Gå til innhold

iittala

Medlem
  • Innholdsteller

    594
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det er noen år siden jeg eide bil med M50, men mener tre defekte coiler gav samme eller veldig like symptomer den gang da..
  2. Det kan hende, for på e83 er det forskjell mellom m47 og m47tu/tu2 (hvis jeg leser rett). Men det er uansett en avsporing fra opprinnelig spørsmål 🤪
  3. Ja, det er forskjell på m47 og m47tu/tu2, dette var tu2. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e83-x3-2.0d-sav_200702/repair-manuals/11-engine/11-23-vibration-damper/3wwq8qa
  4. M47 ja, men som jeg skrev over fungerte ikke motholdet for meg med bolt limt med Loctite så det brukte jeg ikke. Om det var brukerfeil fra min side vites ikke, men det ble nå resultatet. Det motholdet er vel heller ikke helt etter boka, BMW foreskiriver vel å låse svinghjulet og bruke 3/4" verktøy hvis jeg minnes rett. Uansett var poenget at hvis det ikke går med verktøyet man har, da trengs større verktøy og vektede piper er et nyttig hjelpemiddel i så måte. Det kan jo være noen har brukt Loctite her også..
  5. Kort pipe fra Biltema rakk fint inn på gammel topran vibrasjonsdemper, vil tro det fungerer på de fleste andre også.
  6. Har byttet en slik som var skrudd til med Loctite. Brukte største Milwaukee 1/2" muttertrekker og lang 22 mm pipe(løsnet ikke med kort). Prøvde også med motholdet du har avbildet, men klarte nok ikke å holde det helt inntil vibrasjonsdemper for det endte med knekte tenner på demperen. Radiator måtte ut ja, og ville kjøpt vektet pipe om jeg skulle bytte igjen, f.eks denne: https://a.co/d/20ekKQA
  7. Det ser ut som du har ista, da er det en billig sjekk å kjøre test av den funksjonen.
  8. Nr 8 er EGR-ventilen, denne er elektronisk operert. Nr 2 operer spjeldet som styrer eksosgassene mellom kjøler (13) og bypassrøret (21). Nr 2 er vakuumstyrt og det finnes egen testplan i Ista for å sjekke at denne fungerer. Du har jo byttet dette med ny komplett original enhet, så det er vel kun på vacuumsiden det kan være feil på dette hos deg. Det med forbehold om jeg har lest rett nummer på bildet, sjekket ikke delebeskrivelsene.
  9. Hadde samme kode på min (40d). Den er til nå borte etter rens av topp og innsug (valnøttblåsing og høytrykksvasker). Det på tross av at egr hos meg er defekt, spjeldet som regulerer om eksosen går direkte eller via kjøler sitter fast. Har du sjekket at dette fungerer hos deg og at den får vakuum som den skal? @Otis EGR er ikke vakuumstyrt på n57, kun dette spjeldet er det.
  10. Synes det er blitt vanskeligere å kjøpe kvalitetsdeler enn det var før, selv om prisene er bedre. Har inntrykk av at ZF profilerer Lemförder som mer premium enn TRW, uavhengig av hva bilen ble levert med originalt. Og dermed kan man ikke gå ut i fra originalprodusent hvis originaldelen ble produsert før ZFs oppkjøp av TRW. https://aftermarket.zf.com/en/aftermarket-portal/our-brands/about-us/ Men er jo ingen garanti med Lemförder heller. Fjærbeinslager/-foring til E70 fremme er originalt en USA-del, Lemförder kommer fra Kina og føles mye kjipere enn originalen. Tenkte meg om mange ganger når jeg satte på nye fjærer, skal jeg beholde det originale lageret eller montere Lemförder..? Endte med å montere Lemförder og legge originalen på hylla, og hvis Spareto har rett er venstre Lemförder kontrollarm til E70 fra Tyskland (35998 01) mens høyre er fra Tyrkia (35999 01). Forstå det den som kan...
  11. Kom over en nettbutikk som oppgir country of origin, trw oppgis å være fra Malaysia til den bilen https://spareto.com/products/trw-track-control-arm/jtc1068
  12. De første ble kjøpt februar 2020 fra tysk nettbutikk, erstatnintsdemper juli 2022 fra norsktysk nettbutikk. Kan ikke si noe om hvor lenge de har ligget på lager før jeg fikk de, men det var venstre side som trøblet begge gangene.
  13. Min erfaring med B6 på E61 530xd fremme er at de har kort levetid og egentlig ikke oppleves særlig forskjellig fra Sachs. E61 xdrive oppleves stivere originalt enn E61 uten xdrive, mulig det er årsaken til den opplevde forskjellen. Når det kommer til levetiden kan jeg selvsagt ha vært uheldig, men første demperen begynte å lage ulyder på ca 10 000 km og sluttet helt å virke etter ca 40 000 km (satt fast). Når den begynte å lage ulyder etter 10 000 km tok jeg for gitt at lydene kom andre steder fra fordi Bilstein er jo bra greier og demperne er jo nye. Garantien var utløpt når demperen røyk helt, så jeg byttet bare den defekte demperen. Den nye demperen varte ca 50 000 før den på nytt begynte å lage ulyder og jeg monterte da Sachs. Alle 3 B6 demperne så ut som på bildet under her etter kort tid, så min anbefaling er å kjøpe Lemförder og Sachs.
  14. Sjekket en tilfeldig 40e på Finn, den har tillatt aksellast bak på 1775, mot 1610 i TuV-papiret (bilen har stålfjærer). Så du har rett, 40e er ikke omfattet av godkjenningen og pga vekt blir det nok vanskelig å argumentere det innenfor selv om fjærene fysisk passer. Eibach oppgir heller ikke 40e men har maksvekt 1755, med maks tilhengervekt på 1965 kg hvis jeg forstår merknaden rett. https://media.carparts-cat.com/webdata2/ImageData/ArtBild/438153/112/E1020032.PDF
  15. Side 74 i H&R-katalogen. Det ser da ikke ut til å være noe spesielt med 40e her? https://www.h-r.com/wp-content/uploads/2024/08/H&R_Katalog_2024_25.pdf
×
×
  • Opprett ny...