Kenneth291 Skrevet April 16 Skrevet April 16 Hei, Jeg har nylig montert et senkesett på min BMW E30 med 51 mm fjærbein, H&R dempere og senkefjærer. I tillegg er det montert en E36 tannstang. Etter montering hadde jeg bilen inne til firehjulskontroll, hvor verkstedet mente at cambervinkelen foran var utenfor spesifikasjonene, og at jeg burde montere camberplater for å kunne justere dette. De sa det var omtrent én grad for mye negativ camber. Det ble ikke gjort noen justering bak, da det ikke er justeringsmuligheter der. Jeg legger ved bilde av hjulstillingsskjemaet – er det noen som har erfaring med om disse verdiene er innenfor det som kan godkjennes ved kontroll av senkesett?
///FredriK.S Skrevet April 16 Skrevet April 16 Biltilsynet er også klar over at det ikke er justeringsmuligheter av camber forran og bak. Så lenge vinklene er ca like på høyre og venstre side (noe din er), så vil dem ikke henge seg opp i det. Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt og erfart selv.
Kenneth291 Skrevet April 16 Forfatter Skrevet April 16 1 time siden, ///FredriK.S skrev: Biltilsynet er også klar over at det ikke er justeringsmuligheter av camber forran og bak. Så lenge vinklene er ca like på høyre og venstre side (noe din er), så vil dem ikke henge seg opp i det. Det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt og erfart selv. Ok takk for svar. Ser at verkstedet har glemt å fylle ut chassisnummer, reg nummer osv. er dette noe Biltilsynet legger seg opp i?
Øyvind L. Skrevet April 16 Skrevet April 16 Jeg måtte ha signert og stempel på papirene fra verkstedet når jeg var hos BT.
GtiGtr Skrevet April 17 Skrevet April 17 14 timer siden, Kenneth291 skrev: Ok takk for svar. Ser at verkstedet har glemt å fylle ut chassisnummer, reg nummer osv. er dette noe Biltilsynet legger seg opp i? Du må ha skiltnr/chassienr på hjulstillingskontrollen, ellers kan du i praksis ta med frå hvilken som helst bil. Ville også hatt stempel og signatur, samt kopi av kvitteringen fra verkstedet. Husk at biltilsynet også krever bevis på lysjustering etter senk, så få verkstedet til å gjøre det i samme slengen. Hadde du montert coilovers så må også høgde frå f.eks senter av felg til skjermkant stå på et dokument. KMT reagerte på dette 1
Kenneth291 Skrevet Mai 2 Forfatter Skrevet Mai 2 Har nå bestilt kontroll på veivesenet. Fikk verksted til å signere papirer. Han på verkstedet mente at når camberen er en grad ute av toleransen vil de ikke godkjenne det på biltilsynet. Er det noen som har tidligere erfaring med dette?
Kvasi Skrevet Mai 2 Skrevet Mai 2 9 minutter siden, Kenneth291 skrev: Er det noen som har tidligere erfaring med dette? På 16.4.2025 den 19.41, ///FredriK.S skrev: Så lenge vinklene er ca like på høyre og venstre side (noe din er), så vil dem ikke henge seg opp i det.
Yngvejos Skrevet Mai 3 Skrevet Mai 3 Det er utrolig hva en girkassejekk forran og bak kan gjøre med hjul vinklene. (Dette forutsetter at du har en god tone med verkstedet). Spissing kan justeres på ny etter at bilen har blitt senket ned. Jeg tror det er veldig personavhengig om hjulvinkler utenfor referanseverdiene blir godkjent eller ikke. Jeg vil tro at de fleste vil la være å godkjenne verdier utenfor specs for å dekke sin egen rygg.
Kenneth291 Skrevet Mandag kl. 08:03 Forfatter Skrevet Mandag kl. 08:03 (endret) På 3.5.2025 den 2.51, Yngvejos skrev: Det er utrolig hva en girkassejekk forran og bak kan gjøre med hjul vinklene. (Dette forutsetter at du har en god tone med verkstedet). Spissing kan justeres på ny etter at bilen har blitt senket ned. Jeg tror det er veldig personavhengig om hjulvinkler utenfor referanseverdiene blir godkjent eller ikke. Jeg vil tro at de fleste vil la være å godkjenne verdier utenfor specs for å dekke sin egen rygg. Så det er vanlig at vegvesenet godkjenner camber verdier som mine? -2 grader venstre og -2,12 grader høyre? Endret Mandag kl. 08:04 av Kenneth291
GtiGtr Skrevet Tirsdag kl. 07:25 Skrevet Tirsdag kl. 07:25 Dersom det ikkje er mulig å justere camber, så vil tall som er utenfor fortsatt kunne godkjennes. TUV-papirene har sikkert litt info om dette, men når senkesettet var på TUV-godkjenning så var det jo ikkje justeringsmuligheter på den bilen heller, ergo sikkert samme vinkler som på din bil etter senk. Er mange biler som har blitt godkjent med "feil" verdier etter senk der det ikkje er mulig å justere det. Sjekk opp i dine TUV-papirer om det står noko der.
Kenneth291 Skrevet Tirsdag kl. 09:27 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 09:27 (endret) 2 timer siden, GtiGtr skrev: Dersom det ikkje er mulig å justere camber, så vil tall som er utenfor fortsatt kunne godkjennes. TUV-papirene har sikkert litt info om dette, men når senkesettet var på TUV-godkjenning så var det jo ikkje justeringsmuligheter på den bilen heller, ergo sikkert samme vinkler som på din bil etter senk. Er mange biler som har blitt godkjent med "feil" verdier etter senk der det ikkje er mulig å justere det. Sjekk opp i dine TUV-papirer om det står noko der. Ok, takk for svar. Er disse TUV papirene jeg har: https://www.tunershop.no/media/gutachten/h-r/31003N.pdf. Det er vel vanlig at det står på tysk, skal vel ikke oversettes? Ser også i TUV papirene at senkesettet er beregnet på en 6 sylindret motor men jeg har en 4 sylindret, har vel ikke noe å si det? Er det også noe jeg kanskje bør nevne til kontrolløren ettersom verdiene er utenfor? Endret Tirsdag kl. 09:42 av Kenneth291
GtiGtr Skrevet Tirsdag kl. 10:50 Skrevet Tirsdag kl. 10:50 1 time siden, Kenneth291 skrev: Ok, takk for svar. Er disse TUV papirene jeg har: https://www.tunershop.no/media/gutachten/h-r/31003N.pdf. Det er vel vanlig at det står på tysk, skal vel ikke oversettes? Ser også i TUV papirene at senkesettet er beregnet på en 6 sylindret motor men jeg har en 4 sylindret, har vel ikke noe å si det? Er det også noe jeg kanskje bør nevne til kontrolløren ettersom verdiene er utenfor? Då spørs det om du har feil sett, går på vekt på bil blant annet så du skulle nok hatt eit sett for 4syl bil. Antar at produsent har en variant for 4-syl bil også?
Kenneth291 Skrevet Tirsdag kl. 17:05 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 17:05 6 timer siden, GtiGtr skrev: Då spørs det om du har feil sett, går på vekt på bil blant annet så du skulle nok hatt eit sett for 4syl bil. Antar at produsent har en variant for 4-syl bil også? Jeg oppgraderte fra 45mm fjærbein til 51mm ettersom jeg bestilte senkesett til en bil beregnet på 51mm fjærbein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå