Gå til innhold

f10 N53b30 toppdeksel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey! har hørt att PCV på N53B30 sitter støpt i toppdekselet?
veldig vanskelig og bytte toppdeksel?
noen som har god peiling på det?

Skrevet

Det er ikke vanskelig, men det er heller ikke lett. Ulempen med fler og fler motorer er jo at de er GDI og dermed må dysene ut, for å skifte toppdeksel/pakning.

Så det er litt pjusk. Husk også at det er alu skruer i magnesium, så de knekker sykt lett!

Skrevet

Det sitter PCV‑membran i toppdekselet på N53, men du må ikke bytte hele dekselet. Det finnes ettermarkeds‑kit hvor du bare bytter selve membranen/lokket, og mange bruker dette uten problemer. Kvaliteten varierer litt mellom produsenter, men det er absolutt en grei løsning hvis resten av dekselet er i orden.

Skrevet
10 timer siden, TCS skrev:

Hey! har hørt att PCV på N53B30 sitter støpt i toppdekselet?
veldig vanskelig og bytte toppdeksel?
noen som har god peiling på det?

Toppdeksel på disse er ikke så vanskelig og bytte. Kan være lurt å bytte uansett da de som oftest har en liten tynn sprekk enn å bare bytte membranen på PCVen. Er temmelig rett fram jobb på denne motoren her må ikke dysene av men rørene til dysene. 

Skrevet

I manualen står det at dysene må ut. Og jeg mener selv at de må de, ref en bekjent som gjorde denne jobben på sin egen bil.

image.thumb.png.a8dafffebaac5df8e778eb1bf8e693b0.png

Skrevet
3 minutter siden, Otis skrev:

I manualen står det at dysene må ut. Og jeg mener selv at de må de, ref en bekjent som gjorde denne jobben på sin egen bil.

image.thumb.png.a8dafffebaac5df8e778eb1bf8e693b0.png

Er mye som står i TIS som ikke alltid jeg heller følger og ser at flere sier at man ikke trenger og ta ut dysene på disse motorene for å skifte topp deksel pakning.

Skrevet

I så tilfelle så er det jo kjempebra. Det er en god stund jeg har sett denne jobben selv, så jeg husker nok feil, eller så så vi ikke at det ikke var nødvendig å ta ut dysene.

Skrevet

Fant et gammelt bilde fra pluggbytte hos meg. Viser ikke allverden, men ser ikke ut som dysene står i konflikt med toppdeksel. 
IMG_1333.thumb.jpeg.7ade0e88f4e2b6a9c9dbd25f1cf97f59.jpeg

Skrevet
9 timer siden, Otis skrev:

I så tilfelle så er det jo kjempebra. Det er en god stund jeg har sett denne jobben selv, så jeg husker nok feil, eller så så vi ikke at det ikke var nødvendig å ta ut dysene.

Har gjort jobben en par ganger har aldri trengt å ta ut dysene. Er bare nødvendig å fjerne rørene så kommer man til. 

Skrevet
On 2/8/2026 at 10:43 PM, A.A said:

Det sitter PCV‑membran i toppdekselet på N53, men du må ikke bytte hele dekselet. Det finnes ettermarkeds‑kit hvor du bare bytter selve membranen/lokket, og mange bruker dette uten problemer. Kvaliteten varierer litt mellom produsenter, men det er absolutt en grei løsning hvis resten av dekselet er i orden.

Toppdeksel er nytt for 5mnd siden me membran var nokk gåen da, har du noe kit du anbefaler?

Skrevet
On 2/8/2026 at 10:43 PM, A.A said:

Ser det er folk med alu lokk som dyttes på etter man har kappet til også strammer man med skruer, vill ikke disse bli en 2 på eu pga utslipp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...