Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Jeg så avataren din her, og apropos i3 har jeg både lest og hørt om flere nå som går på en smell utenfor garantitiden med denne høyspentkabelen som ligger ved bakakselen såvidt jeg har forstått. Denne kabelen ruster, og jeg leste at en kar på elbilforum hadde fått "tilbud" på rep på 146 000kr. En kollega fortalte om et par bekjente som begge hadde gått på samme rust-smellen med sine i3er og fått pris på 147 000kr hos forhandler. Man begynner å skjønne hvorfor elbiler går tidlig på høggern med såpass heftige rep kostander.
  2. Jeg målte peilepinnen til min S50B32 - selve pinnen er 49,2cm. Inkludert håndtak er den 58,5cm.
  3. Vedrørende eldre Mercedes og taxi-bruk i Oslo... Taxi-markedet i Oslo har vært preget av Mercedes-Benz E-Klasse frem til 2017ish, etterhvert har Toyota overtatt mer og mer av markedet dessverre. Det gikk en 1994 W124 300D sedan som taxi i Oslo frem til 2017. Den vikarierte ifbm sykemeldinger, verksted etc, så det var ikke en fast taxi 24/7. Siste gang jeg sjekket regnr hadde den gått ca 700k. Pr dags dato er det en S210 300TDT som har gått lengst, i følge den taxieieren jeg snakket med for et par dager har den gått 1.5 mill km og er fortsatt i daglig trafikk. W211 E-klasse er den siste gromme generasjonen i mine øyne - taxieiere jeg har snakket med sier at W211 220CDI sedan med 5-trinns automat er ekstremt solid. 7G-Tronic automatkassa /W212 er dessverre mindre bra. Toyota funker fjell dog. Prius, Prius 7, Auris, Camry og Rav4 er veldig gode biler. De føles billige - mye innvendig støy, hybridmotor som fører til mye unødvendig nykking og støy. Men Toyota er vanvittig dyktige når det kommer til service og garantier, noe som har ført til at de snart eier hele taxi-markedet i Oslo/Akershus. Toyota kan kvalitet, ingen tvil om det.
  4. Wow! Spiller da ingen rolle at bilen er pill råtten så lenge den er veteran! Greit nok - den er nylig EU-godkjent, så det er begrenset hvor ræva den kan være. Men 150 laken for en sliten E34 automat er godt over snittet "optimist". Skal du selge overpriset dritt burde du bruke mobile.de.
  5. Interessant dashcam-video fra en Audi R8 som ble stjålet og grisekjørt så det holder....
  6. Med fare for å vanne ut beskrivelsen "spesielt".... Har jo en Honda Civic mk3. Disse i hatchback/kombi-utgave går det kun 10 stykk av på norske veier. Den oser kanskje ikke testosteron og råskap, men den har da sin sjarm.
  7. Avisa Oslo - Stakk av fra politiet – fem minutter senere fant de bilen totalvraket Noen som har vært på heisatur med lånt BMW.
  8. Tyskerne kaller det jo "sperrdifferential", og norsk er nokså likt tysk. Så synes ikke det er galt å kalle det sperre istedenfor diffbrems.
  9. Kina er et kommunistisk skit-regime med massiv overvåking som er i gang med å overta Vesten. Gjør dere selv en tjeneste og styr unna Kina og Kina-produkter. Personlig ville jeg ikke kjørt en slik selv om jeg fikk den gratis - folk som kjører Kina-biler/elbiler ser jeg på som landsforrædere, de samme som underla seg Quisling og Hitler under andre verdenskrig. Ikke meningen å høres fanatisk ut her, men folk som støtter fienden våres økonomisk fortjener pisk og en kule.
  10. Leif-Harald skal ha skryt for å krydre finn med enorme mengder E-30-annonser. Jeg koste meg gløgg i hjel forrige uke når han annonserte x-antall prosjekter for salg.
  11. Det er for mye informasjon. Det er viktig å skille mellom viktig og mindre viktig informasjon - synes selv jeg holdt på å drukne i et hav av unødvendig statistikk når jeg surfet her nå. For å bruke et gammelt uttrykk: We are here to roast the turkey, not to learn how it grew up!
  12. Selv bruker jeg konsekvent sidespeil ved rygging, aldri rygging med "armen bak passasjerstolen"-måten. Uansett om bilen har sensor/kamera eller ei. Har kun kjørt et par biler med ryggekamera, og foretrekker parkering-sensor selv, spesielt i vinterhalvåret når kameraet blir tilsmusset. Er det ikke Audi E-Tron som kan leveres med kamera istedenfor gammeldagse, utvendige speil? Dette funker dårlig over tid, f.eks ved fuktig værtype eller software-bugs. Old school-speil er skuddsikre og funker fint selv etter 100 år...
  13. Min flåsete bemerkning henviste til at skal man først ha en BMW SUV i billigere prisklasse, så funker E83 X3 med M47 diesel og manuell kasse bedre enn alt annet BMW har produsert i samme klasse. Greit nok at de er produsert i Østerrike og er mindre pene, men eksemplarer med M47 er bra driftssikre. Har sett flere slike på finn og mobile som har gått 350-600 000km og fortsatt ser bra ut og funker fint. Det beste kjøpet man kan gjøre i mine øyne hvis man skal ha en X-serie.
  14. Dessverre kjører folk mer aggressivt desto større SUV de sitter bak rattet på. Menn føler seg skuddsikre bak rattet og kjører deretter....Senest i ettermiddag fikk jeg en aggressiv pikk i en ny Land Rover Discovery som akselererte og bremset heeeelt oppå bakfangeren min selv om jeg kjørte i 135 km/t i 100-sonen og viste klart og tydelig med blinklyset at jeg skulle skifte felt. Slike folk tror de er udødelige og at de kan fronte med lastebiler uten at det er noen big deal. "So what lissom? Den er forsikret." Den mest trafikksikre bilen jeg noen gang har eid er min nåværende 1984 Honda Civic. Den er så puslete og lite maskulin at jeg aldri tørr å henge på bakfangeren til andre eller å ta "fiffige" forbikjøringer fordi jeg vet at jeg er dau som ei sild hvis jeg toucher et rådyr, vikepliktskilt eller ei feit kjerring i et fotgjengerfelt....
  15. Helt ærlig må jeg innrømme at jeg har veldig sansen for E36 Touring. De er usedvanlig sjeldne her i Norden, du ser dem aldri. Husker en bekjent kjøpte en 1996 E36 323iA (ikke steptronic) Touring i 2009ish, allerede da var den relativt sjelden. E36 Touring over hele fjøla uansett motorisering er sjelden vare, jeg har vært på utkikk i et par år nå, og de dukker aldri opp. Det kryr av slitne , rustne og ihjelkjørte E46 Touring, men en E36 320i/323i/328i/325tds Touring manuell er en ordentlig godbit som det er manko på herfra til månen, og det har det vært i årevis. Så jeg skjønner faktisk veldig godt hvorfor trådstarter digger disse bilene
  16. Har lagret/vinterlagret 6-7 forskjellige biler 3 forskjellige steder, alle med god erfaring. Det går nok helt fint, ikke vits i å skape et problem der det ikke er noen Jeg har aldri hatt problem med lagring av noen av disse bilene, det holder alltid med å hekte av batteripolen. Alle bilene har startet etter lagring som om de skulle vært ute på tur dagen før - ingen vits i å bekymre seg unødvendig her. Pass på å ha bra med luft i dekkene slik at du slipper bryderiet med halvflate dekk når bilen skal ut på veien igjen. Har til dags dato ikke hatt problem med musespist interiør/motorrom. Det kryr av mus der bilen(e) står parkert (kald garasje og kald låve), men har aldri opplevd at de har krøpet inn i bilen og forsynt seg.
  17. Den beste X3en man kan kjøpe, ironisk nok
  18. Det var bare meg som forsøkte å være morsom (med promille). Ikke ta det ille opp.
  19. For Norges del må det nevnes at klasseskillene øker år for år ettersom innvandrere blir en stadig større andel av befolkningen (3.8 millioner nordmenn, 1,7 millioner innvandrere...). Norge går mer og mer vekk fra "det gamle Norge" og mot et mer EU-standardisert samfunn med klasseskiller og interne uenigheter. Man er ikke lenger et land - et folk. Nå er man et geografisk område fylt opp av 200 forskjellige etnisiteter som kjemper om makt. Når du snakker om strømbrudd - Jeg bor en halvtimes kjøretur unna Oslo, men har likevel opplevd 6-7 strømbrudd det siste året. Det var en søndag her jeg manglet strøm (og vann) fra 08.30 til 23.00. Det positive dog er at jeg har blitt mer på ballen - jeg har alltid litervis med vann og titalls vis med hermetikk, flere kilo med stearinlys, kubbelys, lightere og lommelykter liggende i tilfelle krise.
  20. Med andre ord: Hvis man finner en F10 facelift 530d med sveivevinduer, manuelle stoler og 5-trinns manuell er det trygt å anta at den er bruktimport fra Danmark. Og hvis man ser en kar som ratter en E60 545iA på danske skilt betyr det at han er mangemillionær.... Statlige subsidier er vel et annet ord for "alle andre betaler regninga". Enda godt øvre middelklasse får sponset privatskole-regningen sin av arbeiderklassen som må la ungene sine gå på offentlige skoler i slummen.
  21. Helt enig. Skogsvrak spriter opp og gjør samfunnet mer originalt og interessant. Vokste opp et sted hvor jeg hadde 3 minutter gange til en bilkirkegård der det sto 8-10 vrak fra 1930-1940-tallet. Som 10-åring elsket jeg å traske rundt og inspisere interiør, karosserirust, skader, mose etc. Rett og slett det å se tidens tann jobbe. Dessverre ble disse fjernet når eier av eiendommen ble gammel og døde. Selvfølgelig erstattet av boliger.... En av flere ting som gjør at bygda mister sitt særpreg og historie.
  22. Sist gang jeg hadde Capricen på EU sto det en Jensen Interceptor på bukken ved siden av for full gjennomgang og restaurering... Angående det du sier om danske bilpriser, så blir det jo høna og egget. Selvfølgelig spiller de høye prisene deres en rolle da prisene nettopp er hovedårsaken til at dansker leaser siden de ikke har råd til å kjøpe noe mer fancy enn en Toyota Aygo med strikkmotor. Det blir som å bortforklare at for eksempel 90 % av befolkningen et gitt sted leier leilighet frivillig fordi boligprisene er ekstremt høye og utenfor rekkevidde for 90% av befolkningen. Men, det jeg egentlig skulle frem til - jeg så at dere skravlet om Jensen Interceptor samt Jonny Smith fra Fifth Gear. Jeg følger en urban explorer på youtube som heter "The bearded Explorer" som har mange spennende videoer om gamle biler og eiendommer. Personlig digger jeg disse explorer-videoene hvor de sjekker ut forlatte eiendommer og gamle hus og biler. I et par videoer har The bearded explorer tatt med seg Jonny Smith, og i en av videoene finner de en forlatt 1969 Jenson Interceptor forlatt ute i skauen med skiltene på. Og siden dette er internett viser det seg at en seer kjente en tidligere eier, som igjen delte bilder av bilen fra 1981 når den fortsatt var fresh og fin. Dessverre ble den satt til side allerede i 1986 når den bare var 17 år gammel. Anbefaler å ta en titt på videoen fra 12 minutter og utover. Artig med gammalt ræl parkert ute i skauen:
  23. Vanligvis er jeg ingen fan av superbiler...Synes de er dritkjedelige og kliniske for å være helt ærlig. Men når vi snakker 90-talls superbiler med manuell kasse, ingen elektronikk og Tiff Needell blir det straks mer spennende! Den kuleste testeren/testsjåføren ever! Ikke bare er han utrolig sjarmerende og engasjerende, saklig og jordnær - han vet hva han snakker om! Som en ex-racerfører og testsjåfør (samt programleder hos Fifth Gear, men fikk sparken...). Kult at kanalen lovecars bruker Tiff som sjåfør da han har en tyngde ingen andre er i nærheten av! En annen ting er at Tiff holder seg godt til å straks runde 70 år. Nevnte jeg forresten at bruksbilen til Tiff og kona er en 2008 BMW E70 X5 de har hatt siden ny?...
  24. Det er nok flere enn meg som ser frem til en slik shoot 👍 Jeg ser den, Fredrik. Jeg bare provoserer/erter deg litt når jeg ser at E34en får lite oppmerksomhet. Skjønner hva du mener. Må sies at US-cars stort sett er billige å drifte. Jeg husker du skrev her at du brukte litt på oppgradering etter at den ble godkjent og på skilt. For min egen del (Capricen), så brukte jeg mest penger på den høsten 2018 (etter 3.5 år) for å bytte alt av bremser og hjullagre. Men bilen har blitt kjørt såpass mye, så mye av dette går på "slitasje"-kontoen. Deleprisene er meget rimelige i forhold til europeiske merker. Jeg har vært nøye på vedlikehold på min Caprice, og synes den har vært billig i drift all over - mulig du var litt uheldig/over snittet pertentlig med Vicen?
  25. Husker at en lite populær lærer fikk gjennomgå slik på VGS, bare med dasspapir. Ford Escorten hennes var såpass godt pakket inn med dasspapir at hun tok bussen hjem... Håper du slapp riper/lakkskader(?)....
×
×
  • Opprett ny...