Har eid alt for mange BMWer oppigjennom åra, men har siden 2017 kjørt elektrisk, og da var ikke helt BMW veien å gå for meg. Dessverre(?) traff midtlivskrisa, og jeg innså at selv om jeg har kjørt endel på bane så har jeg aldri drevet med skikkelig racing! Jeg starta derfor med B-Zero (20 minutters sprinter) og Funsport (6-8-10-12 timers langløp) som var de to billigste seriene i norge. i B-Zero er det en-klasse bil (Pug 107, Toyota Aygo, Citroen C1, som alle er identiske minus lys og logo), og i funsport endte jeg og noen kompiser opp med å kjøre en Honda Accord.
Det var jo gøy det, men så kom jo kløen etter å kjøre noe bakhjulstrekkere igjen. Etter litt søking på blocket fant vi en som så lovende ut. Blocket krever svensk bankid for å sende meldinger til folk der men siden jeg er en certified internet stalker(TM) klarte jeg etter mye googling å grave frem han som solgte bilen på facebook.
Noen uker med forhandling senere stod jeg og en kompis plutselig midt på bondelandet i sverige med en 328Ci E46 på henger! Selvsagt i mørket, som alltid når man skal kjøpe bil.
Den så kanskje litt mer lurven ut i lyset på bensinstasjonen.
Som dere ser av banneren har den gått i STEC (Swedish Touring Endurance Championship) i sverige, og det tenker vi også at vi skal kjøre.
Serien har nå byttet navn til Scandinavian Touring Endurance Championship (fremdeles STEC!), og vil nå ha endel løp i norge også.
Bilen ble solgt som "race ready" men vi vet jo alle hva det betyr...
Her er gliset kommet inn under tak ved siden av honda accorden:
Da var det bare å sette i gang å prøve å fikse den opp. Det var nå desember, og vi tenker vi har goood tid. Her står isbilen i bukken for å ta ut motoren.
Der røyk oljekjedet på 6500 RPM på isen, så den blei litt knas. (M54B30).
Vi begynte å gå over alt på bilen, og fant en foring som manglet en stoppe-plate eller lignende, og var på vei ut.
Gikk over bremsene, smurte opp og fikk på nye skiver og klosser. Bytta oljefilter og olje til noe mens vi bare kjører den frem og tilbake mellom verksted og garasjen (skal ha på noe tykkere for langløpene).
Siden vi ikke har skilter på den så var savnet etter litt setetid så stort at da det dukket opp en 328 sedan på auksjon så kjøpte jeg den usett og hoppa på flyet til stavanger for å hente den i rom(h)jula.
Tanken var jo egentlig å bruke sedanen litt på isen, men viste seg å egentlig være i god stand, og senka (godkjent!), så det satt litt inne å knuse den på isen.
Starteren var gåen så fruen måtte dytte i gang bilen hver gang vi stoppa på vei hjem. Heldigvis hadde den gamle isbilen med rasa M54B30-motor en starter som kunne stjeles, så da var det fiksa.