Gå til innhold

Feilkode 290b00 air mass system measured air mass too low

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

20250702_225831.thumb.jpg.28ca933b90d7c8cf18bec74da1d499f3.jpgHei

Har akkurat kjøpt en F20 1.6d m 190.000km. Byttet olje og luftfilter v overtagelse.

Var hos en kamerat som bor i en bratt bakke. Da j skulle hjem, kvelte den gjentatte ganger tross bra med pådrag. Fikk till slutt gitt full pinne og seg oppover bakken uten mulighet for fartsøkning. Var som om den sto i 3de gir. Da jeg kom opp på flaten tok bilen opp fart. Kjørte ned til kompisen igjen og fikk tatt en diagnose.

290b00 air mass system measured air mass too low

EGR ble byttet på innkalling på 122.000km. Bilen virker meget treg, men går meget pent og på 0.4x.

Iom at det ikke er stuck EGR da den åpner lurer j på hva feilen kan være.

Tips mottas med takk da dette er kjedelig å kjøre med. 

Endret av pedro
Skrevet

Etter innkallingen har bilen gått mellom 68 og 78.000km så mye kan ha skjedd etter det. Bilen bærer ikke preg av å ha vært eiet av et petimeter😂20250702_151718.thumb.jpg.477238917acc14658b4bb33864474474.jpg20250702_171642.thumb.jpg.c8118c1fa1b2d6f1c3ebfe63c2e398ba.jpg20250702_152918.thumb.jpg.cb28516858a7036b7a35bd81d19e1540.jpg

• 4 weeks later...
Skrevet

Update

Da har f20en värt på Bilia Lierstranda på tilbakeinnkalling og bytte av EGR og kjøler.

EGR og kjøler var helt fin og ingen feil ble funnet, Den er imidlertid like treg å få igang og rister litt ved oppstart.

I bratte oppoverbakker er den like treg. Nå uten feilmeldinger til nå.

Har ikke lyst til å begynne med random delebytte da j ikke har lyst å bruke mer penger på tralla enn STRENGT nødvendig da det ble byttet knirkeforing bak til kr 8630.

Dieselfilter om det er tett burde vel komme opp som feilmelding?

Skrevet

Har du eller kjenner du noen med tilgang til ISTA?

I ISTA har du en fin test plan for feilsøking på air mass relaterte feil, hvor den kjører diverse tester for å snevre inn hvor problemet trolig stammer ifra. 

Nevnte Bilia noe om innsugsmanifolden din ved skifte av EGR kjøler/ventil? En av testene som skal utføres, er hvorvidt manifoldet er fri for lekkasjer for å utelukke at det ikke er brent hull i innsugsmanifoldet. Det er hele essensen med aksjonen fra BMW. EGR systemet brenner hull i manifoldet, som i sin tur øker faren for brann i motorrommet. 

Skrevet

Hei nei Ikke noen med tilgang til ista D 

Nei Yekniker på Bilia nevnte ikke noe om innsugsmanifolden min da han skiftet EGR kjøler/ventil!

>"En av testene som skal utføres, er hvorvidt manifoldet er fri for lekkasjer for å utelukke at det ikke er brent hull i innsugsmanifoldet. Det er hele essensen med aksjonen fra BMW."<

Det viste jdg ikke. Blir å ringe på mandag for å høre mer rundt dette.

Teknikker sa kun at kjøler og ventil var i god stand.

Skrevet (endret)
44 minutter siden, pedro skrev:

Det viste jdg ikke. Blir å ringe på mandag for å høre mer rundt dette.

Hvis det ble utført som følge av en aksjon, så vil jeg tro de har gjort jobben i henhold til beskrivelsen. Kjenner ikke med 100% sikkerhet hvor strenge retningslinjer BMW forhandlere har ved utførelse aksjoner, men kan med egen erfaring si at hos andre merker man pliktig til å gjøre jobben slik det er beskrevet i rep.manual/aksjonsbeskrivelsen.

Alt "diagnosearbeid" loggføres, og gjør man ting på sin egen måte, risikerer verkstedet å stå med regningen selv. 

Screenshot_20250801_183603_Drive.thumb.jpg.511ee4aee967b6bc5d2782d400ae85f8.jpg

Endret av ///M-ini95
Skrevet

Å feilsøke på MAF-relaterte feil kan jo Bilia også gjøre, om du ikke har noen alternativer i nærheten av deg. Det er andre sensorer som skal korrespondere med MAF om alt virker som det skal. Koster jo noen kroner, men er i hvertfall målrettet og billigere enn f.eks. en ny MAF sensor, som kanskje ikke løser problemet.

Det du kan gjøre selv er å gå over alle rørdeler fra grill til manifold, og se om det er noe som er skadet, lekker eller feilmontert. Selve manifolden tolker jeg til å være sjekket ut av ligningen.

Skrevet

Hei nei Ikke noen med tilgang til ista D 

Nei Tekniker på Bilia nevnte ikke noe om innsugsmanifolden min da han skiftet EGR kjøler/ventil! Sa bare at han har bytte, men at alt var i orden. Kjørte nå opp en svært bratt bakke og måtte da ned i første tross fart nede i bakken. Sånn skal det ikke være. Selv min 116 i tar bakken i 2 og 3de. Sp d er noe som ikke stemmer.

Har en 1.8 E36 som holdt på slik helt til den stoppet i en krapp sving. Lette etter feil og byttet bensinfilteret på en hunch. Fyra med en gang og går som   en 1.8;-)

>"En av testene som skal utføres, er hvorvidt manifoldet er fri for lekkasjer for å utelukke at det ikke er brent hull i innsugsmanifoldet. Det er hele essensen med aksjonen fra BMW."<

Det viste jeg ikke. Den akselererer veldig bra når den først har fått 2000rpm. Pigg i responsen. Tror heller ikke på defekt /tett manifoil.

Blir å ringe på mandag for å høre mer rundt dette.

Teknikker sa kun at kjøleren og EGR ventilen som ble byttet ut var i god stand.

Skrevet

Takker for svar En visuell sjekk på mandag før j drar til Bilia.

Skrevet

Da har jeg fått samme symptom igjen.

Varm bil Kjørt ett stykke uten noen antydninger til noe galt. Kjørte opp bratt bakke type 15+% og så dør bilen og og j må ned i 1gir og krabbe opp bakken.

På toppen kvikner bilen til og akselererer med godt pådrag.

Satans irriterende dette. Når snøen kommer vil dette bli ett kjempeproblem om d ikke blir fikset.

Skrevet

Om du er helt sikker på at alle slanger er tett og ikke har noen lekkasjer. 

Så kan du forsøke nytt luftfilter. Eller et filter av høykvalitet. 

Skrevet

Hei Første j tenkte på. Bytta samme dag som j fikk bilen. Det så ut som filteret hadde sitter der i årevis. Ingen bil i mitt eie har kjørt rundt med slik dritt.

Tror det ble Thansen og Bosch

20250702_151809.thumb.jpg.6fad368809d60e209f811d793b7c21de.jpgFor å være helt ærlig så tror jeg ikke denne har fått mye service. 20250702_151718.thumb.jpg.bd3b8851b42ce067597ba8f2ab5580ca.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...