Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Ove67 skrev:

Ja, OK - jeg roter med modellnavnene. Det heter visst ikke M60, men xDrive60.

Nå er jeg såpass konservativ at jeg foretrekker å kjøpe fra merkeforhandler og ikke privatpersoner eller forhandlere som heter "AutoSwap" eller "VALO BIL" ;-) Føler meg tryggere etter at nybilgarantien har gått ut hvis bilen er kjøpt av merkeforhandler. Hvilke norske garantier er det ellers du har i tankene?

Ok, da betaler du i alle fall en rimelig høvelig sum for at det kun er en BMW forhandler som står som selger. Uansett; ved kjøp av bruktbil fra profesjonell part (forhandler, autorisert BMW forhandler), har du fem års reklamasjonsfrist helt uavhengig resterende nybilgaranti. Forbrukervernet i Norge er sterkt, og du får derfor denne retten på toppen av og i perioden etter at garantier er gått ut. 

Normalt sett har BMWs garantivilkår vært 2 år worldwide og 3 år i Norge, totalt 5 år. Da kan du reparere hos hvilken som helst BMW forhandler i verden/Norge. Jeg har ikke satt meg fullstendig inn i hva garantivilkårene er i Tyskland nå (det kan godt være 3 år etterfulgt av «2 år Premium Selection»). Min i3S er hentet fra Sverige av Bavaria. Her var det ingen «fem års nybilgaranti» å få, men en 24 måneders Premium Selection. Det har aldri vært noen problem å få reparert bilen hos den aktuelle Bavaria forhandleren bilen er kjøpt, men så fort jeg var å reklamerte hos Bilia ble bilen nærmest oppfattet som giftig og henvist tilbake til Bavaria systemet (bilen har fortsatt aktiv PS). For min del bryr jeg meg ikke så mye om PS ettersom norsk forbrukerkjøpslov trumfer denne garantien lett i fem år fra kjøpsdato, men jeg er samtidig låst til forhandleren bilen ble kjøpt. 

Skrevet
1 minute ago, Saltkjelen said:

Ok, da betaler du i alle fall en rimelig høvelig sum for at det kun er en BMW forhandler som står som selger. Uansett; ved kjøp av bruktbil fra profesjonell part (forhandler, autorisert BMW forhandler), har du fem års reklamasjonsfrist helt uavhengig resterende nybilgaranti. Forbrukervernet i Norge er sterkt, og du får derfor denne retten på toppen av og i perioden etter at garantier er gått ut. 

Men det forutsetter vel at selger ikke går konkurs i mellomtiden?

Skrevet
Akkurat nå, Ove67 skrev:

Men det forutsetter vel at selger ikke går konkurs i mellomtiden?

Naturligvis, men kjøper du fra Tyskland har du kun eventuelle garantier (som i alle år har vært svakere enn den norske garantien på fem år som vi vet gjelder hos enhver norsk BMW forhandler uten diverse unntaksbestemmelser) å forholde deg til og ingen part å rette reklamasjon mot etter norsk forbrukerkjøpslov. Den ene i7en på Finn til under kr. 1 100 000,- selges av byMedhus. Dette er jo en relativt oppegående og trygg butikk. Sånn sett har du jo uansett ikke noe å tape (du har kun en oppside) på å kjøpe en norsk bil kontra en tysk bil. 

Skrevet
15 hours ago, Saltkjelen said:

Naturligvis, men kjøper du fra Tyskland har du kun eventuelle garantier (som i alle år har vært svakere enn den norske garantien på fem år som vi vet gjelder hos enhver norsk BMW forhandler uten diverse unntaksbestemmelser) å forholde deg til og ingen part å rette reklamasjon mot etter norsk forbrukerkjøpslov. Den ene i7en på Finn til under kr. 1 100 000,- selges av byMedhus. Dette er jo en relativt oppegående og trygg butikk. Sånn sett har du jo uansett ikke noe å tape (du har kun en oppside) på å kjøpe en norsk bil kontra en tysk bil. 

Er garantiene virkelig bedre ved å kjøpe fra en norsk forhandler? Så vidt jeg skjønner er det snakk om fem års reklamasjon på skjulte feil *som var der da bilen ble solgt*, noe som ikke er en full garanti. Klippet fra Finn: "Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet."

Kjøper jeg derimot en to år gammel bil med Premium Selection fra tysk merkeforhandler får jeg ett års rest av nybilgarantien + to års bruktgaranti - som er tre år med ekte garanti. Eller har jeg misforstått?

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Ove67 said:

Er garantiene virkelig bedre ved å kjøpe fra en norsk forhandler? Så vidt jeg skjønner er det snakk om fem års reklamasjon på skjulte feil *som var der da bilen ble solgt*, noe som ikke er en full garanti. Klippet fra Finn: "Normalt gjelder 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler fra overlevering av produktet."

Kjøper jeg derimot en to år gammel bil med Premium Selection fra tysk merkeforhandler får jeg ett års rest av nybilgarantien + to års bruktgaranti - som er tre år med ekte garanti. Eller har jeg misforstått?

PS trer vel ikke først i kraft når fabrikkgarantien går ut etter 3 år, men ved kjøpstidspunkt? Slik at du på en 2 år gammel bil får 1 års rest fabrikkgaranti + 1 år PS bruktbilgaranti på toppen der igjen, avhengig av kjørelengde. Ref. den norske BMW-nettsiden som omtaler Premium Selection:

"Når trer Premium Selection garantien i kraft?
Vår bruktbilgaranti trer i kraft fra leveringsdagen av din brukte BMW. Garantien gjelder i 24 måneder, eller 25.000 km. Det som inntreffer først".

Så kjører du 20k i året har du bare et drøyt år med PS-garanti fra overleveringsdato, og 3 år total garanti, ref. eksempelet over ved kjøp av en 2 år gammel PS-bil fra Tyskland.

Det er mulig utvalget er bedre i Tyskland, men jeg skulle ha spart mye penger om jeg skulle ha forsvart kjøp av en så ny bil som i7 fra Tyskland kontra Norge, med de reklamasjonsretter og garantiordninger som er her på bjerget. 

Endret av papertiger
Skrevet
8 minutes ago, papertiger said:

PS trer vel ikke først i kraft når fabrikkgarantien går ut etter 3 år, men ved kjøpstidspunkt? Slik at du på en 2 år gammel bil får 1 års rest fabrikkgaranti + 1 år PS bruktbilgaranti på toppen der igjen, avhengig av kjørelengde. Ref. den norske BMW-nettsiden som omtaler Premium Selection:

"Når trer Premium Selection garantien i kraft?
Vår bruktbilgaranti trer i kraft fra leveringsdagen av din brukte BMW. Garantien gjelder i 24 måneder, eller 25.000 km. Det som inntreffer først".

Så kjører du 20k i året har du bare et drøyt år med PS-garanti fra overleveringsdato, og 3 år total garanti, ref. eksempelet over ved kjøp av en 2 år gammel PS-bil fra Tyskland.

Dette står det om Premium Selction på bmw.de (oversatt med Google Translation): 

"Garantien starter tidligst ved utløpet av BMW 2+1 nybilgarantien som en utvidet nybilgaranti og er deretter gyldig i 24 måneder."

BMW Premium Selection Garantie

Skrevet
4 minutes ago, Ove67 said:

Dette står det om Premium Selction på bmw.de (oversatt med Google Translation): 

"Garantien starter tidligst ved utløpet av BMW 2+1 nybilgarantien som en utvidet nybilgaranti og er deretter gyldig i 24 måneder."

BMW Premium Selection Garantie

Notert! Da er vilkårene litt forskjellige mellom Norge og Tyskland.

Skrevet
1 time siden, Ove67 skrev:

I sum er (var) en norsk nybilgaranti bedre enn den tyske, rett og slett fordi BMW Norge har tilpasset sin garanti med tanke på blant annet norsk lovgivning. Når en eier likevel kunne fått dekket mangelen etter loven, kunne BMW Norge like gjerne tilby en fem års garanti da det ikke er noe vits å gjennomføre lange juridiske tvister på en rettighet forbruker uansett hadde hatt etter loven.

Derfor står følgende under garantivilkårene:
"Dekning i 5* år eller 100 000 km, det som inntreffer først.

*De første to årene regnet fra bilens registreringsdato er bilen dekket under fabrikkgarantien, og reklamasjoner kan fremmes overfor ethvert autorisert BMW Serviceverksted verden over. Når bilen passerer to år, kan en garantisak kun fremmes mot et autorisert BMW Serviceverksted i Norge. Garantien er gitt på biler importert av BMW Norge. Garantien er bare gyldig så lenge bilen er registrert i Norge".

Det er verdt å merke seg at norsksolgte biler med nybilkontrakter inngått før 01.01.2022 har 5 år/200 000km. Dette gjelder uavhengig om bilen er registrert i 2025 - det avgjørende er altså når den opprinnelige nybilkontrakten er inngått mellom første eier og forhandler.

Når det gjelder dine rettigheter ved kjøp av en norsksolgt bil. La oss si i7 xDrive60 registrert 01.01.2023. Du kjøper bil i dag, 07.01.2026. Nybilgarantien gjelder til 01.01.2028, mens reklamasjonsrettighetene dine gjelder til 07.01.2031.

BMW oppgir nybilgaranti som 2+1 år på sine tyske sider. Dette er i beste fall en svært idiotisk måte å formulere 3 års nybilgaranti på, da de heller kunne skrevet 3 år og holdt det ryddig. Om en ser på den tyske nettsiden virker garantiene å kunne forlenges utover den lovpålagte EU garantien (som er 2 år), men jeg har vanskeligheter for å se for meg at dette "+1-året" er noe annet enn forsikringer ala "Euro Plus garanti", Repair Inclusive eller BMW Premium Selection (BPS) garanti. Ja, du får deg to år med BPS, men alt fremstår som mer tungrodd og kålete enn en norsk bil med fem år. Uansett - den norske reklamasjonsrettigheten din etter forbrukerkjøpsloven (i skissert tilfelle til 07.01.2031) gjelder ikke på den tyske bilen du kjøper, med mindre du ikke kjøper bilen av en norsk forhandler som importerer bilen for deg (men da kunne du like gjerne kjøpt deg en norsk bil i utgangspunktet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...