Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 530d, 2012 modell. Tok den inn på verksted da jeg hørte knirkelyder bak i bilen ved lav fart og særlig ved svinging.

De diagnostiserte og fant at det skyldes den integrerte aktive styringa, altså systemet som gjør at bakhjulene svinger med, noe som gir mening da lyden bare kommer ved lav hastighet og spesielt ved svinging.

De vil skifte actuator, og jeg har henta inn tilbud fra flere verksteder. Tilbudene varierer mellom 35-40.000, og delen alene ligger på rundt 27.

Hvis jeg må krype til korset og bla opp så gjør jeg det, men før den tid lurte jeg på om det var noen her inne som hadde noen tips. Verkstedene reparerer jo ikke, de bare bytter delen.

Er det for eksempel mulig å komme til med en oljesprøyte og få smurt litt?

Tok forresten kontakt med Bimmerfiks for å høre om det gikk an å avkode hele funksjonen, men de mente det ble omfattende.

Disclaimer: Er lite bilkyndig selv, men har en nabo som er og kan hjelpe meg om noen har noen gode ideer.

På forhånd takk for innspill!

-Morten

Skrevet
6 minutter siden, Morten Mathisen skrev:

Hei!

Har en 530d, 2012 modell. Tok den inn på verksted da jeg hørte knirkelyder bak i bilen ved lav fart og særlig ved svinging.

De diagnostiserte og fant at det skyldes den integrerte aktive styringa, altså systemet som gjør at bakhjulene svinger med, noe som gir mening da lyden bare kommer ved lav hastighet og spesielt ved svinging.

De vil skifte actuator, og jeg har henta inn tilbud fra flere verksteder. Tilbudene varierer mellom 35-40.000, og delen alene ligger på rundt 27.

Hvis jeg må krype til korset og bla opp så gjør jeg det, men før den tid lurte jeg på om det var noen her inne som hadde noen tips. Verkstedene reparerer jo ikke, de bare bytter delen.

Er det for eksempel mulig å komme til med en oljesprøyte og få smurt litt?

Tok forresten kontakt med Bimmerfiks for å høre om det gikk an å avkode hele funksjonen, men de mente det ble omfattende.

Disclaimer: Er lite bilkyndig selv, men har en nabo som er og kan hjelpe meg om noen har noen gode ideer.

På forhånd takk for innspill!

-Morten

om du bruker søkefunksjonen så ligger det en tråd på forumet her for overhaling av tannstanga bak.

Skrevet

Bakhjulsstyringen er aktiv i alle hastigheter, men i lav fart er det mest hørbart om du har feil. Det er mest sannsynlig noen foringer til sylinder som begynner å korrodere med påfølgende lyd. Disse foringene selges ikke løst, men det finnes folk som har fått laget. 

Skrevet

Byttet hele HSRen på 7eren, ble rundt 18k om jeg husker riktig, på Bilia. Kjøpte delen på ebay fra en vrak bil som hadde gått såvidt 100kkm og uten salt. Kostet vel 8k NOK. Er vel saltet og drit som tar knekken på dette. Jeg hadde ikke noe ulyder eller noe merkbart på forhånd, prøvde masse med ISTA og resette, kalibrere osv, men nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...