E.C. Skrevet Søndag kl. 14:43 Skrevet Søndag kl. 14:43 (endret) Prøver å finne ut om det er jeg som er tilbakestående eller om designet på produktet er litt så som så. Jeg har kjøpt et sett med Sachs 900 134 støvkapper, til min 01/2006 325ix E91. Alle delene kommer i samme eske, så det er ikke plukk og miks.Her er en link til slike hos Autodoc: https://www.auto-doc.ie/sachs/1231052 Jeg forventer at disse skal passe inn sånn her: Og dette støttes av bilder fra Ebay som viser hvordan originale sitter: Jeg greier dog ikke å dytte mine på plass i sporet der, uansett hva jeg prøver: Har prøvd: Varme plasten med varmepistol Smurt delene med monteringsvæske fra BMW (den til montering av foringer) Prøvd å dra/dytte fra begge sider Prøvd å montere kun den sorte ringen først, uten skum (ring og skum kan tas fra hverandre) Noen som har vært borti noe sånt? Jeg skjønner at det skal være litt tight, men det virker å være overkill. Ring og skum kan tas fra hverandre ved å ta i litt, mens den andre delen er klin umulig. Endret Søndag kl. 16:21 av E.C. løst
NOBILITET Skrevet Søndag kl. 15:13 Skrevet Søndag kl. 15:13 Selv om Sachs 900 134 skal være riktig, kan det være små forskjeller fra OEM-delen. Det kan være verdt å sjekke om dimensjonene faktisk er like ved å sammenligne sporene på den gamle og nye delen. Noen ganger er det også produksjonsvariasjoner som gjør at ting ikke passer som de skal, så hvis du har mulighet til å sammenligne med en annen Sachs 900 134, kan det gi en pekepinn på om det er en feil på akkurat din del. Hvis ingenting funker, så kan det være at Sachs-delen bare har et litt dårlig design. Kanskje det er verdt å prøve Lemförder eller til og med gå for originaldelene fra BMW. Du kan også høre med Sachs om dette er et kjent problem, kanskje du ikke er den eneste som har slitt med det. Skikkelig frustrerende når ting ikke passer som de skal, men håper dette hjelper litt!
E.C. Skrevet Søndag kl. 16:21 Forfatter Skrevet Søndag kl. 16:21 Jeg har forståelse for at ettermarkedsdeler ikke nødvendigvis blir helt like originale og kan ha avvikende dimensjoner, men man bør kunne forvente at en del som består av totalt 3 mindre deler, som alle kommer i samme eske, bør kunne settes sammen uten større innsats. Her konkluderer jeg med at Sachs (som for øvrig leverte de aller fleste demperne til BMW i aktuell tidsperiode) har kjipet ut på materialet til støvkappa. Jeg har inntrykket av at den originale er mer gummi-aktig og fleksibel, mens den fra Sachs er mye mer "plast" og stiv. Dermed blir det verre å montere, til tross for at dimensjoner på selve bump-stoppen og medfølgende ringen skulle være "ok". Saken har for øvrig løst seg. Ved å ta kun ringen, smøre den opp med monteringspasta og forsiktig bryte den inn med et interiørspak falt den til slutt på plass. Man kunne dog se antydninger til ikke elastisk deformasjon i belgplasten. Bryte innover fra oversiden: Ampera, laffe, NOBILITET og 3 andre reagerte på dette 6
540is Skrevet Søndag kl. 16:32 Skrevet Søndag kl. 16:32 Min metode er som oftest å sette inn bumpstoppen nedenfra og trekke det på plass, vil tro at det ville ha funket der og mr.pingu reagerte på dette 1
NOBILITET Skrevet Søndag kl. 16:41 Skrevet Søndag kl. 16:41 Bra at du fikk det til! Hm virker som Sachs sin er litt stivere enn originalen, så ikke rart det var trøblete. Metoden til @540is kunne kanskje også funket, men uansett godt løst!
E.C. Skrevet Søndag kl. 16:44 Forfatter Skrevet Søndag kl. 16:44 @540is prøvde på det, men var enda mindre klaring nedefra. Har for øvrig ikke hatt noe problem med Sachs forrige gang jeg monterte på E61. Designet var dog litt annerledes.
NOBILITET Skrevet Søndag kl. 16:47 Skrevet Søndag kl. 16:47 Bare nysgjerring, er det ikke noe instruksjonsmanual direkte fra Sachs hvordan dette gjøres iht. deres anbefaling?
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 16:52 Skrevet Søndag kl. 16:52 (endret) 33 minutes ago, NOBILITET said: Bare nysgjerring, er det ikke noe instruksjonsmanual direkte fra Sachs hvordan dette gjøres iht. deres anbefaling? Burde vel være sammen som TIS beskriver siden Sachs var OEM rundt den tiden, hvertfall for dempere. Muligens har det vært lemförder for selve gummidelene men begge merker er uansett eid av ZF. (Sachs ble del av ZF i 2001) Endret Søndag kl. 17:20 av mr.pingu
E.C. Skrevet Søndag kl. 16:53 Forfatter Skrevet Søndag kl. 16:53 Ikke med i eska, men disse er nå normalt ganske rett frem å montere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå