Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 316i fra 2006 med N45 motor. Den begynte å gå som en kenguru og katalysator ble glovarm. Misfire feilmeldinger på 3 eller 4 av sylindere. Fikk kjørt den noen hundre meter med lite effekt og ujevn tenning og nå får jeg ikke startet den i det hele tatt. Har kikket på tennplugger. De er våte av bensin. Noen tips om hva som har skjedd? 

Skrevet
3 timer siden, Borg1 skrev:

Hei. Har en 316i fra 2006 med N45 motor. Den begynte å gå som en kenguru og katalysator ble glovarm. Misfire feilmeldinger på 3 eller 4 av sylindere. Fikk kjørt den noen hundre meter med lite effekt og ujevn tenning og nå får jeg ikke startet den i det hele tatt. Har kikket på tennplugger. De er våte av bensin. Noen tips om hva som har skjedd? 

Mulig innmat i katalysator som har løsnet og vridd seg slik at katten blir tett, legg deg under bil og dunk litt på den, så hører du fort om det er løst inni der, eventuelt les ut feilkoder om du har mulighet.

Skrevet

Tennplugger som er våte av bensin skyldes at motoren får for mye drivstoff i forhold til luft (for rik blanding) eller at tennpluggene er slitte og ikke klarer å produsere en sterk nok gnist til å antenne blandingen. Dette kan føre til at motoren ikke starter eller går ujevnt. 

Skrevet

Regner også med at disse motorene bruker samme coiler som N43, de er kjent for og ryke, byttet nylig alle coilene på min N43 pga misfire på en sylinder, dyser og har en tendens til å lekke på N43 iallefall.

Skrevet

Hvis katalysator er tett og bilen stoppa og man deretter har prøvd å få start ved å dra på starter en stund så kan pluggene bli våte av det. Så trenger ikke nødvendigvis være problem der. Sitter vel rett på grenrøret den katalysatoren, så ikke bare å skru av for å reste uten.Kan muligens skru ut lambda i stedet?

Skrevet

Hei. Takk for svar. Jeg fant nå et emne her fra tidligere med samme problem. Da var det ødelagte føringer til registerkjede som førte til slakt kjede og kaos med timing. Jeg vil tro det er dette som også har skjedd her. Her må nok ermene brettes opp om det skal bli noe håp for denne bilen😩

Skrevet
3 timer siden, Borg1 skrev:

Hei. Takk for svar. Jeg fant nå et emne her fra tidligere med samme problem. Da var det ødelagte føringer til registerkjede som førte til slakt kjede og kaos med timing. Jeg vil tro det er dette som også har skjedd her. Her må nok ermene brettes opp om det skal bli noe håp for denne bilen😩

Om kjedeguidene er gåen så bør du ta ned bunnpanne og gjøre ren oljepumpe sil også, all plasten som Brekker av blir nemlig til bittesmå plastbiter som setter seg i stål filteret på silen.

Skrevet

Noen her som har gjort denne jobben før? Før jeg setter i gang så lurer jeg på om det er sansynlig at motoren er like hel, Ingen andre skader på ventiler eller annet siden jeg har kjørt den litt og prøvd å starte den noen ganger med feil timing. 

Skrevet
8 timer siden, Otis skrev:

Hvis så er tilfelle, så regner jeg med at det finnes feilkoder for correlation timing. 

Nei kan ikke si jeg så denne feilkoden. Men fikk misfire several sylinders. 

Skrevet
20 minutter siden, Borg1 skrev:

Noen her som har gjort denne jobben før? Før jeg setter i gang så lurer jeg på om det er sansynlig at motoren er like hel, Ingen andre skader på ventiler eller annet siden jeg har kjørt den litt og prøvd å starte den noen ganger med feil timing. 

Hadde av toppen og bunnpanne på en N43, kjedet var veldig slakk og kjedeguidene var det knust en del av samt oljepumpe var knust. Samt at toppakning var blåst.

Så byttet oljepumpe og gjorde rent alle oljekanaler, byttet oljetrykksregulator, solenoider på kamaksling, toppakning, ventil styringer og rengjorde ventiler samt slipte ventilseter, byttet kjede og føringer, bilen går som en klokke, dette er vel kanskje ett til to år siden jeg gjorde, har også byttet til Noxem i ettertid samt byttet alle coilene, er mye som kan gå galt på N43,N45 og N47 motorene.

Skrevet
9 timer siden, Otis skrev:

Hvis så er tilfelle, så regner jeg med at det finnes feilkoder for correlation timing. 

45 minutter siden, Haug530D skrev:

Hadde av toppen og bunnpanne på en N43, kjedet var veldig slakk og kjedeguidene var det knust en del av samt oljepumpe var knust. Samt at toppakning var blåst.

Så byttet oljepumpe og gjorde rent alle oljekanaler, byttet oljetrykksregulator, solenoider på kamaksling, toppakning, ventil styringer og rengjorde ventiler samt slipte ventilseter, byttet kjede og føringer, bilen går som en klokke, dette er vel kanskje ett til to år siden jeg gjorde, har også byttet til Noxem i ettertid samt byttet alle coilene, er mye som kan gå galt på N43,N45 og N47 motorene.

Supert det at motor ble bra. 
Når det gjelder min bil så begynte den å fuske helt plutselig, til den nå ikke engang får tenning. Kan jeg være så heldig at jeg bare trenger å bytte kjede og kjedeguider og renske bunnpanne. Og at det ikke er andre feil som har oppstått pga kjedefeil? 

Skrevet

Du må bare undersøke tilstanden på din motor. Kan f.eks måle via sylinderlekkasjetest og om ok satse på å bytte register og rense bunnpanne. Slike ting blir umulig å besvare via internett.

Skrevet
På 24.10.2025 den 14.27, Haug530D skrev:

Mulig innmat i katalysator som har løsnet og vridd seg slik at katten blir tett, legg deg under bil og dunk litt på den, så hører du fort om det er løst inni der, eventuelt les ut feilkoder om du har 

10 timer siden, E.C. skrev:

Du må bare undersøke tilstanden på din motor. Kan f.eks måle via sylinderlekkasjetest og om ok satse på å bytte register og rense bunnpanne. Slike ting blir umulig å besvare via internett.

Sant det. Tenkte mest på om noen har erfaringer med at det pleier å være tilstrekkelig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...