Gabz Skrevet Onsdag kl. 08:07 Skrevet Onsdag kl. 08:07 Ønsker meg litt mer V8-lyd i min E39 M5, da jeg synes det er litt vel nedtonet originalt. Men, alle de velkjente godlyd-oppskriftene (som Eisenmann, Supersprint etc.) koster jo fort en 30-50k for et ferdig oppsett med bakpotter og x-pipe feks. Tenkte i første omgang å begynne litt mer moderat også heller jobbe meg oppover. Vil ikke overdrive lydnivået, eller bruke såpass med cash rett ut akkurat nå, da det er andre ting på listen som skal ordnes først som er viktigere enn dette. Det kan heller være på ønskelisten til senere. Dermed lurte jeg på om noen har erfaring med feks Schmiedmann sin sport-bakpotte? Eller å feks starte med kun x-pipe? Eller om sistnevnte egner seg mest i tillegg til bakpotter. Og er evt Schmiedmann sin x-pipe bra? Er dette er en type løsning hvor man heller burde lagt pengene i potten til "ordentlig" oppsett (foruten den grad det "alltid" er det i slike sammenhenger), eller om dette er bra greier for pengene? Er jo fort 1/3 av prisen på de store merkene. Håper å høre fra noen med erfaringer på disse 😄
Gabz Skrevet Onsdag kl. 08:16 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 08:16 Ser også nå at Koed har Scorpion bakpotter eventuelt.
BrokeBoi Skrevet Onsdag kl. 08:26 Skrevet Onsdag kl. 08:26 Hva som er bra avhenger veldig av hva slags lyd du er ute etter. Min erfaring med merke eksos er at man stort sett får en mye mer raffinert eksos lyd, rett og slett mer "kontroll" på lyden. Om du er ute etter en mer eksotisk V8 eksoslyd (tenk Ferrari eller McLaren), så er x-pipe korrekt valg. Om du heller er ute etter en dypere og typisk amcar V8-brøl, så vil nok straight pipe eller H-pipe være mer korrekt. Med E39 er du såpass heldig at du egentlig ikke klarer å ødelegge eksoslyden uansett hva du gjør. Alt fra dyre merker som Eisenmann og Supersprint til billig hjemmesveisa straight pipe uten katalysatorer høres etter min mening bra ut, men det gjelder å finne en løsning som har et lydnivå man selv er komfortabel med. Om man ikke bryr seg om resonans inne i kupéen på lavt turtall og ikke har naboer man må ta hensyn til ved hver kald start, så er det etter min mening å bare gå for den billigste løsningen som finnes der ute med minst mulig lyddemping.
Gabz Skrevet Onsdag kl. 08:51 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 08:51 Skulle først og fremst hatt litt mer lyd, da original-lydbildet er veldig flott, men bare ganske så dempet også. Litt kjipt når motorvifta overdøver lyden, liksom. Også høres jo E39 M5 notorisk ut som en dieselmotor på tomgang. Jeg er veldig glad i dyp, amcar-ete lyd, ja, og ikke like begeistret for skarp og "raspy" lyd. Dette er jo en typisk sommerbil, men kommer jo forhåpentligvis til å bli lengre turer og noe daglig bruk med den også, så greit å ikke ha veldig frastøtende lydnivå. Har hørt fra mange at muffler delete og spesielt straight pipe kan bli svært høylytt. Sikkert veldig gøy i starten, men kan jo fort også bli litt væl i lengden og på langtur. En mellomting er fint. Har jo ingen direkte erfaring med dette selv og vet ikke da hvilken standard dette måles mot. Men er dessuten veldig greit å ha et oppsett hvor man ikke trenger å pådra seg unødig oppmerksomhet ved feks EU eller teknisk kontroll. Og ikke minst noe som er greit nok å reversere om man skal selge en dag, da jeg antar original-eksos er attraktivt for mange i den sammenhengen. S62 høres jo "alltid" bra ut, men vil som nevnt ha noe som fortsatt framstår litt raffinert.
Sverre 2468 Skrevet Onsdag kl. 09:11 Skrevet Onsdag kl. 09:11 Hei! Jeg har Supersprint bakpotter uten X-pipe på min M5 E39, og synes det høres veldig bra ut. Akkurat passe med lyd, uten å bli for bråkete. Nokså stille inne i bilen, men bra med lyd ute. Går også gjennom på hver EU-kontroll. Kunne kanskje vært artig med x-pipe i tillegg da.... 🙂
*MrB* Skrevet Onsdag kl. 09:13 Skrevet Onsdag kl. 09:13 (endret) Jeg har scorpionpottene som Koed selger. De gir ikke allverdens lyd, men er vel hakket dypere enn f.eks Eisenmann. (Kan prøve å ordne noe lydklipp om du er interessert). Det er x-pipe som er tingen for mer lyd, da kun bakpotter har begrenset effekt uansett merke. (Prøv å starte bilen uten bakpotter). Har lyst på x-pipe, men vil ikke montere noe som jeg må bytte i forkant av EU. Så dersom jeg skal ha x-pipe (eller H-pipe, ref innlegg over), så blir det å få noen til å bygge det og så legge en «dummy»-potte rundt. Endret Onsdag kl. 11:10 av *MrB*
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 09:44 Skrevet Onsdag kl. 09:44 (endret) Det er jo eisenmann som er det beste alternativ uansett men budsjettløsning er hayward & scott tror jeg det heter, meget bra lyd der også men hold et øye på kleinanzeigen, dukker stadig opp eisenmannpotter der til m5. Eisenmann ser best ut også! eisenmannsport får du også i vognkortet Endret Onsdag kl. 09:44 av Ingvaldsen LP760 reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Onsdag kl. 11:14 Skrevet Onsdag kl. 11:14 1 hour ago, Ingvaldsen said: Det er jo eisenmann som er det beste alternativ uansett Tja. Eisenmann gir veldig høyfrekvent, raspende lyd. Ikke alle vil ha det. Men er enig i at "sawcut"-endestusser ser best ut. Jeg hadde nok gått for Supersprint hele veien om budsjettet var uten begrensning.
Gabz Skrevet Onsdag kl. 11:45 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 11:45 Mange takk for innspill! Hva er det som gjør x-pipe problematisk ved kontroll? Er det ikke bare resonatorer man fjerner, eller er det noe katalysator også? Hvis det er der man bør begynne for mer lyd så hadde det jo vært gøy å prøve, tenkte det var litt motsatt jeg. Og hva utgjør for øvrig forskjellen på H og X pipe? Skjønner at det blir annerledes flyt/scavenging, men i praksis med lyd/ytelse? Utifra youtube-klipp av Supersprint bakpotter så høres det jo bra ut, det! Men da er det snakk om 30k bare i bakpotter, så da hadde det blitt litt på vent uansett. Hører mye bra om Eisenmann, og ser absolutt veldig bra ut, men som nevnt over her synes jeg utifra videoer at det kan ha litt skarp og raspete lyd. Og det er akkurat det jeg helst vil unngå, vil helst ha det så dypt og brølete som mulig. Igjen, vanskelig å etablere uten å ha hørt det live, men vil ikke legge ut 50k på et oppsett som jeg ikke ender fornøyd med heller. Også var det målet å prøve ut noe litt billigere nå i første omgang, også oppgradere til "ordentlig" oppsett senere eventuelt. Hayward & Scott var godt tips, utifra youtube videoer er det en veldig fin og passelig lyd (såfremt det kun er bakpottene som er byttet og ikke mer, mange som ikke nevner det). Ser ut til at det kommer på ca 15k ferdig i Norge for bakpotter, så en god mellomting fra de dyrere og de billigste løsningene.
*MrB* Skrevet Onsdag kl. 12:13 Skrevet Onsdag kl. 12:13 (endret) 33 minutes ago, Gabz said: Hva er det som gjør x-pipe problematisk ved kontroll? Er det ikke bare resonatorer man fjerner Det mangler en potte. (Mellompotte. Katalysator vil fortsatt være der). Det vil nok gå igjennom 8 av 10 ganger, men kan fort bli stoppet om man møter "feil" kontrollør. X-pipe vs H pipe på en Mustang. H-pipe gir mer....tja, hva skal vi kalle det....gurgling? Men ikke voldsom forskjell. Endret Onsdag kl. 12:18 av *MrB*
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 12:38 Skrevet Onsdag kl. 12:38 52 minutter siden, Gabz skrev: Hva er det som gjør x-pipe problematisk ved kontroll? vist du ikke har opprusta eksosfester er de veldig fort gjort å ta ned eksos på m5, så vist du går for noe uten tuv så er det bare å få tigsveisa inn V-band så du slipper mye bask ved evt EU osv ligge mye lyd i å fjerne katter også, men da får du motorlampe, trikset da er vell å space ut lambda med muffe/bend.
Gabz Skrevet Onsdag kl. 12:45 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 12:45 @*MrB* Skjønner! Isåfall er det jo en god tanke å bare sveise på en "potte" rundt rørene der, ja. Bare for sikkerhets skyld. Har tross alt blitt hanket inn en gang til teknisk kontroll hos SVV fordi hjulene jeg brukte med spacerne mine (som var godkjente) hadde 15mm innpress i stedet for 20mm som sto i papirene.. Så vet aldri hva slags kontrollør man må deale med. Regner med at mesteparten av slike eksosløsninger ikke kommer med noe papirer eller godkjenningsmuligheter, så er man vel bare limitert til db-målet som står i vognkort, sånn ellers? @Ingvaldsen Aha okei! Det er en god plan, ja. Kommer nok til å la kattene stå foreløpig, begynner på den enklere siden først 😅
Ingvaldsen Skrevet Onsdag kl. 12:51 Skrevet Onsdag kl. 12:51 5 minutter siden, Gabz skrev: Regner med at mesteparten av slike eksosløsninger ikke kommer med noe papirer eller godkjenningsmuligheter, så er man vel bare limitert til db-målet som står i vognkort, sånn ellers? det kommer vell an på øye som ser om det sees på som kun visuelt og lydmessig endring eller om de ser på det som en modifikasjon på drivlinjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå