whobe Skrevet April 6 Skrevet April 6 (endret) Har noe utfordringer med at min E53 3.0D tilsynelatende trekker strøm. Hadde en åpenbar strømtyv i fjor hvor modul til skjermen var defekt og trakk strøm. Siden har jeg ladet bilen ca hver 4 uke. Nå plutselig må bilen lade hver 2-3 dag. I en periode over 2 uker har jeg koblet minuskabelen av batteriet hver gang bilen står i ro. Bilen har da startet fint hver gang og har hatt ca 12.80V hele denne perioden. Har målt strømtrekket med multimeter mellom minus og batteriet: Med en gang jeg tar på multimeteret trekkes det 2.8A når bilen starter opp. Deretter synker det til 2.2A etter noen sekunder. Ett minutt senere går det ned til 1.2A Etter totalt 3 minutter fra jeg koblet på multimeteret stabiliserer det seg på 0.43A Når bilen går i "sovemodus" etter totalt 16 minutter går målingen ned til 0.01A og tidvis opp til 0.03. Slik jeg forstår det er denne målingen slik som man forventer, og 0.01A skal ikke tappe bilen for strøm over så kort. Noe tips til hva som kan være årsaken til dette? Endret April 6 av whobe
sveigis Skrevet April 6 Skrevet April 6 Jeg hadde tilsvarende problem på min e53 som jeg eide . Der var det dvd /kart spilleren bak på venstre side som ikke slo seg av . Om du lukker opp dekslet på venstre side ,låser bilen og det fremdeles lyser fra den delen etter at bil er i hvilemodus ,kan du ha en synder feks . Tok ut sikring til den og da ble alt greit . Ble erstattet med en som var iorden .
Shattered Skrevet April 6 Skrevet April 6 Hadde også en strømtyv på min. Var en kloss bak i brønnen som hørte til høydejustering som var helt brent, husker ikke i farta hva den komponenten heter. Merka det da bilen begynte å synke i rompa, og feilmeldinger i dash på høyde. Men den var ekstremt tregstarta i lang tid, spesielt hvis det var 0 grader eller kaldere. Jeg og madammen kjørte til nabobyer som Risør og rundt skauen for å få lada opp litt strøm på bilen, tungvint men dette var før jeg ante hva problemet var. sveigis reagerte på dette 1
whobe Skrevet April 6 Forfatter Skrevet April 6 1 time siden, sveigis skrev: Jeg hadde tilsvarende problem på min e53 som jeg eide . Der var det dvd /kart spilleren bak på venstre side som ikke slo seg av . Om du lukker opp dekslet på venstre side ,låser bilen og det fremdeles lyser fra den delen etter at bil er i hvilemodus ,kan du ha en synder feks . Tok ut sikring til den og da ble alt greit . Ble erstattet med en som var iorden . Sjekker akkurat og etter 16 min så er den slått av. sveigis reagerte på dette 1
whobe Skrevet April 6 Forfatter Skrevet April 6 18 minutter siden, Shattered skrev: Hadde også en strømtyv på min. Var en kloss bak i brønnen som hørte til høydejustering som var helt brent, husker ikke i farta hva den komponenten heter. Merka det da bilen begynte å synke i rompa, og feilmeldinger i dash på høyde. Men den var ekstremt tregstarta i lang tid, spesielt hvis det var 0 grader eller kaldere. Jeg og madammen kjørte til nabobyer som Risør og rundt skauen for å få lada opp litt strøm på bilen, tungvint men dette var før jeg ante hva problemet var. Min har ikke høydejustering
ehaugsnes Skrevet April 6 Skrevet April 6 Hos meg var problemet lista på bakluka med mikrobryter og skiltlys. Kunne fungere fint lenge, men plutselig kunne den være helt død neste morgen. Kjøpte ny list så ble det bra sveigis reagerte på dette 1
Otis Skrevet April 6 Skrevet April 6 0,1A er altfor mye strømtrekk. Det skal være under 0,35A ish. Om du har 90 Ah batteri, så er batteriet helt tomt etter 900 timer.
whobe Skrevet April 6 Forfatter Skrevet April 6 6 minutter siden, Otis skrev: 0,1A er altfor mye strømtrekk. Det skal være under 0,35A ish. Om du har 90 Ah batteri, så er batteriet helt tomt etter 900 timer. Glemt en 0 i farten. Skal bære 0.01A.
E.C. Skrevet April 6 Skrevet April 6 11 minutes ago, Otis said: 0,1A er altfor mye strømtrekk. Det skal være under 0,035A ish. Tenker det var tallet du mente. Enig med deg at det ikke skal ligge over 35mA. Otis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet April 6 Skrevet April 6 @whobe: kobler du av slik at all strømmen går gjennom multimeteret? Kan hende du må ha noe med loggefunksjon for å ta det over tid. Du bør kanskje også finne ut hva den nåværende kapasitet på batteriet er. Hvis det har vært mye utladet kan det være betydelig redusert sammenlignet med nytt, selv om du får ladet det opp til 12,8V.
whobe Skrevet April 6 Forfatter Skrevet April 6 7 minutter siden, E.C. skrev: @whobe: kobler du av slik at all strømmen går gjennom multimeteret? Kan hende du må ha noe med loggefunksjon for å ta det over tid. Du bør kanskje også finne ut hva den nåværende kapasitet på batteriet er. Hvis det har vært mye utladet kan det være betydelig redusert sammenlignet med nytt, selv om du får ladet det opp til 12,8V. Ja. Alt er av og multimeter er koblet mellom batteri og minuspolen. Skal få sett om jeg får gjort en batteritest. Er testeren til biltema dugende ?
E.C. Skrevet April 6 Skrevet April 6 Usikker faktisk, de har muligens flere utgaver? Bør være noe med last. Du starter med å koble inn multimeter mellom batteriet og minuspolen etter at batteriet har vært frakoblet? Det er kanskje ikke det riktigste, om det er flere moduler som ikke har vært vekket opp med tenning på. Jeg hadde startet bilen (altså motor), skrudd av, deretter sneket inn multimeterer inn i kretsen (mellom minuspol batteri og minuskabel), uten å bryte kretsen. Da skal du ha en mer realistisk måling. Det skal jo ikke tappe seg på få dager med normalt trekk som kun trekker 10-35 mA Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå