Bala87 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Det er en haug med tråder om dette. Men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. Min 2012 525d har akkurat passert 160.000 km. Hos Bavaria for noen år siden, før de ble Hedin, så sa de at problemet med registerkjedet oppstod ved rundt 140.000 km. Nå har bilen min gått et stykke lenger enn det så betyr det at registerkjedet på bilen min sannsynligvis ikke kommer til å ryke siden den har gått langt over det de sa, eller kan det fortsatt ryke? Endret 20 timer siden av Bala87
Peak Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Ingen som kan si dette med sikkerhet, personlig har jeg kun god erfaring med N47 i både 1, 3 og 5-serie (2008 - 2011) og over 200 000km samlet kjørelengde på disse, uten registerkjede issue. Et registerkjede skal i utgangspunktet ikke byttes i motsetning til en registerreim, med mindre bilen er gått svært langt. Det velkjente problemet her er vel egentlig strammeren som holder kjedet på plass, disse tørker ut og sprekker pga. dårlig smøreevne til gammel olje. Vær dermed nøye med oljeskift og preventivt vedlikehold (før normal serviceintervall) så har du trolig ingenting å bekymre deg for. -Det er heller ingenting i veien med å være føre var og faktisk bytte kjede og følge tidligere nevnt vedlikeholdsplan i etterkant, da er du ytterligere trygg. Av erfaring fra finn.no gjennom årene ser jeg langt flere 1 og 3 serie (inkl. X1 og X3) som har hatt dette problemet enn 5-serie (både e6x og f1x), om det har noen sammenheng eller er en ren tilfeldighet kan jeg ikke svare på.
Bala87 Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden (endret) 30 minutes ago, Peak said: Ingen som kan si dette med sikkerhet, personlig har jeg kun god erfaring med N47 i både 1, 3 og 5-serie (2008 - 2011) og over 200 000km samlet kjørelengde på disse, uten registerkjede issue. Et registerkjede skal i utgangspunktet ikke byttes i motsetning til en registerreim, med mindre bilen er gått svært langt. Det velkjente problemet her er vel egentlig strammeren som holder kjedet på plass, disse tørker ut og sprekker pga. dårlig smøreevne til gammel olje. Vær dermed nøye med oljeskift og preventivt vedlikehold (før normal serviceintervall) så har du trolig ingenting å bekymre deg for. -Det er heller ingenting i veien med å være føre var og faktisk bytte kjede og følge tidligere nevnt vedlikeholdsplan i etterkant, da er du ytterligere trygg. Av erfaring fra finn.no gjennom årene ser jeg langt flere 1 og 3 serie (inkl. X1 og X3) som har hatt dette problemet enn 5-serie (både e6x og f1x), om det har noen sammenheng eller er en ren tilfeldighet kan jeg ikke svare på. Tusen takk for svar Mens jeg har eid bilen så har alle servicer blitt fulgt. Men jeg var litt sløv på den siste.. Servicen skulle ha blitt tatt 500 mil tidligere, ifølge bilen. Det var i fjor, det er fortsatt ingen problemer. Tror du at jeg har noe å bekymre meg for så lenge jeg følger opp service fremover? Og er det noe annet enn oljeskift jeg bør tenke på? Endret 19 timer siden av Bala87
Maverick2002 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Er absolutt ingen garanti at kjedet holder, selv med kort serviceintervall på oljeskift. Har hatt TU versjon av N47 med oppgradert og "forbedret" register. Skiftet olje hvert år på rundt 10k km. Da bilen var gått 120k hadde kjedet strekt seg og jeg valgte å skifte hele registeret før eventuelt havari. Det er mulig å måle slakk på kjedet på verksted med spesialverktøy. Anbefaler hvertfall å gjøre dette. Endret 10 timer siden av Maverick2002
Automat Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 9 timer siden, Bala87 skrev: Tusen takk for svar Mens jeg har eid bilen så har alle servicer blitt fulgt. Men jeg var litt sløv på den siste.. Servicen skulle ha blitt tatt 500 mil tidligere, ifølge bilen. Det var i fjor, det er fortsatt ingen problemer. Tror du at jeg har noe å bekymre meg for så lenge jeg følger opp service fremover? Og er det noe annet enn oljeskift jeg bør tenke på? Ingen som kan spå det, men hør etter rasling fra registeret og eventuelt vurder bytte av strammere og kjede som preventativt vedlikehold.
Øyvind L. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Er du usikker så får du målt kjedet. Det kan du gjøre med et verktøy som du skrur inne der øvre kjedestrammer sitter. Da får du en indikasjon på om kjedet er bra eller ikke. Her gjort det på min N57 med 190 tusen km og kjedet er fortsatt innafor spec til BMW. teerex reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå