Gabz Skrevet Mandag kl. 09:29 Skrevet Mandag kl. 09:29 Har en litt ugunstig problemstilling på E39 M5. Viskerne fungerer som de skal mens de kjører (går helt opp og helt ned problemfritt), men når de parkerer/stopper så står de midt på frontruten (45 graders stilling). Bakhistorien fra forrige eier er at et stag på mekanismen røk under kjøring, slik at viskerarm på førerside moste den andre armen på passasjerside. Da ble hele mekanismen byttet som resultat. Ble prøvd å justere armene der de sto fra før, men da gikk de over A-stolpen når de kjørte. Justeres tilbake, da gikk de ned i motorrom. Så en mellomting ble funnet, men viskerne stoppet da midt på ruten. Det har i etterkant blitt byttet ene releet uten noe forskjell. Men ut i fra deletegninger på Koed kan det se ut som det er to forskjellige releer på hver sin side av motorrom? Kan det isåfall være en idé å prøve å bytte det andre også? Husker ikke 100% hvilket av disse som var byttet, må dobbelsjekke i kveld. Eventuelt så er det kanskje viskermotor som må byttes? Den funker jo som den skal når viskerne kjører, men har hørt at det kan være noe mikrobrytere inni som kan være defekt? Noen som har noe innspill eller erfaringer? Er gjenstående feil til EU-godkjenning så vil få fikset dette ASAP 😅
*MrB* Skrevet Mandag kl. 10:14 Skrevet Mandag kl. 10:14 (endret) Står mekanismen i rett nullposisjon i forhold til motor da? Eller justerer du viskerne ved å ta de av kon og sette de på med ny orientering? Har ikke skrudd på akkurat denne, men er ikke helt ulik E6X sin. Der har motor (eller girhjul) en bryterfunksjon som indikerer en omdreining. Om mekanismen står feil i forhold til denne blir det posisjonskluss, ser jeg for meg. Endret Mandag kl. 10:20 av *MrB*
Gabz Skrevet Mandag kl. 10:51 Forfatter Skrevet Mandag kl. 10:51 Usikker, ble utført av forrige eier og jeg har ikke demontert noe enda. Tenker at jeg skal finne en brukt motor og prøve å bytte mens alt uansett skal demonteres, også se om det løser biffen. Har ingen erfaring med justering av det der selv, så får satse på at det ser litt mer logisk ut når man er i gang, vedrørende hva som skal stå hvordan.
Kvasi Skrevet Mandag kl. 10:54 Skrevet Mandag kl. 10:54 Vipp armen løs fra motor og flytt viskerne dit de skal parkere og fest så armen på motor igjen.
Gabz Skrevet Mandag kl. 10:59 Forfatter Skrevet Mandag kl. 10:59 4 minutter siden, Kvasi skrev: Vipp armen løs fra motor og flytt viskerne dit de skal parkere og fest så armen på motor igjen. Er det ikke fare for at den da prøver å gå mye lenger ned (mot motorrom) når man kjører da? Og må jeg ta ut hele mekanismen for å gjøre det, eller er det en måte å vippe motor av armen sånn det står, for å teste først?
*MrB* Skrevet Mandag kl. 11:18 Skrevet Mandag kl. 11:18 Motoren gir seg alltid i nullposisjon pga interne bryter, så det er da om å gjøre at mekanismen står i rett nullposisjon også
Kvasi Skrevet Mandag kl. 11:32 Skrevet Mandag kl. 11:32 29 minutter siden, Gabz skrev: Er det ikke fare for at den da prøver å gå mye lenger ned (mot motorrom) når man kjører da? Og må jeg ta ut hele mekanismen for å gjøre det, eller er det en måte å vippe motor av armen sånn det står, for å teste først? Hvis du skrur av viskerne på vanlig måte skal motor stoppe i nullposisjon og det skal da bare være å flytte armen sånn av viskerne ligger der de skal parkere. Nå kjenner ikke jeg E39 og hvor greit det er å komme til motoren der men det skal ikke være værre å fikse det.
Gabz Skrevet Mandag kl. 11:53 Forfatter Skrevet Mandag kl. 11:53 Skjønner, da er det lov å håpe på enkel løsning, ja. Lurer på å kjøpe en brukt original motor uansett i tilfelle det ikke løses uten, når jeg først demonterer alt. Om det skulle være noe galt med de interne bryterne på motoren eller lignende. Ganske billig forsikring for 5-600kr, kontra å stå der og plutselig måtte montere sammen alt for å gjøre det igjen senere. Så får jeg ha den i reserve dersom det løser seg med bare justering av mekanisme.
*MrB* Skrevet Mandag kl. 12:04 Skrevet Mandag kl. 12:04 Men om viskerne har vært flyttet på festene her (endret vinkel i et forsøk på å løse problemet): ....så må man først få mekanismen til å stå rett i forhold til når motor står i nullpos. Det er så mange stag og ledd her, at dette vil kun fungere når startposisjon er helt korrekt. Er mekanismen ute av sync må man ha et riktig oppsett fra en annen bil å måle på som referanse eller ha tilgang til en manual. Om viskerne ikke er flyttet på, så skal det (teoretisk) være så enkelt som Kvasi skriver
Gabz Skrevet Mandag kl. 12:09 Forfatter Skrevet Mandag kl. 12:09 Ahh, okei. Mener det ble gjort av forrige eier i et forsøk på å rette det, ja. Men han jeg skrur hos har også E39 så får håpe jeg bare kan sammenlikne med hans og at det blir korrekt.
E.C. Skrevet Mandag kl. 12:14 Skrevet Mandag kl. 12:14 Når jeg leser over på nytt nå så tror jeg at jeg skjønner hva som kan ha skjedd. Det er to forhold her. A: Viskerarmer mot overføringsmekanisme og B: Overføringsmekanisme mot motor. A er per nå satt riktig, fordi viskere verken går forbi A-stolpen eller ned i motorrom. Denne sammenkoblingen mellom viskerarm og overføringsmekanisme (i rød ring på bildet til @*MrB*) påvirker ikke parkeringspunktet, kun området viskere skal dekke. B er sammenkoblingen mellom overføringsmekanisme og motor. Hvis motoren ikke stod i riktig posisjon etter at forrige mekanisme havarerte og nytt ble puttet på så kan den være "ute av sync" med overføringsmekanismen. Hvis dette er feilen og motoren faktisk stopper på sitt riktige stoppunkt så skal du kunne skru overføringa løs fra motor, rotere overføringa 45 grader (eller hvor mye som den bommer med) og skru det sammen igjen.
Gabz Skrevet Mandag kl. 12:50 Forfatter Skrevet Mandag kl. 12:50 Ja okei, det høres lovende ut. Bestilte brukt motor i stad, men da har jeg i verste fall bare en i reserve eventuelt. Takk for alle innspill, da har jeg litt mer kunnskap å forsøke med her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå