Gå til innhold

Fått luft i bremsene på F11 520xd. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overhalte fremre calipere i helga. Mens jeg drev med den første så glemte jeg å plugge bremseslangen. Ganske så fortvila når jeg oppdaga at tanken hadde tømt seg, klarte ikke se om den var helt tom eller ikke. Fikk montert opp første sida og fikk hjelp av fruen til å pumpe bremsepedal, det tok litt tid. Fikk ut all luft men klarte ikke bygge opp trykket, stempelet strammet seg ikke. Tok like greit og fiksa caliper på motsatt side, plugga denne gangen. Denne gikk mye greiere å få lufta ut, men nå stramma stempelet seg opp også på begge to. 

Men jeg stoler ikke helt på at jeg ikke har fått luft inn generelt sett. Har sett igjennom prosedyren i ISTA, men den krever at man bruker en trykktank på beholderen. Stemmer det? Ifølge den skal man i et steg av prosessen ha 2 bar trykk samtidig som man betjener bremsepedalen. (Selvfølgelig måtte jeg finne ut dette på en søndag og alt er stengt, veldig typisk).

Nå bytta ikke jeg skiver, kun klosser. Masse igjen av skivene, men det er en kant der. Kan den være til hinder for noe? Når bremsene betjenes så trykker stempelet klossene inntil skivene, men i det øyeblikket pedalen slippes så blir det ei lita glippe igjen. MYE bevegelse i caliper når jeg gjør det.

Skrevet

Når man er alene å skal lufte bremser slik du holder på nå, så er det ca 72 ganger enklere med en trykkbeholder med bremsevæske. 

Da kobler du bare på den på reservoaret, så kan du evt bruke ista for å lufte abs, om din bil støtter det. 

Skrevet
2 timer siden, Otis skrev:

Når man er alene å skal lufte bremser slik du holder på nå, så er det ca 72 ganger enklere med en trykkbeholder med bremsevæske. 

Da kobler du bare på den på reservoaret, så kan du evt bruke ista for å lufte abs, om din bil støtter det. 

Jada, det gjør den. Men prosedyren i Ista sier på det ene steget at det skal være 2 bar på beholderen pluss at pedalen må trykkes ned under luftinga. Så er jo spørsmålet om bremsene bak må luftes også. Siden jeg ikke vet om bremsesystemet faktisk fylte seg med luft. Var ca 3-4 dl som hadde kommet ut av bremseslangen mens caliper var demontert. 

Skrevet
3 timer siden, Kvasi skrev:

Nei det stemmer ikke at du må ha trykk i reservoaret. 

Hvis det er slitekant på skivene bør de byttes. 

Trenger ikke trykk når jeg kjører lufteprogrammet i Ista?

Du syns jeg skal bytte skivene? Trodde kanskje ikke det var nødvendig når det er såpass mye igjen. Men det er en slitekant der. 

Skrevet

Du skal ha trykk på bremsesystem, når du skal lufte via abs med ista. 

Da trenger du heller ikke sitte i bilen, for trykket lufter for deg. Det er det som er poenget. 

Ang slitekant, så er ikke det ensbetydende med å skifte skiver. Men dette skal i utgangspunktet måles med dertilegnet verktøy. 

Skrevet (endret)

Hadde begge caliper av foran på min F11 og det rant tomt i løpet av noen dager, luftet alene med ISTA, men jeg hadde sånn trykktank fra Biltema i tilegg, pumpet den opp til 2 bar og fulgte prosedyre i ISTA, hadde ikke sjanse og få lufte bremsene uten den tanken, så den var gull verdt altså.

Jeg fulgte denne til punkt og prikke.

Endret av Haug530D
Skrevet

Det skal stå minimum tykkelse på selve bremseskiva. 

når du har hatt av calipper bør man lufte hele systemet. Er man alene så passer gjengene på trykkbeholder-pumpa til Biltema. 

et hvilken som helst skikkelig diagnose-verktøy kan kjøre luftesekvens for deg. 

Skrevet
1 time siden, FransEirik skrev:

Det skal stå minimum tykkelse på selve bremseskiva. 

når du har hatt av calipper bør man lufte hele systemet. Er man alene så passer gjengene på trykkbeholder-pumpa til Biltema. 

et hvilken som helst skikkelig diagnose-verktøy kan kjøre luftesekvens for deg. 

Har Ista så det er ikke noe problem. Så får jeg reise innom og kjøpe trykktank på Biltema. 

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Du skal ha trykk på bremsesystem, når du skal lufte via abs med ista. 

Da trenger du heller ikke sitte i bilen, for trykket lufter for deg. Det er det som er poenget. 

Ang slitekant, så er ikke det ensbetydende med å skifte skiver. Men dette skal i utgangspunktet måles med dertilegnet verktøy. 

Hva mener du med egent verktøy? Er det eget verktøy som måler bremseskiver? Holder ikke skyvelær?

Skrevet
1 time siden, Haug530D skrev:

Hadde begge caliper av foran på min F11 og det rant tomt i løpet av noen dager, luftet alene med ISTA, men jeg hadde sånn trykktank fra Biltema i tilegg, pumpet den opp til 2 bar og fulgte prosedyre i ISTA, hadde ikke sjanse og få lufte bremsene uten den tanken, så den var gull verdt altså.

Jeg fulgte denne til punkt og prikke.

Sett igjennom videoen. Men ble usikker på om jeg skal lufte hele veien rundt først eller om det skal utføres underveis i luftesekvensen i Ista. 

Her var caliperen av i en drøy time og det var nok 3-4 dl som hadde rent av. Usikker på hvor «tomt» det ble. Hvis det lurte seg luft ned i bremseforsterkeren så hvor mye må jeg for eksempel flushe før jeg kan forvente å se luft. Men hvis Ista programmet «lufter» så er det ikke noe stress. Men kan være en fordel å bytte ut, vet ikke når det ble gjort sist. 

Skrevet
8 minutter siden, Toga skrev:

Hva mener du med egent verktøy? Er det eget verktøy som måler bremseskiver? Holder ikke skyvelær?

Skyvelære holder i massevis.

Skrevet

Spiller det noen rolle om det brukes bremsevæske fra forskjellige produsenter? Får ikke tak i mer Febi over natta

Skrevet
1 minutt siden, Toga skrev:

Sett igjennom videoen. Men ble usikker på om jeg skal lufte hele veien rundt først eller om det skal utføres underveis i luftesekvensen i Ista. 

Her var caliperen av i en drøy time og det var nok 3-4 dl som hadde rent av. Usikker på hvor «tomt» det ble. Hvis det lurte seg luft ned i bremseforsterkeren så hvor mye må jeg for eksempel flushe før jeg kan forvente å se luft. Men hvis Ista programmet «lufter» så er det ikke noe stress. Men kan være en fordel å bytte ut, vet ikke når det ble gjort sist. 

Følger du prosedyren i ISTA så skal systemet bli "Lufttomt" ja kan lønne seg og bytte bremsevæske da den tar til seg vann med tiden, ikke er det så dyrt for bremsevæske heller.

Skrevet
2 minutter siden, Toga skrev:

Spiller det noen rolle om det brukes bremsevæske fra forskjellige produsenter? Får ikke tak i mer Febi over natta

Jeg bruker Biltema sin Dot4, men du må ikke blande DOT5 for eksempel, så om du holder deg til samme DOT så er du ganske safe uansett merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...