Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

fikk for noen dager siden lampe på servostyringen, så forsvant den like fort som den kom. Men i dag fikk jeg den igjen, den den forsvant ikke denne gang. Får desse feilkodene. Mange av modulene svarer ikke, og er ikke nødvendigvis samme moduler hver gang jeg leser heller.

legger ved bilde av feilkoder

har sjekket jordfeil mellom chassis og motor (nå 0.01v mellom chassis og motor etter å ha byttet jordingskabelen)

n47 e91 318d 2009

noen tips?

takk på forhånd!

IMG_1403.jpeg

IMG_4C998C9F-ECE1-4CCA-8E09-69848A1068C1.jpeg

Skrevet

Hvis du bruker visningsfunksjonen i form av "et tre" i ista, der du kan se oversikt over alle modulene samtidig, er det ofte lettere å se sammenheng og avgjøre om det er noe felles på samme databuss. Jeg hadde kanskje begynt der.

Alternativt må du manuelt lage en liste over moduler som ikke svarer og gjøre oppslag på hvilken databuss de hører til. 

Skrevet

Jeg har nå sittet å spekulert litt på denne utfordringen.

Jeg tør ymte frempå om at du kanskje mangler enten WUP signalet, men ting stemmer ikke helt overens med feilkodene dine. Men det er mulig du har hatt andre koder fra før av, og dermed blir man litt lurt av de.

Eller så kan du ha problem med PT-CAN, men den heller stemmer ikke 100% med dine feilkoder.Men det er mulig du har hatt andre koder fra før av, og dermed blir man litt lurt av de.

Eller så har du problemer med OBD porten din.

En ting til som også er mulig at WUP signalet er ødelagt fra CAS fordi jordingen som var ødelagt har klart å jorde seg gjennom CAS. Men det tar normalt sett lengere tid...

Jeg ser at EC har svart, og det er også et godt tips.

Skrevet

En ting jeg kom på. Bistod en kar med en e91 som også hadde EPS. Der var ledningene til EPS korrodert noe alvorlig, så mulig du kan ha det samme problemet og dermed kortslutter WUP, som igjen drar ned WUP.

Et langt skudd, men jeg slipper ikke WUP helt.

Skrevet
10 minutter siden, Otis skrev:

Der var ledningene til EPS korrodert noe alvorlig, så mulig du kan ha det samme problemet og dermed kortslutter WUP, som igjen drar ned WUP.

Hørest ikke utenkelig ut, EPS feilen kom jo først på 208592km, så etter 8 km kom motorfeilkoder, så 5km til før restrerende koder. 

Skrevet

kanskje verdt å nevne at bilen begynte å dugge fra innsiden for en måned siden? kan dette ha noe med saken å gjør? at kontaktene har korredert nå pga. en lekkasje jeg ikke har funnet enda.

setter utrolig stor pris på responsen jeg har fått.

@Otis jeg er ikke kjedt med "WUP". kan du forklare hvordan jeg kan feilsøke dette?

@E.C. jeg har sett noe sammenheg her, men er alltid en eller annen modul som er på annen databuss. (vell og merk. jeg har ekstremt lite erfaring her, så kan godt være noe jeg ikke ser) kan sende noen bilder av typiske moduler som failer imorgen. 

@Otis med ledningende til eps, hvilken mener du? hvor finner jeg dem? sjekker dette imorgen :) 

Skrevet

Ta å se på Electric Power Steering. Den henger litt under/foran motor, når du står foran bilen. Du burde se kablene nede på førersiden rundt midten av motorrommet. Ta av kontaktene og se på de.

Wake UP signalet sendes fra CAS, det er 12v signal som går til mange viktige moduler, for å gi de beskjed om å starte opp. Uten WUP, så starter de ikke opp.

WUP ledninger er grønn med rød og er 0.35mm2.

Skrevet

Var dårlig kontakt på både strøm til esp og den tynnere kontakten som går til esp. får ikke opp servolyset lenger så kanskje det var så lett som det😊

men får fortsatt opp moduler som ikke svarer, får heller ikke mulighet til å slette koder i ista (knappen er grået ut) 

men ser ut som modulene somregel er på k-can.

Sjekket jbe bak hanskerommet. Her var det en del støv og rusk, til og med inni kontaktene. (Støvet såg nesten ut som tobakkrester, uten å være sikker)

hva kan jeg sjekke nå?

Skrevet

Ta bilde av feilkoder eller si nøyaktig hvilke moduler som ikke snakker. 

Du kan evt ta bilde av ista sitt nettverksbilde. Da vil vi enkelt de hvem som er grå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...