-
Innholdsteller
2169 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Rayman's Achievements
-
RF91 reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
RF91 reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
skoglund reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Lars S reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Lars89 reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Liten video fra Gatebil 😊 Video klikk her
-
GtiGtr reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
KMT reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Olaandref reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Ampera reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
hsd reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Liten oppdatering om hva som har skjedd i det siste. Har vært i benken med E30'en hos RFS. Der ble det mapping på flexfuel så jeg kan kjøre fra 20% til 100% Etanol blandet med 98 bensin så det er veldig greit. RFS er kjent for å ha en streng benk så jeg hadde håpet å nå 600whp på 6262 turboen. Det ble 614whp og 774wnm på 2bar og 645wnm på 3500omdr. Vanosen hjelper veldig på tidlig spool så den lader tidlig, veldig fornøyd med det 😃 Tuning av DCT kassen ble også veldig velykket! Har hørt av flere at kassen kan være litt brå og nøkkete ved finkjøring når den er kun tunet i benken. Men den var veldig fin og behagelig rett ut av benken så Reidar gjore ein veldig bra jobb her! Fikk og justert inn en veldig gøyal clutch slip funksjon som jeg har knapp på keypaden for å aktivere. Kan brukes stillestående eller i fart. Stillestående fungerer den slik at når den holdes inne så løser girkassen ut clutchen til jeg når 4000omdr da legger den inn clutchen og en får en burnout/launch mode. Den funksjon fikk kjøre seg hard helt frem til mellomakselen jeg bygget i vinter tok kveld 😄 Set viste seg at rustfri rør tåler veldig mye mindre enn det orginale carbonstål som blir brukt til å lage mellomaksel 😄 Det gikk ikke mange timene før ny var laget med riktig stål type så satser på det holder bedre nå 😊 Ellers er det helt rått med DCT i E30'en. Det ble akuratt som jeg hadde håpet på! Det er kult med 8hp også men det er bare mere brutalt med DCT å throttle blip 😁 Så var det Gatebil Våler og E46'en skulle egentlig blidt med, men grunnet at jeg måtte kassere toppen til M50 motoren pga sprekker gikk jeg til innkjøp av fabrikk ny topp fra AMC. Levering tok sin tid og grunnet feil maskinering av toppen fra Jahrmann så rakk jeg ikke å få den ferdig. Da var det E30'en så fikk bli med på Gatebil på sporkjøring. Med gamle dekk og dårlige (regn) forhold så var det ikke så veldig spennende, men bilen funket greit, motor å gir funket veldig bra! Fikk kjøre litt før jeg endte i en liten krasj med en annen bil på Lørdagen. Hadde egentlig håp å få kjørt mere, men radiatoren ble såpass skadet at det stoppet der. Med ny frontfanger, radiator og en oljekjøler og litt lakk så er bilen snart oppe å går igjen. 😊 Nå er fokuset gått over på E46'en for å få den klar til Gatebil Rudskogen å hadde meg eit rykk før jeg reiste på jobb. Fikk da motor isammen og bygget om grenrør til v-band flens og eksos for å tilpasse den nye turboen. En Hurricane 6862 med 1.01 eksoshus. Jeg visste det kom til å bli trangt så gikk for en liten og smidig wastegate Turbosmart Gen-V Hyper-Gate 45mm. Det gikk, men fikk ikke plass til flexledd mellom wastegate og eksos. Har ikke brukt flexledd på E30 heller å det har gått fint i mange år så satser på det går bra her også. Installerte også vannkjøling til turbo og wastegate. Har også brukt tid og fått isolert varmen fra eksos godt vekk ifra karosseri og deler. Har hatt oppstart å luftet kjølesystemet, det ser ut til å fungere veldig bra! Siste som gjenstår før mapping av motor er å bygge intercooler. Venter på deler fra speeding, har bestillt noen av de største intercooler kjernene til garrett på 533x239x135, to stk som blir bygget isammen ratet til å kjøle 1500hk! Så om alt går veien blir E46'en å ses på Gatebil Rudskogen i Juli 😁
-
Kan ikke svare på det før jeg har prøvd 😅 Men det vanligste er jo at de følget rattet så tenker det går bra 😊 Er vel heller sjeldent en svinger mere enn 90° hver vei med rattet så da har en hendene ved paddles klar til giring hele tiden. Nå skal ikke E30'en brukes til drifting, men der kan jeg se for meg at det fort kunne gått i surr 😄
-
Er det drifting du snakker om?
-
Etter noen dager med support fra RFS Performance med hjelp til flashing av DCT kasse, kalibrering av e-throttle, vanos, abs sensorer og det som er + litt remote tuning. Så ble det endelig tid for en luftetur for å sjekke at alt virker som det skal før vi tar turen i benken. Fikk kjenne på DCT kassen å testet alle gir, det kjennes veldig bra ut å gleder meg til å kunne teste denne skikkelig 😃 Jeg har satt opp keypad som jeg bruker til å sette den i Neutral, Reverse, Drive (Manuel eller Auto) så bruker jeg ellers paddles på rattet til gir opp/ned. Første prøvetur DCT - E30
-
Nytt prosjekt i dag. Denne gang på E46'en da det ikke er stort mer å gjøre på E30'en. Har en misstanke om at A1000 pumpa jeg monterte i fjor ikke klarer å levere nok fuel til den effekten jeg kjører på. Og som resultat ligger motoren i deler på arbeidsbenken akuratt nå og skal straks få seg nye stempler. Jeg fikk nemlig stempel havari i fjor grunnet tenningsbank, måtte kaste håndkle da en liten bit av stempelet knakk av og antydning til tenningsbank på flere andre stempler. Som en ser på bilde så knakk en bit på siden av + litt av en stempelring. Oppdaget det med å se på den ene eksostemp sensoren at det ikke var noe forbrenning på sylinder 1. Ved feilsøking var stifta på pluggen banket flat, fikk lånt eit kamera å kikket nedi å fikk dommen. Ser i ettertid at A1000 pumpa kun er ratet til 800hk på Etanol så regner med den har gått magert som er grunnen til havariet. Leste også av 1030grader i eksos temp så det er litt mye når det normalt ligger på 650-680grader 😄 Tanken ble da og få laget noe som kan levere nok suppe å gikk for dobble Walbro GSS340 som er bygget om for å tåle Etanol. Disse leverer til 1200hk på Etanol 👍 Og i tillegg er små nok til å passe oppi hullet som allerede var tilpasset A1000 pumpa. Ble noe hjemmesnekret løsning, men satser på det funker. Fatter ikke hvordan Aeromotive kan lage en så stor pumpe å DYR som ikke klarer å levere til mer enn 800hk.. Egentlig greit å få den ut for den bråket noe inni helv... 😅😅😅 dyr, lite effektiv, støyer, tung.. har ikke så mye positivt å si om den pumpa. Den er til salgs forresten 😄😄
-
Såg det dryppet vann under motor rett etter jeg fyllte kjøleveske på E30'en i dag. Eit av hulla i toppen jeg hadde blokkert med sveis viste seg å ikke holde mål 🤔🤔 Heldigvis var det tilkomst til å borret ut hullet igjen å laget til en plugg med dobble o-ringer 😃 Helt genialt med 3D printer i hus 👌😁 For den våkne kan en også skimte noe annet jeg har printet på siste bilde 😉 Jepp, en kan også printe pakninger 😁 På forhånd når toppen var av så brukte jeg M50 pakning som mal og porter innsugsportene til å matche M50 siden jeg skulle bruke Innsug fra M50. Pakningene er laget av TPU som tåler 120 grader kontinuerlig. Har også tegnet å printet termostathus +pakning da jeg ikke fant temostathus med vanlige 38-40mm rør stusser 😊
-
Det går på fram, fikk laget til overgang til paddles på rattet i dag så kan endelig si meg 100% ferdig med ledningsnettet 👌👌👌 Ellers venter jeg på noe fittings til fuel en oljekjøler til servo og en Keypad, forutenom det er bilen egentlig klar til første oppstart med ny motor 😃
-
E30 skal kun brukes til rundetider 😊 Må oppgradere støtdempere å bremser etterhver, budsjettet i år får bli å få bilen kjørbar 😊 Får tømme 6262 turboen å se hva effekt en havner på, men blir nok mest brukt i Sokndal å da trenger en ikke allverden med effekt. Så plan med flexfuel er å kjøre rundt 30% etanol å resten 98blyfri. Med 30% etanol har en fått ut de meste av fordelene med etanol å kjangsen for tenningsbank er minimal. Siden jeg har alublokk i den nye motoren så sparer jeg rundt 30kg iforholdt til støpejernsblokk. Vekta på E30'en havner på under 1100kg med 30l fuel uten fører. Med DCT girkasse å 600-700hp tror jeg det blir en morsom bil å kjøre i Sokndal 😃 Var ikke klar over at videoen var privat Prøver igjen: https://youtube.com/shorts/JsJkHw25mkU?si=EpF6WpgMAcPS0gVB
-
Ikke så mye intressant å komme med, det går i kobling av ledningsnett og sjekke at alt av sensorer er koblet riktig. Har ca. 8 timer reise hver vei for bremsing så er greit å vite at alt er på stell før avreise 😊
-
E46'er fin nå for den er nybygget, men jeg er ikkje redd for å bruke den 😉😆
-
Takk for det, kom ikke heilt i mål før sesongen i startet i fjor, men nermer seg komplett ferdig nå 😊 Blir nyoverhalt motor, ny mapping, med litt større turbo også 😄 3D printing er helt genialt, nå har jeg bara hatt printere i 2mnd å nylig lært meg med Fusion 360, men er så uendlig mye en kan gjøre! Eg har to Bambulab A1 printere som en får gjort det meste med. Eg printet vannrør delene med "add:north PC Blend HT LCF"
-
Rayman reagerte på et innlegg i et emne: Banebil E30 M3 Turbo + E46 M3 Turbo
-
Nå er gode gamle M50 motoren tatt ut av E46'en å sendt til maskinering for borring den blir etter hvert frisket opp igjen med nye lagre, overhaling av topp å nye stempler i blokka. Da var det På tide å starte på E30'en igjen. Plan med denne er en nybygget motor M52B28tu. Denne er så og si identisk med M54B30 og har alublokk med stålforinger så tåler litt ladetrykk. Det som er gjort med motor er: -Nye lagre i bunndel - Montert ekstra kjedestrammer til oljepumpe og sveiset fast drev til oljepumpen. - Borret blokk til 84.25 og satt i Hurricane råder og Wiseco Stempler. - Overhalt topp med sterkere ventilfjærer og omslipte kammer til turbospec. Planen med denne er å kjøre moderat effekt og mappe opp til 1.5bar på en Precision 6262. Skal mappes på flexfuel blyfri 98 og E85, tenker effekten havner på rundt 6-700whp på E85 noe som er plenti i denne bilen. Med DTC girkasse så blir det nok veldig kjekk bil å kjøre 😃 Motor å gir er kommet på plass. Måtte tilpasse å lage ny mellomaksel så den er også på plass. Ble Maxxecu Race å mapping hos RFS Performance til våren da han har vinterstengt for tiden.
-
Har en liten film her in action 😊 https://youtube.com/shorts/JsJkHw25mkU?si=_WLWf4uJZVt9vadY
-
Egentlig akuratt likt som en manuel kasse med clutch ellers er det bare å nappe i spaken for å skifte gir 😊 Jeg må bruker clutch når jeg utløser den fra stillestående og når jeg drar i brekket i på banen, men tenkte å lage til bryter på håndbrekket så slipper jeg det og 😊