Gå til innhold

chiller

Medlem
  • Innholdsteller

    167
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.driftfun.no
  • ICQ
    11362056

Profile Information

  • Bosted:
    Oslo
  • Kjøretøy
    Plaid og E87 M54B30

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ramlet over den her da jeg skulle hente noe greier jeg hadde kjøpt på finn. Ble med inn i garasjen for å hente, men mistet litt fokus da jeg så hva som stod der. Denne klarer sikkert å lage uvenner både på bmw-siden og amcar-siden
  2. Har fått slengt sammen videoen fra selve racet forrige helg. Hvis noen lurer på hvordan det er å race bmw så se de første 30 sekundene.
  3. Glemte også å si en takk til E.C. som satt og fant moment på bolter til meg mens jeg var under bilen og bannet.
  4. Kanskje? Fant ikke noe billig på nett med litt rask søking. Bare å spikke seg inn på returen hvor trykket er lavt så går det greit å ikke ha "bolt on" koblinger tror jeg. Fikk i dag satt veibilen i bukken for å se på mellomakselen. Snapchat-695290007.mp4 Holder lenge den der? Valgte å bytte den ut med den nye jeg fikk her om dagen. Var spent på hvor mye som skulle være fastrusta, men absolutt alt gikk knallbra, utenom eksosboltene. Den første kom ikke, selv om jeg fikk bra grep med ryobien. Måtte da ut med "Big Bosh" (bosh sin største dakkdakk) og da kom den umiddelbart. Tar ikke så lett på å bruke den siden den skal ha 1600nm med tiltrekking og 2200 nm løsrivning. Bolt nummer 2 knakk bare av. 3 kom etter å ha måtte lirke inn en wisegrip siden hodet var helt rundt. Den siste løsnet etter noe banning, men ville ikke skru seg helt ut. Klarte til slutt å jamme inn en fastnøkkel som var noen hakk for lite og fikk kjørt den ut. Eksosen var drøyt tung. Tror det er mye kilo å spare på å bytte det ut. Er det noen som har noen tips om bra (og billig!) eksos som ikke veier et tonn? Etter at eksosen var nede fikk jeg plukket ned varmeskjoldet og gitt det en liten vask. Viktig med mest mulig bling under bilen. Er det noen som vet om det er normalt at mellomakselen ser ut til å være "off senter" til den alu-bracen under? I følge tidligere eier er diffen en e36 LSD modda for å funke i e46, vet ikke om det har noe å si. Dette så ikke helt ut som på realoem, og matcha ikke de nye boltene jeg hadde handlet for å bruke. Gikk greit å plukke ned den gamle mellomakselen, og fikk da sammenlignet ny og gammel. Var ikke 100% match. Siden festet inn mot diffen var anderledes måtte jeg bruke de gamle boltene / mutterne på nytt. Selve bolten hadde et rundt hode med et flatt parti som på den gamle mellomakselen ikke hadde plass til å rotere. På den nye hadde den plass til det så måtte være kreativ for å få strammet nok. Brukte loctite, så håper det ikke løsner. Her er ny og gammel ved siden av hverandre. Det ser ut som at senter-lageret er motsatt vei på den nye, og at den gamle har fått bytta det lageret på ett eller annet tidspunkt. Man skal etter sigende preloade den i midten fremover en halv cm, men på min var den alt makset fremover, så usikker på hva jeg ikke har skjønt / gjort rett. Her kan dere se hvordan bakboltene bare kunne "spinne rundt" på den nye: Gammel aksel (se hvilken vei lageret er montert): vs ny: Fikk til slutt festa det godt nok (Güten' Tight). Brukte noen nye eksosbolter jeg fant liggende og smekka alt sammen. Tok da også av piggdekka og satte på de brukte løpsfelga/dekk fra 6 timers løpet. Mye gummi igjen her å kjøre gris på grus og gras (og asfalt) (er noen gamle nok til å ta referansen?). Fikk den ned på bakken og null eksoslekkasje og den syke vibrasjonen var borte. Fremdeles litt igjen, men tipper de 3 kilo med dekkrester festa inn i felgene kan være noe av årsaken. Bilen ser ganske bra ut på avstand med sommerfelger/dekk. Nice from afar, but far from nice.
