Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

F48 finner jeg ut av, for en sedan 320d fra 2008 og opp. 

Edit: Dette er for lyktespyler. Jeg tok feil. 

Endret av Otis
Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

F48 er til lyktespyler, disse har kraftigere pumpe. Spyler til frontruta skal være rett ut av JBE, så neppe noe direkte sikring til den.

Hadde ikke e46 ei egen sikring til denne? 
Så hvis vindusspyleren plutselig stopper å virke på en e90/e91 må det sannsynligvis være vindusspylerpumpa som er ødelagt?

Skrevet (endret)
1 time siden, Otis skrev:

F48 finner jeg ut av, for en sedan 320d fra 2008 og opp. 

Gjorde også det (F48 knytter seg til 3 ulike symboler i bilde 3 under og alle ser ut til å ha noe med spyling å gjøre. Chatgpt mente den også fungerer som en sikring til regnsensoren). Var nemlig en lapp bak det svarte dekslet som sitter foran sikringsboksen i hanskerommet som spesifiserte dette, men som en sier her gjelder ikke dette for vindusspylerpumpa. Uansett var min F48 hel og pen etter inspeksjon. Så det er nok pumpa som har gått hos meg.

IMG_6609.thumb.jpeg.d201f7f15ea7f8f248f2b7348688db11.jpeg

IMG_6607.thumb.jpeg.765a412203a42052563f229fa9e93994.jpeg

IMG_6608.thumb.jpeg.ddab599564b938fa857d302e524a0cdf.jpeg

IMG_6605.thumb.jpeg.06582eff1ee5ac62717f8d4d5c38aeb0.jpeg

Endret av George Constanza
Skrevet
16 minutes ago, George Constanza said:

Hadde ikke e46 ei egen sikring til denne? 
Så hvis vindusspyleren plutselig stopper å virke på en e90/e91 må det sannsynligvis være vindusspylerpumpa som er ødelagt?

Jeg vet ikke om E46, men hva forrige generasjon har og ikke har er ofte mindre relevant. Allerede på E39 er det ingen sikringer til lys og alt styres av lysmodul. Dette er for 30 år siden. Se over sikringer er lurt, men det blir færre av de og det er ikke egen sikring til alt.

Det kan være litt forskjellig hvorfor pumpa ikke funker, men om lyktespylere funker, viskere går, men frontruta spyles ikke så skal det både være signal om å viske og nok væske. Kan være sprekk i slange og at alt renner ut på bakken. Sett vekk fra det er det kanskje 80 % sannsynlighet for feil på pumpe, 19 % på ledningsnett og 1 % på JBE. Demonter og sjekk om det kommer strøm fram til pumpa når det spyles, så er du langt på vei.

Skrevet

Med andre ord ingen separat sikring.

Enklaste er vel å måle på pumpa om det kjem strøm til den. Sidan pumpa sitte på "utsida" av bilen og er utsatt for miljøpåvirkning er det nok der det er størst sannsynlighet for at feilen ligg.

Med moderne elektronikk kan det vere det skjer ingen ting når du kobla fra pumpa, men då kan det vere greitt å koble til ei 12v lyspære der for å lure elektronikken til å tru at det er ei pumpe tilkobla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...