mrkzie Skrevet September 2 Skrevet September 2 (endret) Hei! Jeg har slitt det siste halvåret med ujevne mellomrom med at bilalarmen går helt tilfeldig. Jeg har mine mistanker om at det er batteriet som har tatt kveld eller sliter, og har lest ut feilkoder via ISTA. Jeg har ladet batteriet 3-4 ganger de siste ukene med CTEK MXS 10, og den har da stått i nærmere 10 timer hver gang. Noen som kunne hjulpet meg å forstå kodene og eventuelt hva det kan skyldes? Kodene for comfort access er fordi jeg har plugget ut dette fra håndtakene. Takk på forhånd for all hjelp! Endret September 2 av mrkzie
mr.pingu Skrevet September 2 Skrevet September 2 Enten dårlig batteri eller du har strømtrekk på en en eller annet modul. hva er hvilespenning av batteri etter en natt? Maxmek reagerte på dette 1
mrkzie Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 (endret) 1 hour ago, mr.pingu said: Enten dårlig batteri eller du har strømtrekk på en en eller annet modul. hva er hvilespenning av batteri etter en natt? Hei! Jeg har ikke fått målt spenning, ettersom jeg har låst bilen "manuelt" ved å gå i baksete å dytte ned låsen på alle dørene. Bilen og komponentene går vel aldri i "hvilemodus" ettersom den ikke blir låst? Jeg tenker at det kan være grunnen til at det ser ut til at batteriet er synderen. Ettersom jeg har ladet bilen gjennom motorrommet tidligere, mens bilen har vært låst - så begynner jeg å lure på om det er sensoren på panseret. Panseret står litt på gløtt under lading og alarm har aldri gått da. Jeg tester nå å la panser stå litt på gløtt mens bilen er låst for å se om alarm trigges. Til nå har det ikke gått noe alarm, 30 minutter etter låsing. Om noen vet hvor jeg kan finne denne sensoren så hadde det vært til stor hjelp. Legger ved bilder av motorrommet. Endret September 2 av mrkzie
Reef89 Skrevet September 2 Skrevet September 2 Bilen går i sleep selv om dører er åpne. En grei ting å se om bilen er gått i sleep er om P lyser i girspaken er slukket. Men sikker på at alarmen er aktiv da med noe åpent? ..på min F bil så aktiveres ikke alarmen om vindu er åpent fant jeg ut, prøvde og ta hånden inn i kupe engang og den gikk ikke...
mrkzie Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 4 minutes ago, Reef89 said: Bilen går i sleep selv om dører er åpne. En grei ting å se om bilen er gått i sleep er om P lyser i girspaken er slukket. Men sikker på at alarmen er aktiv da med noe åpent? ..på min F bil så aktiveres ikke alarmen om vindu er åpent fant jeg ut, prøvde og ta hånden inn i kupe engang og den gikk ikke... Det blinker rødt hvert ca 2. sekund i frontruta, så vil da tro den er på?😅
mrkzie Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 (endret) 54 minutes ago, mrkzie said: Det blinker rødt hvert ca 2. sekund i frontruta, så vil da tro den er på?😅 Etter testing så har du nok rett. Når jeg låser opp og låser på nytt så blinker den ganske mange ganger deretter går den inn i blinking hvert 2. sekund. Ifølge bilde jeg fant på google betyr det: «Interior motion sensor and tilt alarm sensor are not active as doors, hood, or tailgate is not correctly closed.» Nå har bilen stått låst slik i 2 timer, og alarm ikke gått. Er det fortsatt sannsynlig at det kan være sensor i panser eller hva anbefaler dere å teste videre? Edit: Selvfølgelig går ikke alarm hvis den er deaktivert 😂😅 Vet ikke helt hva neste steg blir.. Endret September 2 av mrkzie Reef89 reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet September 2 Skrevet September 2 Jeg ser for meg at du har enten problem med batteri eller strømtrekk. Så prøv å utelukke det som første steg. Hvor gammelt er batteriet? Om den er gammelt kan du evt vurdere å bytte den uansett, før du står stille når vinteren kommer men det utelukker ikke noe problem med strømtrekk eller annet problem. Du har ikke tilfeldigvis noe i OBD-porten? Om det er aktivitet på OBDden utløser det alarm samt det ville vært en strømtrekk.
mrkzie Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 2 hours ago, mr.pingu said: Jeg ser for meg at du har enten problem med batteri eller strømtrekk. Så prøv å utelukke det som første steg. Hvor gammelt er batteriet? Om den er gammelt kan du evt vurdere å bytte den uansett, før du står stille når vinteren kommer men det utelukker ikke noe problem med strømtrekk eller annet problem. Du har ikke tilfeldigvis noe i OBD-porten? Om det er aktivitet på OBDden utløser det alarm samt det ville vært en strømtrekk. Batteriet er ikke byttet siden jeg kjøpte bilen ihvertfall, usikker på hvor gammelt det er. Ingenting står i OBD-port. Jeg målte nå 12,7 V ca. 2 timer etter jeg parkerte og låste bilen (med panser litt åpent) - målingen gjorde jeg i motorrom via + og - punkt.
mrkzie Skrevet September 2 Forfatter Skrevet September 2 Leste ut feilkoder fra ISTA på DWA Activation og da ser det ut som det er noe problemer med front passenger door. Det lå en feil inne på passenger door når jeg leste av feilkoder på bilen og, som kan ses på de bildene jeg lastet opp i tråden. Kan dette være synderen eller kan det komme av dårlig batteri?
mr.pingu Skrevet September 2 Skrevet September 2 Det er trolig synderen, verdt å undersøke nærmere om det er dårlig kontakt eller problem med låsekasse.
mrkzie Skrevet September 15 Forfatter Skrevet September 15 (endret) On 9/2/2025 at 9:07 PM, mr.pingu said: Det er trolig synderen, verdt å undersøke nærmere om det er dårlig kontakt eller problem med låsekasse. Hadde den inne hos lokale BMW forhandler, og de fant ut dette. Jeg tenker å la de gjøre dørjobben, men at jeg bytter batteri selv. Hva anbefales av batteri? Fått tilbud på Batteri 108Ah Agm til 6432,80 kr inkl. mva. fra verksted. Endret September 15 av mrkzie
mr.pingu Skrevet September 15 Skrevet September 15 Jeg kjøper batteri av kjente merke der det er tilbud når jeg trenger Varta/Bosch, Exide. Burde være mulig å spare noe tusenlapper her Husk å registrere batteribytte med ISTA eller annet diagnose verktøy, ellers blir ladespenningen for høyt og korter du inn på levetiden på det nye batteriet E.C. reagerte på dette 1
mrkzie Skrevet September 29 Forfatter Skrevet September 29 (endret) Hadde bilen inne på verksted for feilsøking. Se bilde. Kjøpte en ny døraktuator/dørlås og byttet den nå på lørdag formiddag. Avholder batteribytte inntil videre for å se om det bare var pga. dør at batteri var «dårlig». Brukte 30 min på å bytte, veldig enkelt selv for meg som ikke har gjort det før. Fulgte denne youtube-videoen: Ingen alarm gått enda, 2 dager etterpå. Endret September 29 av mrkzie mr.pingu og Otis reagerte på dette 2
TurboJens Skrevet September 29 Skrevet September 29 On 9/2/2025 at 8:18 PM, mrkzie said: Kan dette være synderen eller kan det komme av dårlig batteri? Her viser spenning 12.7v når alarmen blei utløyst. Med andre ord så er det ikkje nødvendigvis feil på batteriet. Det blir skifta unødvendig mykje batteri, normalt så vil du merke eit dårleg batteri på at bilen blir ekstra tungstarta når kald, ikkje nødvendigvis at ting begynner å spøke. Dersom alarmen går og du etterpå kan starte bilen som normalt er det svært usannsynlig at batteriet er så dårleg at det er årsak til utløyst alarm. Batteri kan dog plutselig tape seg raskt, men så lenge det er jevnlig brukt/lada så er det sjeldan eit problem som oppstår veldig brått. Veldig vanlig at strømtrekk i kvile tar knekken på batteriet dersom bilen er ubrukt nokre dagar i kulde. Men så lenge batteriet er opplada tåle det fint kulde. mr.pingu og mrkzie reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå