Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24972
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Jeg vet ikke om noen ettermarkeds løsning på dette, men jeg vet at på nye Mercedes E-klasse så oppretter man førerprofil knyttet til nøkkel. Der går man så inn og fjerner fartsvarsel og da forblir det av som default. Hvorfor....HVORFOR kan ikke flere produsenter gjøre det sånn?
  2. Dette høres veldig merkelig ut, særlig at det gjelder de to nyeste bilene. Det hele kan handle om tilfeldigheter, jeg heller litt mot dette hvis ikke det gjentar seg. Jeg har aldri opplevd at alarmen har gått når den ikke skal på min X5. Dog skal det sies at alarmen på min E39 Alpina har gått to kvelder på rad nå nylig, ikke på samme tidspunkt men de siste kveldene har bilen stått parkert ute...noe den svært sjeldent gjør. Jeg har skrevet dette på kontoen for gammel bil. Finnes det ikke noen måte å lese ut hva som utløste alarmen? Det kan jo finnes flere naturlige forklaringer, det er som du er inne på mye kraftige solstormer på gang for tiden. Det gir mye vakkert nordlys i vår sydlige landsdel, faktisk så langt syd som i Tyskland har de sett nordlys. Dette er svært uvanlig og vi vet at elektromagnetiske forstyrrelser kan påvirke elektronikk. Vet du om det drives noe byggearbeid eller sprengning i nærheten av der du bor, rystelser i bakken kan fanges opp av bilen og utløse alarmen.
  3. @BrokeBoi Når det gjelder andrehåndsverdi på F90 så skal jeg komme med en spådom. Jeg tror ikke disse kommer til å falle mer, vi ser aldri disse nede på 700 000 tallet. Årsakene til dette er som følger: * Den er last of its kind. Siste M5en som er målestokken og referansen alle andre strekker seg etter. Den nye M5en vil aldri nå den karakteren, stilen og kvaliteten som F90 har. Største konkurrenten til ny M5 er ikke en RS eller AMG, det er F90. * Selv om det nå er klart at fossilbilene ikke skal dø likevel så vil de aldri bli de samme. De blir tunge, elektrifiserte og Euro 7 og fremtidige krav vil ytterligere strupe disse bilene. * Min generasjon, Millennials er en generasjon som er mer bilinteresserte og fokusert på bil enn på veldig lenge. Vi er også en godt utdannet generasjon og vi er nostalgikere med sans for det som var bra i nyere tid. Nå og i årene fremover så viser all forsking at denne kjøpergruppen vil bruke penger på selvrealisering. Biler fra 90 tallet og frem til 2020, som i veldig mange tilfeller kan omtales som "siste ekte ditt, og siste ekte datt" kommer til å bli attraktivt. Her plasserer F90 seg fint inn, E60 M5 blir for risky…det har sosiale medier bestemt. F10 M5 har for mye hester ut bakhjula, slapp styring og litt lurvete image. F90 derimot er en perle hvor alt klaffer, det går ikke an å kritisere den bilen for noe. Dette er bare synsing fra min side, men jeg synes det høres logisk ut likevel. Vi får se, du gjør iallfall ikke noe galt i å beholde bilen 👍
  4. @BrokeBoi Etter å ha lest det som kommer frem her så tror jeg at du bare bør beholde din F90. Den er bedre skrudd sammen, har åpenbart færre feil, tøffere lyd, bedre andrehåndsverdi, morsommere å kjøre og går nesten like godt. Hvis målet er å spare penger, ha rimeligere bilhold og ett ønske om å ikke ha en rendyrket entusiastbil så er i4 M50 veien å gå. Mange tror at Taycan og e-tron GT kan erstatte en tilsvarende fossil bil som "leketøy", men de blir skuffet. Og da kan man like gjerne gå for en I4, den er bra bygget, kjører godt nok, ser bra ut, går mer enn godt nok og tilbyr mer for pengene. Du får en bra i4 med mye nybilgaranti igjen for prisen av en e-tron GT med garanti som straks utløper.
  5. Jeg har IF på alt bortsett fra X5 som er i Enter. Av en eller annen grunn så ligger alle andre selskaper mye høyere på akkurat denne bilen. Jeg føler IF er rimelig ryddig opplegg, iallfall hvis huset brenner ned. Lynet slo ned i huset til min svoger og svigerinne, huset brant ned og de mista alt de eide. De hadde IF og måten de har blitt tatt vare på imponerte meg, her var det ikke pengene det sto på men at de skulle ha det så greit som mulig etter en slik opplevelse. Det gjorde at jeg flyttet alt over til IF selv. Og som Amcar medlem så koster det nesten ingenting å forsikre Alpina og E34.
  6. Hvis det er sånn at de ser på gamle salgsannonser så er det mange som kan gå på en smell. Veldig ofte så klarer jo ikke statens vegvesen (som Finn hentet info fra) å summere riktig antall hestekrefter på biler med to eller flere motorer. Toyota RAV4 PHEV 306 hk, i annonse 421 hester. https://www.finn.no/mobility/item/436551316 Mustang Mach-e GT 487 hk, i annonsen blir det 601 hester. https://www.finn.no/mobility/item/435415834
  7. Det som jeg stusser på er at de nekter å betale erstatning når skaden ikke kan relateres til den økte effekten. Jeg forstår at man ikke får dekket en havarert motor på motor/drivverks dekning hvis den er trimmet. Men her er Storebrand helt ramme, dette er ikke første gang jeg hører at de nekter å betale ut erstatning for skader forårsaket av helt andre årsaker enn effektøkning. Lillebror til en kamerat kjørte på ett rådyr med sin F20 118d. En tydelig stylet F20 med Stage 2 og DPF delete, ikke noe tvil der. Men nå valgte dette rådyret å hoppe ut foran hans bil slik at det ble skader for 70 000,-. Dette nektet de å utbetale siden bilen var trimmet. Etter mye om og men så ble det til slutt utbetalt, men essensen er jo at sånn skal det ikke være.
  8. Jeg håper noen Neon-entusiaster gir den bilen ett godt hjem. Det er en herlig tidskapsel som iallfall jeg som barn av 90 tallet hadde synes vært kul å komme over på ett treff. Disse var svært populære i noen år på 90 tallet, det var Møller som satset sterkt på Chrysler med modellene Neon, Stratus og Voyager. Dette var prisgunstige biler som ga mye bil og utstyr for pengene. For prisen av en en base Ford Mondeo 2.0 fikk man Stratus med 2,5 V6 (Mitsubishi motor), skinn, takluke og alufelger i lakkert i gull. Ble solgt haugevis med Chrysler i disse årene og de var over alt, plutselig ble de borte alle sammen. Mye av årsaken var nok en latterlig andrehåndsverdi, de ble jo verdiløse etter bare få år. Jeg husker når jeg jobba på Bavaria, var vel rundt 2008. Da kom det inn en fin Chrysler Stratus med V6 i bytte på en ny E61 520d. 15 000,- fikk de i innbytte for den, da var den ca 10 år gammel og jeg stussa på at det var lite for så mye bil. Men når vi snakker om amerikanske hverdagsbiler, Chevrolet Tahoe (GMT800, litt lenger intern koder enn BMW) som kom i 2000 er en bilmodell som nekter å dø. Disse var vanlige for 20 år siden og jeg synes jaggu meg jeg ser mange av de på veien i dag også. Og har man en i god stand så er de verd noe kr også ser det ut som. Har kjørt en del av disse og det er egentlig ganske greie biler. https://www.finn.no/mobility/item/435843543?ci=1 I motsetning til Chrysler så kan man fortsatt få kjøpt ny Tahoe i Norge, og det ser ut som noen gjør det fordi det ligger alltid noen på Finn. Men fytti griserakkern å dyre de er… https://www.finn.no/mobility/item/434415238?ci=1 Men igjen, det hadde vært kjedelig om alle kjøpte G Wagen…fy faen å oppskrytt og oppbrukt G Wagen har blitt. En flett ny Tahoe hadde imponert meg mer for å si det sånn 😀
  9. Du ser ikke ut til å være den eneste som ikke aksepterer dette, ettersom den har ligget til salgs av og på siden 2023. Var det ikke på denne at km stand ikke kunne dokumenteres også?
  10. 45e mot 40e…halve prisen men også halve totalpakka? Artig å kjøre en liten test duell, skal komme tilbake til det 👍
  11. Akkurat, kveldsturer er fantastisk 😀Hender jeg også gjør det, da bortover til dere i storbyen. Gamle sørlandske bortover og over Birkeland og Herefoss tilbake igjen 😀
  12. Herlig å få luket de ut av trafikken, når man filmer kappkjøring og legger det ut på sosiale medier da fortjener man ikke annet. Ut over dette så synes jeg politiet burde rette sin oppmerksomhet andre steder enn ungdom som bruker opp alle pengene sine på bil i stede for narkotika.
  13. Esso His jo…mitt faste vannhull 😍 Men ja priskrigen omfatter ikke 98, men det er i det minste billigste 98 man får i mils omkrets. Passer fint fordi jeg bor rett bak heia der, så jeg fyller 98 på alle bilene her for å holde etterspørselen oppe 👍 @Espen.st Bor du også i området?
  14. Tipper det er fordi det har vært fem eiere på den på tre år. Den er jo liksom ikke noe kupp heller. Med fare for å bli litt vulgær så er det litt som den fine jenta på byen som du vet alle har vært inni, du sier ikke nei hvis hun byr seg frem men du gidder liksom ikke å legge innsats i å sjekke henne opp med blomster, gaver og dikt. Tviler på at folk som er i markedet for å bruke en mill pluss på en bil som dette ender opp med batteribil. Mulig folk heller ville hatt G81, det ville iallfall jeg 😅
  15. En kompis av meg hadde en Lada Niva en vinter når vi var 18-19 år. Det ultimate party trikset var at den var utstyrt med start sveiv. Det var noen ganger når han hadde kjørt til en fest at hele festen ville ut og få den noe spesielle oppstart sekvensen demonstrert i praksis. Så i finstas, med sneipen i munnviken og med en øl hvilende på panseret så ble den noe motvillige Ladaen sveivet i gang til skål og jubel 😂 Er jaggu meg sikker på han dro noen damer også på det der 😅
  16. To gamle tyskere som etter hvert skal vinterlagres 👍
  17. Jeg har skikkelig lyst på bil med B58 motor kjenner jeg. Bare så synd de alle er totalt overprisa her til lands. Edit: Ja jeg glemte i forbi farten at jeg allerede har en bil med B58 😂 Men jeg føler ikke potensialet i en B58 kan utnyttes til det fulle i en hybrid drivlinje i en tung X5. I en mindre og lettere bil så kommer denne motoren virkelig til sin rett.
  18. Ikke kjøp M3 på stylter da, den der er hverken fugl eller fisk. Ikke spesielt god å kjøre i det daglige og ikke noen sportsbil. Da tilbyr M40i versjonen en bedre totalpakke i det daglige til en vesentlig lavere pris.
  19. For ikke å snakke om krom ringer rundt speedometer klokkene 😂 Hele denne bilen er som tatt ut av 2007 😅
  20. Jeg tror også det kommer veldig an på hva slags bil man har, det er nok lettere å få solgt og oppnå god pris for en kurant fossilbil kontra en elbil som det går tolv av på dusinet.
  21. Har du forsøkt nettbil eller liknende? Det hører jeg flere har vært heldige med.
  22. Nytt teknisk spørsmål! Under innsuget på M50 motoren så sitter disse to koblingene her inn på motorblokka. Jeg tipper en av dem er kam sensor, men hva er den andre? Blir ikke klok av delefilmen.
  23. Ja det stemmer, samme med 1,0 Ecoboost fra Ford. Våtreim på den også som koster en formue å bytte. 1,0 Ecoboost er derimot en bedre motor enn 1,2 litern til PSA, tipper det er pga tettere service intervall og lavere effekt uttak. Men 1,0 liter Ecoboost er fryktelig slapp i motsetning til 1,2 litern til PSA, den er overraskende kjapp i 130 hesters versjon. Jeg klarte å dra ifra en kollega i på motorveien en ny Focus med 1,0 på 125 hester og Automat med min E34 520i 😂 Det ler vi av ennå 😅
  24. 1,2 literen til PSA er iallfall notorisk dårlig når de blir noen år gamle. Sikkert greie når de er nye og har garanti men de tåler ikke km stand, veldig ofte havari på disse når de nærmer seg 100 000 km.
  25. Er det samme på denne, har rensa den og nå klikker det når jeg rister på den. Men dette gjorde vi for ca 5 år siden også, føler jeg gidder ikke dette hver femte år. Sitter ikke akkurat enkelt til på en M50. Har forsøkt å få tak i OEM, men eneste jeg finner er kinavare, og det er jeg skeptisk til
×
×
  • Opprett ny...