Joaroe Skrevet i går, 19:01 Skrevet i går, 19:01 Etter vinter så ville jeg startet med en petrokjemisk avfetting og alkalisk skum over. Om du bruker med eller uten spiller ingen rolle. Så vaske forhånd og så en metallpartikkelfjerner fjerner. Jeg liker å bruke denne etter berøring, men noen bruker før berøring. Citrus Pre Cleaner er en ferdigblandet forvask/avfetting, men ikke like effektiv som en petrokjemisk + alkalisk forvask. Den du linker til fra Bilpleiekongen er bra den og den er for skumkanon. Så 2 forskjellige. Den kan du sammenligne med Shiny Garage Citrus Pre-wash. Hvem som er best vet jeg ikke, men har en del kunder som sier de ikke merker forskjell. Virker som de har funnet et punkt å reklamere med og det er jo smutthull man må finne. Shiny Garage var første med citrus forvask i 2002. Den inneholder ca 95% orange terpafhene (husker ikke helt hvordan det skrives) det vil si 95% ekte citrus. Washking sin inneholder d-limonen som er ekte citrus. Washking sin gir et veldig vått skum og skal man ha mer skum så må du skru opp justering eller tilsette foam booster. De selger den i pakke. Shiny sin trenger ikke det. Shiny er 5L og billigere enn Washking sin 4L. Shiny sin går ikke ann å rengjøre mer enn den gjør, så regnestykket går enkelt opp🤣 Citrus Pre Cleaner er topp å bruke og man trenger ikke bruke petrokjemisk så ofte. Om sommer er den rå på insekter. Den er også miljøvennlig 👍 fupsaker reagerte på dette 1
fupsaker Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) 18 timer siden, Saltkjelen skrev: Hva anbefales til skikkelig nedvask etter vinteren? Denne ser jo ut til å være effektiv: https://bilpleiekongen.no/produkt/washking-citrus-forvasksape/ Men så har vi jo @Joaroes variant (?) her: https://thelabs.no/collections/shampo-skum/products/shiny-garage-citrus-pre-cleaner?variant=45634273575074 Ut fra produktbeskrivelsen ser det ut til at Washking sin er hakket hvassere. Noen med erfaring? Jeg er upartisk, da jeg først og fremst foretrekker Shiny Garage og Ewocar som kun selges hos @Joaroe. Må også si at jeg gjennom vinteren har brukt sur såpe ved håndvask for å holde coatingen vedlike. Denne heter Double sour fra Shiny Garage. Endret 14 timer siden av fupsaker Joaroe reagerte på dette 1
Joaroe Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 17 timer siden, Dusy skrev: Hvordan påvirker disse coating @Saltkjelen? Skal ikke påvirke noe. En god coating tåler kjemi. Bruker du petrokjemisk avfetting og en sterk forvask hver gang så vil du påvirke noe, men saltet vi har her i Norge påvirker mer, så er viktigere å få av salt og drit enn å tyne ut coatinga til den siste mnd uansett. I Norge (eller hvertfall jeg da) bruker alltid order "opptil" når jeg snakker om holdbarhet. Det aller meste av kjemi er produsert utenfor Norge der de ikke bruker så mye salt som her. Km. man kjører, hvor ofte og måten man vasker på, hvor man bor osv. osv. avhenger av holdbarheten på coatinga 14 timer siden, Heik80 skrev: Sånn eg har skjønt det er det best å bruke metallpartikkel fjerner som nest siste steg før quick coating og tørking. Hordan bruker folket det? Den HELT riktige måten er vel egentlig metallpartikkelfjerner etter bilen er tørket etter berøringsvask. Altså på ren og tørr overflate. Da får kjemien holdt og jobbet best, men er jo ingen som gidder det 🤣 Pleier ofte selv å kjøre avfetting/ evt. citrus Pre Cleaner og så en skum forvask, spyler og så metallpartikkelfjerner. Er jo ikke mange dråpene som ligger igjen uansett 🙈 Metallpartikkelfjerner får jobbet godt da. fupsaker og uglefossen reagerte på dette 2
Joaroe Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden 9 minutter siden, fupsaker skrev: Jeg er upartisk, da jeg først og fremst foretrekker Shiny Garage og Ewocar som kun selges hos @Joaroe. Må også si at jeg gjennom vinteren har brukt sur såpe ved håndvask for å holde coatingen vedlike. Denne heter Double sour fra Shiny Garage. Dette er faktisk veldig smart og MANGE som ikke tenker på. En sur såpe er veldig lurt å ha om man har coating. En coating tettes/fylles etterhvert med mineraler/kjemirester osv. uansett hvor mye man vasker. Mister man vannskrekken så kan man veldig ofte få den tilbake ved å bruke en sur såpe. Denne trenger inn og renser coatinga og gir den en ny start. Mange påser bare på med med hurtigforseglinger. 2 gode sure såper er Shiny Garage Doucle Sour og Carpro Descale uglefossen og fupsaker reagerte på dette 2
Dusy Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Tusen takk for svar @Joaroe. Da får jeg gå til innkjøp av citrus og metallpartikkel fjerner for vårvasken Joaroe og fupsaker reagerte på dette 2
Joaroe Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 30 minutter siden, Dusy skrev: Tusen takk for svar @Joaroe. Da får jeg gå til innkjøp av citrus og metallpartikkel fjerner for vårvasken Jeg har blitt veldig glad i og bruker mye citrus. Det rengjør også dekka godt, så skummer du hele bilen og skrubber dekka mens det virker så ser du en del møkk komme ut. Du får jo avgjøre hva og hvor du handler, vet ikke reglene for reklame osv. her, men om det er noe du vil prøve hos meg og det ikke er noe tilbud så bare send en mld eller skriv på PM til nettbutikken eller privat på instagram så ordner vi👍 Står info i signaturen min under. fupsaker og Dusy reagerte på dette 1 1
mslello Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden Ser det blir nevnt over her saltfjerning. Er det flere som bruker det? Jeg kan ikke skjønne at det skal være så mye salt igjen på bilen etter avfetting, forvask og berøringsvask? Men nå er jeg ingen kjemiker da..
Joaroe Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Akkurat nå, mslello skrev: Ser det blir nevnt over her saltfjerning. Er det flere som bruker det? Jeg kan ikke skjønne at det skal være så mye salt igjen på bilen etter avfetting, forvask og berøringsvask? Men nå er jeg ingen kjemiker da.. Nei jeg bruker det ikke. Kjøpte inn for noen år siden etter at en dude (før jeg ble med på egen nettbutikk) la ut at det MÅTTE man ha. Testet ved flere anledninger og merket INGEN forskjell. Så nei, jeg bruker det ikke 😊 mslello reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå