Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har byttet ut min "gamle" venn E39   1999 mod   og anskaffet en E61  BMW 525XD     2008.  Spørsmål er om man kan bruke samme felger fra e39  til E61 ?  Har noen org BMW felger med noe innpress som jeg syns er pene   

Skrevet

Og en ikke for brei felg/dekk. Det meste på E39 er nærmere IS 20, slik som på bakhjulsdrevet E60 og E61, mens E60/E61 med x-drive har IS 43. Hadde derfor prøvd hjula på bilen før jeg evt. bestilte senterringer.

Skrevet
44 minutter siden, 540is skrev:

20mm feil innpress gir fare for både dekkslitasje og nervøse kjøreegenskaper 

Gjelder det også når du har Xd felger på en rwd?  (riktig nok felger til E60/61) 

Skrevet
11 minutes ago, Reef89 said:

Gjelder det også når du har Xd felger på en rwd?  (riktig nok felger til E60/61) 

En x-drive felg med innpress på +43 tror jeg fort krasjer i caliperen på en rwd bil som kjører samme design felg (f.eks. style 135) med IS 20. Det vil også se veldig dumt ut.

59 minutes ago, 540is said:

20mm feil innpress gir fare for både dekkslitasje og nervøse kjøreegenskaper 

Dårligere kjøreegenskaper av å øke sporvidden? E60 og E61 er jo så å si like alle sammen hva armer og bærebruer angår, inkl. M5. Sistnevnte med lavere innpress på felger og breiere dekk. Tviler på at en slik bil blir dårligere å kjøre ved å ha 20 mm lavere innpress, men det er ikke umulig at dekk vil kunne ta i hjulbue.

Blir nå uansett bare synsing når konkret innpress for felg, samt resten av dimensjoner for felg/dekk ikke er nevnt.

Skrevet (endret)
1 time siden, E.C. skrev:

Dårligere kjøreegenskaper av å øke sporvidden

Dette er jo av og til en forhjulstrekker, så med økt sporvidde og dertil større skrubbradius blir det større krefter som virker på forhjulsopphenget når x drive slår inn. Om det merkes?  Si det, jeg har iallefall kjørt andre forhjulstrekkere med bakhjulstrekk felger på som ikke var noe behagelige på sporete vei. Vil tro at det er for noe at ingeniørerene i München satte på ET43 felger på E60 x-drive

Endret av 540is
Skrevet

2 minutes ago, 540is said:

Vil tro at det er for noe at ingeniørerene i München satte på ET43 felger på E60 

Sikkert for å få plass til drivverk foran og ha like hjul foran og bak. Navet bak på x-drive er annerledes kontra rwd, mens resten er likt, så de ET43 hjula sitter veldig likt som de på rwd med ET20. 

Skrevet (endret)

Jeg har kjørt på x felger på E60 en no lenge, merker ingen andre kjøre egenskaper eller slitte dekk. 
Ser helt ok ut: 

IMG_7527.thumb.jpeg.758f763318be4603490e631cab84fa4c.jpeg

off topic så stopper der :) 

Endret av Reef89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...