannstaga der. den sensor lid’en er den greia som er blå på det bildet du la ut. Legger ved begge bildene her.
///M-ini95 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden @Kennyboi92 Joa det skjønner jeg, men den sensoren som jeg antar ble byttet av trådstarter i innlegget jeg lenket til, ser ikke ut til å være samme del som "sensor lid". Den ligger ikke på samme plass utifra deletegningen, og stikkerkoblingen ser heller ikke 100% lik ut. Tillegg nevner han at han måtte bruke delen fra en brukt tannstang, da den ikke var å kjøpe som reservedel. Min konklusjon er dermed at sensor lid er delen markert med rød, og den sensoren som han fyren hadde problemer med, er markert i blå. Hvorvidt det løser det du opplever, det vet jeg ikke med sikkerhet...
Kennyboi92 Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 1 minutt siden, ///M-ini95 skrev: @Kennyboi92 Joa det skjønner jeg, men den sensoren som jeg antar ble byttet av trådstarter i innlegget jeg lenket til, ser ikke ut til å være samme del som "sensor lid". Den ligger ikke på samme plass utifra deletegningen, og stikkerkoblingen ser heller ikke 100% lik ut. Tillegg nevner han at han måtte bruke delen fra en brukt tannstang, da den ikke var å kjøpe som reservedel. Min konklusjon er dermed at sensor lid er delen markert med rød, og den sensoren som han fyren hadde problemer med, er markert i blå. Hvorvidt det løser det du opplever, det vet jeg ikke med sikkerhet... Ikke sant, ja nei jeg er ikke sikker! 😂 men ut fra det dokumentet du la ved lengre opp her, så står det at denne sensor lid’en er den som leser av motorens vinkel eller noe i den duren og det er jo nettopp det jeg har feilkoder på. At den ikke klarer av å lese av posisjonen på motoren til active steering. "No monitoring of the angle sum relationshop" & "Motor position angle not initialized" 😅
///M-ini95 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 1 minutt siden, Kennyboi92 skrev: No monitoring of the angle sum relationshop Den nederste sensoren måler jo "total angle", altså rattvinkelsensor i SZL + sensoren i tannstanga. Jeg tolker det som at den feilkoden der kanskje går litt på dette? 2 minutter siden, Kennyboi92 skrev: Motor position angle not initialized Denne tolker jeg litt som en følgefeil av den første. AL systemet er ganske komplekst, så er ikke lett å forstå seg på det med en gang. Nå koster jo ikke den "sensor lid" all verdens, så iverstefall er du 1000 lappen fattigere. Du har ikke byttet noe i understellet nylig og muligens sendt hjulvinklene på bærtur ?
Kennyboi92 Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 3 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Den nederste sensoren måler jo "total angle", altså rattvinkelsensor i SZL + sensoren i tannstanga. Jeg tolker det som at den feilkoden der kanskje går litt på dette? Denne tolker jeg litt som en følgefeil av den første. AL systemet er ganske komplekst, så er ikke lett å forstå seg på det med en gang. Nå koster jo ikke den "sensor lid" all verdens, så iverstefall er du 1000 lappen fattigere. Du har ikke byttet noe i understellet nylig og muligens sendt hjulvinklene på bærtur ? Ja, men med tanke på at det ikke er noe galt med rattvinkeøsensoren, så bør det jo være denne sensoren på motoren til active steering? 😅 Som sagt så fikk vi lest av verdiene fra selve rattet når jeg dreide rundt hvertfall 😅 Nei, er ikke gjort noe som helst i understellet og jeg hadde til og med hjulstillingskontroll på bilen for 1års tid siden. (Feilen kom før dette også altså) og som nevnt så kommer feilen opp når det switcher fra varmt til kaldere vær, spesielt hvis det har vært fuktig ute.
///M-ini95 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 13 minutter siden, Kennyboi92 skrev: Ja, men med tanke på at det ikke er noe galt med rattvinkeøsensoren, så bør det jo være denne sensoren på motoren til active steering? 😅 Leste den PDF'n litt fort. Den nedre sensoren leser av en egen verdi, så selv om rattvinkelsensoren leser av korrekt, så kan du få feil om ikke nedre sensor klarer å lese vinkelen på selve "pinion" delen.
///M-ini95 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden En ting du kan prøve på, er å se om du klarer å fremprovosere feilen. Typ varme opp en av de sensorene med hårføner eller liknende, for så å kjøle den ned. Se om feilmelding dukker opp underveis siden dette er temperatur basert. Samtidig kan du ta ut stikkerne og kontrollere etter fukt/irr i samme sleng.
Kennyboi92 Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden 8 timer siden, ///M-ini95 skrev: En ting du kan prøve på, er å se om du klarer å fremprovosere feilen. Typ varme opp en av de sensorene med hårføner eller liknende, for så å kjøle den ned. Se om feilmelding dukker opp underveis siden dette er temperatur basert. Samtidig kan du ta ut stikkerne og kontrollere etter fukt/irr i samme sleng. Ja, skal se litt på det, jeg håper og tror at det er den sensor lid greia som er problemet. Så tenkte å sjekke litt ladninger og kontakter der, men vet du om dette er lett tilgjengelig eller om det er kaos og komme til?
///M-ini95 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 time siden, Kennyboi92 skrev: Så tenkte å sjekke litt ladninger og kontakter der, men vet du om dette er lett tilgjengelig eller om det er kaos og komme til? Om det er likt som på min E61 med M54 motor, så kommer du til bunnen med å ta av dekselet under, og sensorliden er muligens enklest å komme til fra siden. Så av med hjulet på venstre siden I guess.
Kennyboi92 Skrevet 25 minutter siden Forfatter Skrevet 25 minutter siden 37 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Om det er likt som på min E61 med M54 motor, så kommer du til bunnen med å ta av dekselet under, og sensorliden er muligens enklest å komme til fra siden. Så av med hjulet på venstre siden I guess. Okei, takk for svar 😊 Har også en E61 men med M57 motor, så får ta en titt. Da står det bare igjen å prøve å finne ut av hva det er som forårsaker den ujevne motorgangen på kalde dager 😅
Otis Skrevet 20 minutter siden Skrevet 20 minutter siden Kan være slitne dyser. Du burde kanskje måle retur mengden med diesel som kommer fra alle dyser. Og se nærmere på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå