rubves Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Har en F-serie 525dx med den berømte n47 motoren (218hk bi-turbo), sitter vell egentlig bare å venter på motorras, dermed har jeg kikket litt etter byttemotor. Eneste jeg finner på nett er at 525d har N47S, men på GSBildeler sin delekatalog står det jeg har n47d20d motor, mdecoder sier jeg har n47t, er det i praksis noen forskjell på disse?
laffe Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden N47 er vel ganske driftsikre motorer så lenge ikke registerkjede ryker så er kanskje bedre å sjekke slakke på regkjede, eller bytte dette preventivt enn å planlegge for motorbytte?
rubves Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden Den begynner og drar på noen kilometer den motoren, så tenker at hvis det raser så får bilen en "ny" overhalt motor Hørt noe rasling, byttet øvre register strammer, da ble det bra en stund, men syns jeg kan høre noe rasling på kaldstart igjen nå. Skal jeg ha den inn på register-bytte så blir det fort minimum 20.000kr og overhalt motor er 40-50.000kr og er da "sikker" en god stund fremover
///M-ini95 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) S i "N47S" viser viser til hvilken effektvariant av motoren du har. S står for "super", som er øverste i hierarkiet. N47T viser til effektklasse "Top" som er der man finner i 20d format. Men jeg ser også at "T" brukes som forkortelse for "TÜ", så greit å være obs på det. N47D20D er den fullstendige motorkoden til 25d (N47). For 16d/18d/20d bruker man N47D20C. I E serie chassiset gjorde man noe lignende, bare at de lavere effektklassene hadde N47D20A og 23d motor brukte motorkode N47D20B. --------- Husker ikke absolutt alle forskjellene mellom N47S og N47T: - Forskjellige dyser - HT.pumpe beregnet for mer "sprut" - Annet eksosmanifold for twin turbo oppsett - Oljepumpe - Reimhjul/vibrasjonsdemper Så har du noen slanger og ledningsnett. I teorien kan man kjøpe en 520d motor og "bygge" den om til 25d motor uten kjempestore vanskeligheter. Endret 12 timer siden av ///M-ini95 rubves reagerte på dette 1
rubves Skrevet 12 timer siden Forfatter Skrevet 12 timer siden (endret) 9 minutter siden, ///M-ini95 skrev: S i "N47S" viser viser til hvilken effektvariant av motoren du har. S står for "super", som er øverste i hierarkiet. N47T viser til effektklasse "Top" som er der man finner i 20d format. Men jeg ser også at "T" brukes som forkortelse for "TÜ", så greit å være obs på det. N47D20D er den fullstendige motorkoden til 25d (N47). For 16d/18d/20d bruker man N47D20C. I E serie chassiset gjorde man noe lignende, bare at de lavere effektklassene hadde N47D20A og 23d motor brukte motorkode N47D20B. --------- Husker ikke absolutt alle forskjellene mellom N47S og N47T: - Forskjellige dyser - HT.pumpe beregnet for mer "sprut" - Annet eksosmanifold for twin turbo oppsett - Oljepumpe - Reimhjul/vibrasjonsdemper Så har du noen slanger og ledningsnett. I teorien kan man kjøpe en 520d motor og "bygge" den om til 25d motor uten å åpne den opp. Tusen takk for oppklaringen, da er det altså n47d20d jeg skal se etter, jeg tror n47t er ment som technical update i dette tilfelle Noen som har erfaringer med BALTNOR MOTOR? selger rimelige overhalte motorer https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=254825893&srsltid=AfmBOooz0hiwP-ZVHzO762---LELfUsIqoTot1hvODD02alIxeXagc6m Endret 12 timer siden av rubves
E.C. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Tenker du å bytte motor selv eller betale noen andre? Det er jo "litt" ekstra jobb på en xdrive bil kontra bakhjulsdrift.
rubves Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) jeg bytter nok selv, er det så mye ekstra da? tenker evt at motor skal ned med hele forstilling og travers og ikke opp, vært med og tatt opp på bakhjul Endret 11 timer siden av rubves
///M-ini95 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 21 minutter siden, rubves skrev: Noen som har erfaringer med BALTNOR MOTOR? selger rimelige overhalte motorer Tja første jeg legger merke til, er jo at denne motoren ikke er en N47S motor. Det er ikke en TU motor en gang. Du ser at den mangler åpning for den firkantede kjølevæskeflensen man finner på TU. Samt at du ser oljepåfyllingslokket er fra N47 fra E serie bil (firkantet) kontra F serie (rund). Lokk til veivhusventilen er også annerledes. Åpenbart ikke riktig motor for din bil. F serie TU motor: Endret 11 timer siden av ///M-ini95 E.C. reagerte på dette 1
E.C. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden @rubves Tenkte at xdrive ofte går gjennom bunnpanna, men kanskje ikke på en 4'er som er kortere enn 6'er. Hadde uansett undersøkt det i forkant.
rubves Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 4 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Tja første jeg legger merke til, er jo at denne motoren ikke er en N47S motor. Det er ikke en TU motor en gang. Du ser at den mangler åpning for den firkantede kjølevæskeflensen man finner på TU. Samt at du ser oljepåfyllingslokket er fra N47 fra E serie bil (firkantet) kontra F serie (rund). Lokk til veivhusventilen er også annerledes. Åpenbart ikke riktig motor for din bil. F serie TU motor: Det som er avbildet er en n47d20A motor, de bruker nok bare noen illustrasjonsbilder, men må såklart være sikker på at motoren jeg evt kjøper er n47d20D 3 minutter siden, E.C. skrev: @rubves Tenkte at xdrive ofte går gjennom bunnpanna, men kanskje ikke på en 4'er som er kortere enn 6'er. Hadde uansett undersøkt det i forkant. Tenkte å løsne travers, girkasse og resten av forstillingen, også løfter jeg bilen opp mens motor/fordelingskasse/girkasse og resten av forstiling osv blir igjen på gulvet E.C. reagerte på dette 1
///M-ini95 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 5 minutter siden, E.C. skrev: @rubves Tenkte at xdrive ofte går gjennom bunnpanna, men kanskje ikke på en 4'er Å joda 😅 rubves og E.C. reagerte på dette 2
rubves Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) 2 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Å joda 😅 derfor jeg tenker motor må ned 😝 det som blir lettest vertfall i mitt hode Endret 11 timer siden av rubves
///M-ini95 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Vet ikke hvor langt motoren din er kjørt nå, og hvor mye mer penger du ønsker å legge i det... men kan nevne at jeg har akkurat samme motor og hatt turbohavari (lille), samt ht.pumpe havari. Hvis planen er å ha bilen en stund, og ingen av disse tingene er skiftet ut tidligere, er det kanskje ikke så dumt å regne dem inn også. Minste turboen min takket for seg på bare 110 xxx km, og ht.pumpen kjørte spon igjennom systemet bare 20 000 km senere.
rubves Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden 270.000km og ingenting er byttet såvidt jeg vet. kjørte jo 50.000km bare i fjor, så tenker det ikke er vits å legge så mye penger i den motoren som står i bilen p.d.d. Kanskje en ide og kjøpe noen overhalte turboer også da? evt hybrid-turbo Uansett så har jeg ikke lyst å "sløse" med penger på pendlerbilen, da jeg har andre leketøy jeg heller vil "pimpe opp" ///M-ini95 reagerte på dette 1
Ingvaldsen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kanskje mest lønnsomt å kjøre til det står forså å selge bilen da? Fort gjort å passere verdi på bil med så høy kilometer om du har tenkt til å realisere alt dette. Registeret kunne du jo målt slakke på når du bytta strammer, da finner du jo ut om det er umiddelbar fare for ras. sett i et annet perspektiv så kan det lønne seg om du skal ha bil i opp mot 5-10 år, men folk flest bytter nok bil lenger før det og da blir all påkost tap. rubves reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå