Gå til innhold

Klakker og klikker i noe foran et sted E61

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig diffust spørsmål. Men har en 2008 525d e61. Det klikker og klakker fra etated foran, men ikke konsekvent. Det kan skje når jeg svinger i rolig fart, kjører over humper, alt som på noen måte gir bevegelser i noe foran. Lyden kan komme ved nesten hver eneste hump den ene dagen og ingenting neste dag. Men det har blitt verre. Det er bytta fjærbeinslager, støtdemper, forstillingsdeler, stabilisatorstag. Har sjekket bremsene, bolter, skiver og klosser. Til og med byttet styrestag, noe som var helt bortkasta. 

Er helt rådløs egentlig. Virker som lyden flytter seg rundt. Først venstre, så høyre og av og til midt i. Noen ganger kan jeg føle lyden fysisk i bilen.

Skrevet

Gjetter på slakke skruer til noen ting, feks casterstag. Er vi sikre på at alt er strammet korrekt?

Skrevet
2 hours ago, 540is said:

Sjekk skruene for støttestagene fra støtdempertårn til torpedovegg. Er de skikkelig faste så sjekk boltene for traversen.

Det er et bra tips. Disse kan gi lyd som er vanskelig å lokalisere. Er skruene mellom stag og brakett i torpedovegg som av og til løsner. Bolter mellom stag og dempertårn er sjelden noe problem. Du mente nok det første, men tenkte det var greit å presisere da det kunne misforstås. Den braketten er en skikkelig anode for øvrig, og kan være greit å bytte ut når man først er der og roter. Koster vel 200kr hos BMW.

Skrevet
22 timer siden, *MrB* skrev:

Det er et bra tips. Disse kan gi lyd som er vanskelig å lokalisere. Er skruene mellom stag og brakett i torpedovegg som av og til løsner. Bolter mellom stag og dempertårn er sjelden noe problem. Du mente nok det første, men tenkte det var greit å presisere da det kunne misforstås. Den braketten er en skikkelig anode for øvrig, og kan være greit å bytte ut når man først er der og roter. Koster vel 200kr hos BMW.

Hvir er denne braketten? Fra støtdempertårn til torpedovegg? Har mange timer foran der men aldri tenkt over det. 

Alt av bilter for øvrig forstilling er sjekka.

Skrevet
39 minutter siden, E.C. skrev:

20230821_163256.thumb.jpg.fee65dd644b704dbd9d86a667b5122f2.jpg20230821_161950.thumb.jpg.7518c6aba540a9a676f483250df58aa3.jpg

Av med dekslene igjen. Vel vel. Verdt et forsøk. Selv om jeg fikk bryti litt på stagget der den er festet på braketten så fikk jeg ingen umiddelbar følelse av at noe var løst.

Skrevet

De kan være bare litt løse, såpass at de knirker litt når karosseriet beveger seg. Du kan jo først begynne med å sjekke om skruene ute ved støtdempertårnene sitter godt.

Skrevet

Regner med du sjekket mutteren i toppen av demperen når du gikk over ting også? Den lurte meg en gang. (Når bilen hadde vært på verksted(!))

Om det ikke er forstilling eller dette staget, så begynner det å bli få muligheter igjen. Motorfester kan det jo selvsagt være. Er det en "tung" lyd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...