Ove67 Skrevet Mandag kl. 18:31 Skrevet Mandag kl. 18:31 (endret) Tenkte jeg skulle skrive noen kommentarer om iDrive 8.5, som jeg har på min nye G70. Den store, buede skjermen er på mange måter bra og deilkat å se på. Men som andre har kommentert er det plagsomt med alle funksjoner som tidligere var fysiske knapper som nå er flyttet ned i menyer. F.eks hvis jeg vil endre viftehastigheten, så må jeg først klikke inn på klimapanelet, så endre viftehastigheten og så klikke home-knappen. Tre trykk, som før ble gjort med ett. Sånt er det med mye annet også. I mine to tidligere biler, F10 2011 og G11 2018 hadde jeg henholdsvis 8 og 7 fysiske knapper som kunne programmeres fritt. Disse var geniale! Jeg la inn noen telefonnumre og et knippe radiokanaler. Ett trykk og jeg ringte til ett av de mest brukte numrene eller skiftet til en blant mest brukte radiokanaler. Heldigvis har iDrive 8.5 shortcut. Men da må jeg dra ned fra toppen av skjermen for å få tilgang til dem. Mitt største ankepunkt mot iDrive 8.5 er hvordan det sløses med skjermplassen. Ca. 1/3 av skjermen kan bare vise ett panel. Jeg synes det blir helt teit å vise f.eks. media (hvilken radiokanal man hører på, evt. musikkvalg) på en tredjedel av den store skjermen. Når jeg kjører etter navigasjon er det helt OK at plassen der blir brukt til kartet. Når jeg ikke bruker navigasjonen, har jeg valgt å ha animasjon av bilen som viser hvor fort hjulene ruller, blinklys etc. – som vist på bildet. Veldig kul gimmick, men selvsagt helt unyttig. Her kunne man jo brukt plassen for flere widgets. Nå kan jeg vise maks to widgets – resten av skjermen er til ingenting. Ellers kunne man brukt den øvrige skjermplassen til shortcut, justering av viftehastighet, mm. Så har jeg noen spørsmål. Det er tre forhold ved iDrive 8.5 som er så dumme, at jeg tror jeg må ha bugs i systemet! Jeg har multifunksjonsseter som er perforerte, men det er ingen sted jeg kan sette på kjøling av setene. Knappen skal være sammen med knappen for sete- og rattvarme, men det har jeg ikke. ?? Jeg er for det meste alene i bilen. I klimapanelet kan jeg sette sync. Det er jo fint, men syncen går bort hver gang jeg har stoppet og startet bilen. Det kan da vel ikke være meningen at det skal være så dumt? Så har jeg på venstre side av skjermen (bak rattet) valgt å ha kjørecomputer. Det er ikke mye den viser, men bl.a. moment- og snittforbruk i kWh/100 km. Det som imidlertid er ubegripelig teit, er at visning av snittforbruk forsvinner når bilen stopper. Hææ? Det er jo når man har stoppet, man gjerne vil se hva snittforbruket ble. Kan riktignok bla til kjørecomputeren blant widget’ene som viser dette selv med stillestående bil, men det burde jo vært unødvendig. Endret Mandag kl. 18:38 av Ove67 Måtte velge bedre bilde.
Saltkjelen Skrevet Mandag kl. 20:50 Skrevet Mandag kl. 20:50 Jeg er i bunn og grunn enig med deg i at iDrive 8.5 er et tilbakesteg fra både iDrive 8 og øvrige systemer. "Hjem-skjermen" er rett og slett lite intuitiv. Er du sikker på at du har ventilerte seter i bilen din da? Hva er VIN (eller reg.), så kan jeg sjekke for deg. BMW leverer perforerte seter til tross for at de mangler ventilasjon, og jeg mistenker nok at det er tilfellet for bilen din. Det virker spesielt at SYNC ikke husker at den er aktivert ved start/stopp. Den deaktiveres dersom en av de øvrige passasjerene justerer temperatur, men antar det ikke har vært tilfellet her? I instrumentet kan du vise flere forbruksparametre. Når du viser "fra turens start", viser den nettopp fra den siste turens start. Stopper du bilen og starter den igjen, viser den snittforbruket fra da du startet den på nytt. Bla videre til de neste forbruksparametrene, så blir det bedre.
Ove67 Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden 9 hours ago, Saltkjelen said: Jeg er i bunn og grunn enig med deg i at iDrive 8.5 er et tilbakesteg fra både iDrive 8 og øvrige systemer. "Hjem-skjermen" er rett og slett lite intuitiv. Er du sikker på at du har ventilerte seter i bilen din da? Hva er VIN (eller reg.), så kan jeg sjekke for deg. BMW leverer perforerte seter til tross for at de mangler ventilasjon, og jeg mistenker nok at det er tilfellet for bilen din. VIN WBY51EJ080CT89305
Saltkjelen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Du mangler 453 climate controlled seats front og 454 climate controlled seats rear.
Ove67 Skrevet 17 timer siden Forfatter Skrevet 17 timer siden 29 minutes ago, Saltkjelen said: Du mangler 453 climate controlled seats front og 454 climate controlled seats rear. OK. Takk. Da løste det mysteriet seg. Jeg var helt sikker på når setene var perforerte så var det kjøling. Hadde dette på G11'en, men skal jeg være ærlig merket jeg ikke så mye til effekten.
Saltkjelen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden BMW har normalt aldri levert perforert skinn til biler uten seteventilasjon, men det er en greie de har startet med i senere tid av en eller annen merkelig grunn. De sparer sikkert penger på å bare tilby dette, fremfor flere forskjellige varianter av samme skinn. uglefossen og fupsaker reagerte på dette 2
Ove67 Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden 18 hours ago, Saltkjelen said: Det virker spesielt at SYNC ikke husker at den er aktivert ved start/stopp. Den deaktiveres dersom en av de øvrige passasjerene justerer temperatur, men antar det ikke har vært tilfellet her? Det er ikke tilfellet her. Sync går alltid bort før hver ny kjøretur...
Ove67 Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden 18 hours ago, Saltkjelen said: I instrumentet kan du vise flere forbruksparametre. Når du viser "fra turens start", viser den nettopp fra den siste turens start. Stopper du bilen og starter den igjen, viser den snittforbruket fra da du startet den på nytt. Bla videre til de neste forbruksparametrene, så blir det bedre. Jo, jeg vet det. Her er det ikke noe snakk om at jeg stopper bilen med start/stopp-knappen. Når bilen når 0 km/t (men "tenningen" fortsatt på), forsvinner tallet for beregnet snittforbruk. Så dukker tallet opp straks bilen begynner å bevege seg igjen. Det er heller ikke det at den begynner beregningen på nytt ved ny bevegelse av bilen for da ville snittforbruket gått i taket med en gang jeg trykker gasspedalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå