Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Jeg har fulgt med på videoene deres det siste halvåret. Dessverre er de noe sene i avtrekkern da de fleste bilene de presenterer som "The next big thing" allerede har vært etterspurte med dertil priser de siste 5 årene. Hagerty/Magnus Walker har blant annet fokusert på E30 M3, MB C126 og Z3 M Coupe - alle modeller som har skutt i været prismessig for lenge siden både i USA og Europa. W124 E500/500E, MX-5 NA, S2000, Testarossa, Jeep Grand Wagoneer og nettopp E39 M5 har de også fokusert på, men det er altfor sent. De henger 5-7 år etter trendene i bruktmarkedet på hva som er det "next big thing". Hadde jeg jobbet hos Hagerty ville jeg satt fokus på mer oppnåelige youngtimere/hverdagsklassikere som man fortsatt kan få tak i til humane priser og som ofte går under radaren. For eksempel BMW E85 Z4, E92 M3, W211 E63 AMG, 350Z, MX-5 NB/NC/ND, Toyota GT86/BRZ, Porsche 986 Boxster S, Toyota MR2 mk1/mk2/mk3...som jeg kommer på i farta mens jeg skriver dette innlegget. Hagerty holder ikke helt følge med bilmiljøet, virker det som. Dog vil jeg gjerne dele videoen Walker gjorde på MB C126 nylig. Fantastisk video med skikkelig fete scener fra New York City på nattestid og tidlig morgen. Anbefaler å ta en titt: The Mercedes-Benz 500 SEC AMG is pure '80s excess | The Next Big Thing with Magnus Walker | Ep. 201 - YouTube
  2. Dette er vel BMW i et nøtteskall de siste årene? De gjør en innsats og klarer det til slutt. Selv om det gjerne kommer litt til kort på stil og eleganse....
  3. Det er noe irriterende at Vegvesen ikke har gjort noe med dette. Altså, de har oppgradert vegvesen.no flere ganger de siste par årene og lagt til opplysninger man ikke fikk tidligere, men ombygde biler står det ingenting om når man sjekker regnr. Etter en oppdatering i fjor ble det også ofte slutt på å opplyse førstegangsregistrering på første eier i Norge. Så når man ser på en 1-eiers-bil kjøpt ny i for eksempel 1985 kommer det kun opp "ingen opplysninger" etc. Samme hvis bilen har hatt eierskifte innen de siste par månedene, da får man samme molbo N/A-beskjeden. I tillegg til at man må logge inn med BankID for å se km-stand ved siste EU. Alt i alt har vegvesen.no blitt dårligere det siste året. Man får ikke de opplysningene man faktisk er ute etter.
  4. Sånn generelt sett virker det som E39 M5 klarer overraskende mange km. Allerede i 2007 så jeg en norsk-solgt 2000 E39 M5 som hadde gått 270 000km på original motor. Tror denne lever enda, men har blitt "modifisert" av senere eiere. For noen år siden så jeg også en 2000 E39 M5 på Blocket som hadde gått nesten 400 000 km, mener den var annonsert for ca 125 000 SEK rundt 2014 når svenske krona var svak og tilsvarte drøye 100 000 NOK + moms. Som med alt annet av eldre BMW har prisene stagnert, og er på vei opp for bra eksemplarer. Akkurat det samme gjelder for så vidt alt av eldre, tyske biler. Selv med Porsche 911/996 som har litt tvilsom byggekvalitet med sine uendelige motorhavarier og kjip interiørkvalitet.... Ikke lett å være i markedet for klassikere eller youngtimere om dagen da prisene har skutt i været etter Covid (så mye for en "pandemi"...). Kanskje det er best å sitte rolig i båten og ta vare på det man har, da det er mye masseprodusert, overprisede bruktbiler der ute om dagen. Alltid vanskelig å spå fremtiden.
  5. Problemet er at du selv fremstår som en taper, en som er lett å dominere og overkjøre. Det er nettopp slike mennesker svindlere spekulerer i å lure Som jeg sa tidligere, denne underdanige holdningen din vil kun føre til at du blir rævkjørt. Hvor lenge skal du fortsette med det?
  6. Mulig det bare var meg som var en naiv bygdetulling. Men pengene kom da alltid inn uansett om det var kontant, bankoverføring eller lån.
  7. Har selv kjøpt og solgt med bankremisse et par ganger, og det funket bra. Var da ganske normalt å ta folk på ordet før BankID/Vegvesen innlogging? Har da selv solgt 10-12 biler uten at pengene har vært på konto, det var jo normalen.
  8. Det stemmer. Men som regel må man stole på vedkommende og ta det for god fisk, ihvert fall før internett og BankID. Pre-BankID brukte man jo papirer med fysisk signatur, og det kunne ta sin tid. Kommer igjen an på hva slags kultur man lever i - i det gode gamle Norge var ikke dette et problem. Men i dagens Norge må man regne med å bli utsatt for luringer og kjeltringer.
  9. Ofte blir biler man selger fullfinansiert av kjøper, det vet du jo godt. Da kan man ikke kreve å få penger på konto før overtakelse. Jeg har selv kjøpt/finansiert bruktbiler og kjørt hjem uten at selger/eier har fått pengene inn på konto samme dag. Ganske normalt. Hvis man skal ha pengene inn på konto før overdragelse må du regne med å begrense antall potensielle kjøpere for å si det sånn, i hvertfall for biler over 100 000kr.
  10. Sjekk bruktbilsider i Spania/Italia/Finland og Sverige. Norske biler har blitt dyre.
  11. Kult! Var en bra annonse, så skulle bare mangle at den ikke ble solgt! Ble nesten litt våt i trusa selv.
  12. Jeg har kjørt over 100 000 km med en godt brukt Chevrolet 5.0i bensin, og har etterfylt ca 0,5l olje mellom skift, mao ca 3 liter olje totalt. Så det å toppe et par ganger i løpet av 12 000km er egentlig ikke innafor. Du må gjerne leve på en livsløgn, men det blir ikke mer korrekt uansett hvor mange ganger du gjentar det.
  13. Importerte du en Opel Insignia brukt fra Tyskland? Var det en 2.8 V6 Turbo?
  14. Saken er at med denne underdanige holdningen kommer man ikke langt, da vil man bli rævkjørt. Rovdyr ser svake ofre ganske lett, og utnytter det. Jeg har kjøpt og solgt ganske mange biler uten problemer, men nylig ble jeg overrasket ved salg av en som plutselig skulle finansiere deler av bilen, uten at det nevnt eller avtalt på forhånd. Og skulle overføre deler av summen etc etc, du begynner å skjønne regla og man ser hvor dette går. Jeg sa rett ut til han face to face at hvis du ikke betaler og gjør opp for deg ordentlig i løpet av to uker kommer jeg etter deg og henter bilen. Med andre ord - jeg var dominant og ga klar beskjed om å ikke kødde rundt og skape unødvendig drama. Og det funket. Så mitt råd til alle dere underdanige selgere som ser ut som en "sucker", gro dere noen baller. Alle i Norge vet at politiet gir en god faen i svindel/økonomisk kriminalitet og at man vil komme unna med å hustle folk med 5-20 000kr. Det er kanskje ikke verdt bryderiet opp mot det økonomiske, men noen av oss har faktisk integritet. Sett klare linjer og regler med en gang, slik at ting ikke får anledning til å skli ut.
  15. @FredrikE24 Forresten, fikk du solgt bilen? Så den lå ute på finn for et par uker siden?
  16. Jeg har en gammel CD liggende som jeg hører på kanskje en gang i året, eller annethvert år - "Fylla har skylda" fra ca 1990. Er glad i både 70/80-talls Giorgio Moroder og eldre Daft Punk-house fra 1995-2005ish, så takk for påminnelsen.
  17. Litt artig det der. Hver gang viskerreleet går i Z3en er piggene ute, og jeg begynner sakte, men sikkert å fyre meg opp over hvordan et viskerrele kan støye så SINNSYKT JÆVLIG HØYT. Er det BARE MEG som kan høre dette??!! OM OG OM IGJEN!!!! Fort gjort å bli en mentalpasient light Selv har jeg positiv erfaring med BMW-merkeverksted det siste året. Søkte etter bremse-kalippere bak til Z3en, og de var utsolgt hos absolutt alt av leverandører, både på nett og via andre "BMW-sjapper" jeg dro innom fysisk eller ringte. Dro tilslutt innom deledisken hos Bilia Skøyen (gamle Stenshagen), og tror du ikke de hadde de 4 siste kalipperne som eksisterte (før eventuell nyproduksjon...) liggende på et lager nede i Tyskland? Som eneste leverandør i Norge kunne de faktisk skaffe disse, og de ankom i løpet av 5 dager. Dog har jeg en annen negativ "erfaring" også - har hørt såpass mye negativt om uoriginale bremseskiver på flere BMW-modeller, så forsøkte meg på originale BMW-bremseskiver foran nå ved siste bytte. Etter 5000km rister det som et uvær. Ganske skuffende å betale 2500 pr skive for så å få risting ut av en annen verden etter kort tid. Det er rett og slett ræva, så jeg kjøper nok ikke originale BMW-skiver igjen.
  18. I bygda mi var det lokal helt som var glad i nye biler, mener han hadde i hvertfall 3 stykk E39 Touring varebiler, 523ia, 528ia og 540ia. Den 540en han kjørte var klin lik din, samme lakk-kode, dog varebil og med 18". Ifølge regnr.info går det kun 3 stykk blå 540 med BD-skilter, så det er godt mulig at det er denne jeg så i bygda for en del år siden. Fet bil. Jeg pleide å beundre den E39en når han dro av gårde, Men som noen nevnte, den var dyr i drift. BMW V8ere er notorisk dyre i drift. Han kjørte 10 mil hver dag og sa at den brukte ca 1.3 på mila, så det var et ordentlig taps-prosjekt.
  19. En litt artig sak - Jeg pleide å lagre spennende annonser fra Autobørsen og Motorbørsen-bladene. Det vil si "lagre" dem old school - jeg brukte saks, klippet ut annonsene og la de i en skuff. Brukte(bruker) de som et slags arkiv/sammenligning når det kommer til prising. Dog fikk jeg en god latter når jeg bladde gjennom alle disse gamle annonsene sist gang jeg ryddet, og fant en annonse av min nåværende Z3 M Roadster, da annonsert i mai 2001 når den var 3 år gammel. Litt artig at jeg allerede for 20 år siden tente på tanken av å eie nettopp denne spesifikke bilen (det er 15 stykk i Norge pr 2021, men tror det kun ble solgt 7 stk nye i Norge inkludert min), og at jeg lagret bildet av akkurat den bilen i en skuff. Det er vel den norske versjonen av "Dreams come true" Allerede i 2003-2005 hadde Finn.no (samt Autodb.no/Motorborsen.no 1998-2005) et velfungerende og moderne annonse-marked tilsvarende det tyske Mobile.de bruker nå i 2021, 20-25 år senere. Blocket er fortsatt ræva selv nå i 2021. Svensker har null peiling på hvordan de skal selge ting, virker som alle selgere har Downs. Altså, hvor vanskelig er det å ta normale bilder av det du selger og legge ved en normal beskrivelse? Tydeligvis en reel utfordring, da 9 av 10 annonser på Blocket suger lut og kaldt vann. Men bilene er billige da. Man får ikke i pose og sekk
  20. Har du funnet noen sprekker i gulvet på bilen, eller ser den bra ut? Har den vært sveiset opp tidligere? Min roadster har vært sveiset opp og forsterket på 2000-tallet, men noe slitasje har kommet tilbake med alderen. Har en liten sprekk i gulvet over bakaksel på førerside på min, men har prioritert slitedeler/vedlikehold inntil videre. Angående bikkja di, så liker jeg navnet:
  21. @Fredrik Er det relatert til yrket ditt? Du er forholdsvis fysisk aktiv på fritiden, er du ikke? Har ingen erfaring med skiveprolaps i nakke/rygg selv, men det kommer vel etter hvert. Hadde et tilfelle i fjor når jeg la om dekk, og fikk midlertidige smerter i korsryggen (for første gang) etter å ha dratt i noe for j... med hjulvinne på en bolt som satt usedvanlig godt. @sveigis Som en del andre, så stalket jeg bilen etter salg. Fant faktisk en artikkel fra en lokalavis der den var involvert i en kollisjon/kjedekollisjon i Vestfold (mener det var Sandefjord eller Larvik) rundt 2015, og den har vært avskiltet siden uhellet. Dog ble den solgt til Bergen samme år. Så den står tydeligvis som et prosjekt eller delebil i Hordaland, dog ikke vraket.
  22. Vedrørende import av ombygde biler fra Sverige... Ser det er forskjellige meninger ute og går her, noen erfaringer vedrørende godkjenning av uoriginale import-biler de siste par årene? Jeg trodde ikke det var mulig å få svenske biler godkjent med bur (B-C-stolpe) etc over på norske skilt uten byråkrati-helvete?
  23. Godt forslag hvis du vil holde deg til Oslo/Akershus/Østfold. Selv er jeg veldig glad i kjøre Oslo-Halden og så Aremark-Ørje og eventuelt videre nordover mot Bjørkelangen/Kongsvinger. Hvis du vil ta en alternativ "snarvei", forsøk Halden-Aremark-Rakkestad-Askim-Båstad-etc.
  24. 98 oktan gir deg noen flere hester. Så din E46 M3 vil yte litt bedre på 98, dette har blitt bevist flere ganger. Men BMW sine seksere trives godt på både 91, 95 og 98. Så det spiller egentlig ingen rolle med mindre man kjører relativt mye hvert år. Selv fylte jeg 95 på min eks-E34 M5 med S38B38, og fyller som regel 95 på min nåværende Z3 med S50B32. Mest pga pris må jeg innrømme. Fyller 98 hvis det er under 17kr literen, ellers går det i 95. Kan ikke si jeg har merket store, eller noen forskjeller i ytelser. Er for spesielt interesserte.
  25. Har alltid hatt sansen for de originale Throwing Stars selv, @sveigis Kjøpte en E34 M5 Touring for noen år siden, og kjørte 65 mil hver vei for å hente et sett med slike i Trøndelag, 2 stk 8x17" og 2 stk 9x17". Men fikk dem aldri på bilen. På sommeren gikk det i replika 18" M Parallell Style 37. Tror det var GS Replika. De så bra ut, men var tunge som pokker, made in Taiwan. Jeg ga dem en omlakkering i mitt eie og synes de matchet Avus Blau E34 ganske godt før bilen ble solgt videre.... Hadde det vært i 2021 hadde jeg nok holdt meg til 17" Throwing Stars og latt det være med det. Må nevnes at jeg i dag faktisk havnet bak en meget pen E34 540 Touring (BN69776), en norsk-solgt E34 540 av alle ting. Hvor ofte ser man en Norsk solgt E34 540i? Den var tydelig entusiast eid med senk og felg - så bra ut. Nå til dags ser man nesten aldri E34 lenger, spesielt ikke E34 med litt motor. Så det var et herlig gjensyn. (Vedlagte bilder er den gamle E34en jeg hadde...)
×
×
  • Opprett ny...