  5. Er en grunn til at jeg har "dårlige finansielle avgjørelser" som trådnavn. Man tror alltid det ikke skal bli så dyrt, men så baller det fort på seg. Men som du sier er det jo utrolig masse kjøring. Det var 1 time warmup, og 6 timer race. Det var ingen code 60 (gult på hele banen), og bare et fåtall gulflagg. Jeg som gjerne trenger å kjøre 30 minutter før jeg får roet meg nok til å fokusere på kjøringen så er dette mye bedre enn 20 minutter stinter på en banedag. Tror vi i første omgang kjøper et pully kit for å gire ned servoen. Vurderer også å sette på kjøler til servoolja.
  6. Vi tok fredagen fri og kjørte nedover mot mantorp rundt 10:30. Sverige er et fascinerende land, og ungdommen der borte slipper å kjøre rundt i mopedbiler. Selve racet startet med oppvarming på lørdag 09:00. Jeg gikk først ut og ble etter 2 runder svartflagget. Dette viste seg å være svartflagg for støy, noe vi fikset med 20 minutter i pit ved å vri eksosstussen vekk fra den siden lydmåleren på banen var på. Føler det er litt juks, så vi burde nok få dempa lyden permanent for å ikke gå på lignende problemer i fremtiden. Vi sendte så ut nestemann for å teste bilen før løpet. Alt virket greit, men han mistet servoen under testingen. Dette var noe som ikke helt kom som en overraskelse, da vi alt byttet servopumpe da vi handla, men selv etter mange liter flushing var det endel metallspon igjen i servoolja. Det som derimot var en overraskelse var at det lakk vann ut ned under bilen da han kom inn i pit. Klokken var da 10:10 og løpet skulle starte 11:00. Etter litt titting så vi hva som hadde skjedd. Akslingen på servopumpa hadde knekt av, som gjorde at løpehjulet på servoen kunne skli fremover. Der hadde den gnagd igjennom ekspansjonskarret. Vi hadde heldigvis med ekstra, men det vi manglet var et kortere belte som bypassa servoen. Vi sendte derfor ut en mann til biltema, som kom tilbake med et belte vi fikk satt på og som holdt resten av løpet. Dessverre betydde dette at vi starta 30 minutter etter alle de andre, så det var ikke noen vinnersjanser. Bilen var veldig tung på styringa, men selv med det handicappet satte vi den beste rundetiden for dagen (1:33.469), så det var gøy! Bilen var helt konge å kjøre, gleder meg til å få fiksa servoen og sett hvor bra den blir da. På vei hjem så fikk nok en BMW problemer med kjølinga. Denne gangen var det teamsjefen sin som plutselig mista varmen i varmeapparatet, og noen sekunder etter sa at den var for varm og gikk i nødmodus. Denne står nå forlatt 5 timer inn i sverige, så vi får se hvordan det skal fikses... Og en liten update på veibilen. I dag banket det på døra. Da jeg åpnet var det ingen der, men det stod en pakke til meg. så nå er det bare å skru den på veibilen og se om det løser alle vibrasjonsproblemene.
  7. Vi satser på at det blir livestream fra løpet, så hvis noen vil se oss stå i pit og koke så starter løpet klokken 11 i morgen, lørdag. Det blir nok litt oppvarming og styr før det.
  8. BMW har et helt fantastisk design på peilepinna for olje, og siden den alt har begynt å gå i oppløsning, og jeg har hørt rykter om at de har endra lengden på den så tenkte jeg at jeg skulle handle ny. 1600,-(!!) men fikk for 400,- fra koed. Tenker at det er det verdt for noe som forhåpentligvis er laga bedre enn de gamle. Som ryktene skulle ha det til var det faktisk forskjellig lengde. Her er sammenligningen mellom gammel og ny hvor de er lagt opp så de starter samme sted. Ganske grov forskjell spør du meg! Men passer meg bra å ha på litt mer olje, så klager egentlig ikke. Nå kan jeg gjøre det uten å føle at jeg pusher grensa. Gammelt delenummer er 1 433 493, mens nytt er 1 436 293. Dette stemmer med realoem. Kvaliteten ser dessverre ut til å være katastrofal, med plastbiter fra støpen som kommer til å falle av. Selve støpen ser helt tragisk ut. Av litt mer lystige greier så har jeg nå klart å fjerne alle de gule varselslysa. Jeg klarte ikke finne igjen pluggen for spylervæskesensoren, selv etter å ha sjekka hvor på ledningsnettet den skulle komme ut på veibilen. Jeg endte derfor opp med å bare kortslutte signalet rett bak instrumentclusteret. Tallene mangler halvparten av segmentene, men de kommer tilbake i ny og ne. Er dette en kjent feil med en ok fiks på? Ikke superkritisk, men hadde jo vært hyggelig om det funket. Siden det er løp på lørdag rekker jeg ikke å se på rocketboosterne eller bakluken men det ser jo nesten bare litt trivelig ut. Dekormannen sviktet oss så det blir ikke noe dekor på første løpet, men nå er i hvert fall bilen klar og på hengeren, klar for å kjøres dypt inn i de svenske skoger i morgen!
  9. Success! Fikk borra tre hull i ABS-sensor og vippa den ut med å skru inn en skrue. Borra og gjenget opp et mindre hull for å holde nye sensoren på plass.
  10. Fikk slått opp hvordan bremsesensorene funker da det ikke funka å kortslutte begge. Viser seg at det er pin 24 (gul) på instrumentclusteret som går via sensoren foran, og så via sensoren bak og så til ground. Hvis den blir brutt så viser den feil. Sjekka motstand mot jord foran, og selv om begge var kortslutta så var det endel motstand. Valgte da minste motstands vei og la opp ekstra jording til sensoren der og vipps så var den feilen bort. Nytt er at ABS-lampa kommer og går. Dette matcher med at jeg har fått litt uregelmessig målinger fra ene bakhjulet og siden den sensoren så rimelig sliten ut fant vi ut at det var best å prøve å bytte den før første løpet. Det gikk som det måtte gå. Så nå må vi vel plukke ned hele greia og få borra opp både bolten og sensoren...
  11. I dag klarte jeg endelig å skjønne formatet på canbusen rundt de individuelle hjulhastighetene, så da får jeg plukka ut de også. Her er en kjapp test jeg gjorde for se at det faktisk fungerte: Jeg prøvde også å få målt hjulvinkler men siden jeg ikke hadde rigga meg opp to lange stokker med fast lengde mellom trådene så ble det litt hardt å rigge til selv. Jeg får prøve igjen en annen dag. Her er setupen hvis noen lurer.
  12. Vi sleit nok ekstra mye på klossene våre siden Honda hadde benådet oss med veldig små klosser, men så flere andre lag også slet med det. Topp tips er å finne noen faktisk motorsportklosser. Vi kjørte med full HANS ja, noe annet er galskap. Dette er ikke lengere lov noe jeg føler ikke akuratt gjør det noe tryggere. Regelen om minimumstid i pit var i reglene i fjor også, men det ble aldri praktisert, noe jeg syns er trist. 4 er større enn 3, så jeg er helt sikker på at A4 er gøyere enn GT3 på rudskogen
  13. Takk for info mr. pingu, skal grave litt i kablene bak der og se hva jeg finner igjen. Dessverre sjekka jeg loggene jeg tok mens jeg testet bilen i går og der så det ut som at den går fryktelig magert. LTFR går mot 10% på bank 1 og 2, men STFL går mot 0 igjen hvis jeg står på idle. Motoren er stock, men innsuget er byttet til M54B30, og katalysatoren er borte. Bakre O2 er også fjerna. Forige eier sier den var tunet for de modifikasjonene, men det var en feilkode på bakre O2 sensor (i tillegg til fuel trim for bank 1 og 2). Jeg har nå endra så MS42'en ikke ser etter bakre o2, for å fjerne feilkoden, men tror ikke det skal endre noe. Jeg har sett litt på mappet som ligger på ecuen, og det er gjort endringer fra orginalt men det ser litt... uprofft ut. Uten at jeg er en ekspert på det. Er det noen som mapper MS42 på østlandet? Blir nok ikke funsport på oss i år. Fikk litt "nok" av kjeglekjøringa og kappgang. Kjeglene fører jo først til at du aldri får flyten på de litt mer motorsvake bilene, og så gjør det at du ikke kan sammenligne rundetider internt i teamet heller, for plutselig var det en som kjørte en bra runde når siste kjegla et sted manglet, men før det ble code 60. Kjeglene gjør det også umulig å passere -langt- tregere biler, så lenge sjåføren er kompetent. Så da ender du opp med køkjøring (se litt lenger ned for eksempel) Og code 60 gjør jo at du plutselig har 3 runder hvor du bare lusker rundt mens de setter opp kjeglene igjen, som da kanskje flytter seg ørlittegrann, som igjen gjør at du ikke kan sammenligne tider. Vi joinet fordi vi trodde det skulle være billig racing, men resultatet ble egentlig at det er dyrt. Det eneste de egentlig har spart penger på er at du slipper å sette inn et bur. Der du taper penger er på at du ikke kan modifisere understellet så du ikke har 100% teite hjulstillinger. På noen biler er det nok mulig orginalt, men på vår Accord (som har bra power/weight vs reglene) så lot det seg ikke gjøre. Vi brukte derfor opp minst 2 sett dekk hvert løp, selv når vi bytta foran/bak. Rullere rundt hjula tar tid, og bruker du 2 minutter på det (som er rimelig bra hastighet siden du bare kan bruke 1 jekk) så betyr det i praksis at du har mista 1 sekund per runde (gitt 120 runder). Vi (av sikkerhet og comforgrunner) kjørte med 6 punkts, noe som også ga oss et handicap vs alle med 3punkt som nesten kunne bytte fører mens bilen var i fart. At vi ikke kunne bytte til big brake kit gjorde at vi i starten også måtte bytte bremseklosser, men vi fant til slutt noen som varte 1 løp. De kostet dessverre over 4k per sett foran... Resultatet ble at vi nok kunne ha kjøpt BBK og spart det inn på 2 løp, eventuelt noen brukte greier fra en annen bil som kunne vært bolt on til halve prisen. Camberarmer hadde vi spart inn første løpet, og nok gjort at vi kunne kjørt samme dekk flere løp på rad. Viser seg også at 120i med M-pakken er veeldig bra siden den har noen hjulvinkler som er OK fra fabrikken. Problemet er at det koster endel i innkjøp, og har en motor av kjeks. Vi startet på pole sist funsport på rudskogen, og 120'en (som startet et stykke bak) jaktet oss ned innen få runder. Jeg klarte å ikke drite meg ut, så selv om 120en var opp på siden og nesten forbi så måtte den backe off når kjeglene kom (for de som ikke vet så er reglene at hvis du ikke er 100% forbi så må du gi deg). Vi hadde problemer med girkassa som gjør at vi må være veldig forsiktig med å få den fra 2. til 3. Det er jo det du gjør dagen lang når du kjører kjeglene. Se smerten her: (disclaimer, jeg gjør endel feil her, viser seg at jeg blir stressa av å ha noen raske bak som pusher.) Nå har det kommet nye regler i år som gjør at du ikke trenger å regge en 120, men det er jo fremdeles en dyr bil i forhold til hva "funsport" setter ut til å være. Vi har kjørt landskampen et par år nå (norge vs sverige på mantorp), og der er reglene basically: billig og/eller gammel bil uten for mye hester/vekt. Alt av modding er lov av understell etc. og så har de et gitt antall pitstops som alle skal ta minimum 4 minutter. Det fører til at du ikke stresser, du får festa alle setebelter bra og fueling av bilen går uten stress. Resultatet av alt dette er at "fun" faktoren på landskampen er utrolig mye høyere enn i "fun"sport. Vi har derfor lagt ut accorden til salgs og tenker å satse på STEC (kjegleløs racing, men med bur) som i år vil kjøre flere race i norge også. TLDR: Drit i funsport, kom og kjør STEC med oss
  14. Jeg tror det bare gjelder hakket nyere biler, men jeg kan ta feil.
  15. Forrige eiere hadde skrudd en plexiplate med noe glitterwrap på for å feste bryterpanel for tenning / usb-strøm med noen self tapping skruer. Jeg er ikke en stor fan, og dessuten ville jeg ha inn et lite display for greiene jeg lager. Jeg målte derfor opp nøye og slang sammen noe eget i CAD. Slang det på printeren: Printen kom ut bra, og utenom at jeg hadde litt dårlig patent for knappene til displayet mitt, som gjorde at jeg knakk av ene knappen så funka det bra. Jeg får pønske ut en bedre løsning på det. Første langløpet er om litt over en uke, så da var det bare å få på prøveskilter og se om ting ser ut til å fungere. Vil heller at noe ryker nå, når det fremdeles er en sjans for å fikse det. Sånn ser altså førermiljøet ut nå. Er det noen som vet hvordan letteste måten å bli kvitt rakettmotorene og bakluke-åpen-lampen er? Og kanskje også hvordan få slukket spylervæskelampa. Vil helst ha så få lamper som mulig, så man faktisk ser hvis noe galt skjer. Baklysene er litt kaos, da forrige eier har fjernet lysene i selve bakluka for å spare vekt, og de normale baklysene er byttet ut med noen LED-utgaver, men med 3x feite motstander.
×
×
  • Opprett ny...