Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24979
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Et lite stykke Dubai i Norge.. Bruktbil til salgs: Mercedes-Benz Andre - 2023 - Grønn - 612 HK - Sedan | FINN.no
  2. Men er det ikke da bedre å ha en bil som har så god rekkevidde at man slipper sånne tullestopp i 7 til 10 min? Så kan man heller stoppe når man selv føler for det, det synes iallfall jeg Ettersom jeg tross alt bor på Sørlandet så kjører jeg den nevnte strekning ofte, har også kjørt den flere ganger med elbil. Særlig Gardermoen-Arendal har jeg kjørt mye opp igjennom. Jeg skal love deg at det går strøm når du ligger i 125-130 km/t i 110 sona og bruker forbikjøringsfeltene aktivt der det ikke er firefelts vei.
  3. En ting er iallfall helt sikkert, han satt på den plassen der mye lenger enn du trengte å gjøre. Jeg har kjørt litt i5 og det er en flott elbil, fint at folk som liker 5-serie og samtidig føler presset at de må velge elbil nå kan få ett alternativ. Men som elbil så synes jeg i5 er lite imponerende, det finnes andre elbiler som gjøre "elbil ting" bedre enn i5. I dette karosseriet så er det fossilmotor/hybrid som er det beste valget. Da får man faktisk drivlinjer som er veldig bra i forhold til andre biler. BMW er ikke så gode på elbil synes jeg, men at de er gode på fossile/hybride drivlinjer er det ikke noen tvil om.
  4. Det er nydelig med disse tørre og klare høstdagene 🤩
  5. Den var virkelig fantastisk, herlig å se slik en fargekombinasjon 🤩 Men kjære jesus…de ekstra lysa i fremfangeren…🤮
  6. Det er jo bare å se på E34 det, folk går ikke av veien for en 520i lenger. Jeg føler det er langt viktigere med tilstand og riktig antall sylindre enn hva som faktisk står på bagasjeluken. Vi har jo sett tilfeller hvor E34 520i i god stand har gått for opp i mot 100 000,-. Hvis vi da fører det over til E39, en modell som fra før er kanskje enn av BMW sine mest populære nå i ettertid så ser jeg ikke at dette skal endre seg. Jeg blir forbauset over hvor stor entusiasme spesielt folk født etter år 2000 viser E39. Så jeg tenker, spar på E39ene nå som vi har sjansen….disse bilene er så velbygde at tidens tann sliter med å bryte dem ned bare man passer på dem. Hver gang jeg ser en E39 hos høggern så tenker jeg at det er så bortkastet…en slik fantastisk konstruksjon fortjener bedre. En bil som er så lekkert konstruert og så flott satt sammen er det nesten en skam å kaste. For en E39 som er i orden står ikke mye tilbake fra en moderne bil 😀
  7. Gratulerer så mye med levering av en meget flott bil Jeg synes det er så artig at forumets første G61 er en diesel i en tid hvor man blir indoktrinert fra alle kanter om at elbil er det du skal kjøpe. Jeg blir så glad for folk som kan ta egne valg og ikke kjøpe samme biler som resten av saueflokken. Ellers så må jeg jo si at Sophisto grey aldri blir feil på BMW, det er vel den eneste fargen som passer til alle modeller. Jeg må si at designet vokser i mine øyne og særlig Touring varianten kompletterer designet på nye 5-serien. Selv heller jeg nok per nå litt mot nye E klassen neste gang jeg skal handle bil men G61 540d eller 550e vil nok vurderes også.
  8. Det var dette jeg også pleide å betale på min G30 540d på mellomskift hos Bavaria. Lå på rundt 2900-3200,- i de fem åra jeg hadde den bilen. Det er derfor jeg synes dette er så uforståelig, særlig ettersom B57 motoren tar en liter mer med olje enn B58 som jeg har nå.
  9. Ja har samme erfaring som deg her. Jeg har vært med på noen billanseringer og da har det ofte vært journalister til stede, og at bilene får smake pisk er det liten tvil om. Mest uforglemmelig var lansering av Ford Focus RS på Vålerbanen, da stilte importøren med ett lite knipe biler som ikke engang hadde gått 100 mil. De ble så svinekjørt at det stadig måtte skiftes dekk. Er jo drift mode på denne og det ble testet av samtlige. Men hvis vi tar for oss bilene til BMW Norge så er det jo ikke bare journalister som tester disse. De brukes til sånne Experience opplegg og ikke minst på sånne karavaner rundt hos forhandlerne. Så de første mila disse bilene går er nok stort sett tøffe mil og derfor er jeg automatisk skeptisk til slike biler. Jeg er født med store mengder mekanisk sympati, at selv biler jeg har kjørt til skroten har jeg slitt litt med å plage. Jeg tok en Saab 93 i bytte på en bil jeg solgte, ga vrakpant for den og tenkte at den skulle jeg plage dritten ut av i helgen før jeg skulle kjøre den på høggern Mandag. Joda jeg kjørte litt i Autovernet og sladda innover en skogsvei, burna med brekket på osv…men så syns jeg jo litt synd på den her Saaben også. De har jo liksom slutta å lage dem å greier, for hver Saab som vrakes så kommer det jo ikke ut en ny sånn som med andre biler. Denne har liksom noen polert og stelt med en gang, tatt servicer på og brydd seg om. Så jeg endte bare opp med å cruise rundt for å bruke opp bensinen. Satte den til og med i garasjen siste natta for at den skulle ha en siste kveld i litt trivelige omgivelser 😂 Jeg er snål…🤣
  10. Dette stemmer helt med egen erfaring. Kamerat av min fetter hadde slikt utstyr ettersom han drev med trimming og tuning, da testa vi bare for moroskyld min 2002 E39 520i 2,2 liter og den benka vi til 172 hester. Husker ikke nm men det stemmer bra med denne videoen. Den gang så var vel bilen bare 6 år gammel og gått rett rundt 100 000 km. Men BMW sines sugeseksere fra denne perioden hadde alltid mer power enn oppgitt. 523i med M52B25 har jo nærmere 190 hester har det vist seg. Og M54B22 har jo vist seg å egentlig være helt grei, særlig i E46 320i så synes jeg denne nesten er litt undervurdert. Synes den gjorde en helt grei figur i min E39 520i også, den gikk 230 km/t og jeg kunne "henge på" en kompis sin VW Golf 4 GTI med 150 hester hele veien 😀 Jeg ringte selger i dag og han kunne bekrefte at bilen ikke hadde BSI. Så da blir det å sjekke litt priser etterhvert når hovedservice skal tas, ikke umulig at jeg tar det i Tyskland i forbindelse med en tur.
  11. Snapshot of the night må vel dette nesten bli…X5 vs Nordlys 👍 Det er veldig sjelden å se nordlys her på Sørlandet så dette var veldig morsomt 😀 Ett vanvittig vakkert skue som ikke ett iPhone kamera gjør noen rettferdighet.
  12. Eller at motorens totale levetid er vesentlig forkortet nettopp pga den fikk mye slitasje tidlig i livsløpet. Mye mulig det ikke har noe å si, men for min del så synes jeg dette er negativt.
  13. Hvis vinden virkelig begynner å rive i hushjørnene der borte så kan dere jo bare søke tilflukt i den bilen der. Den er mest sannsynlig mer motstandsdyktig mot en orkan en de fleste amerikanske husene jeg har sett på nyhetene. Hver gang det blåser opp litt der borte så blir de jo til pinneved med en gang. Hva bygge de hus av der borte, kryssfiner og ispinner?
  14. Jeg likte denne: "Norsksolgt bil fra Bavaria. Dette brukte de som pressebil" En ting er det du påpeker at bilen har da gått 12 år i saltsørpe og på drittveier. Noe annet er å skive at bilen har vært en pressebil. Så da har den altså blitt grisekjørt av haugevis med journalister og andre testpiloter i innkjøringsperioden og utover. Folk som har gitt Zero fuck i å behandle bilen skikkelig. Skikkelig smart å ta med i en annonse 👍
  15. Hmm, ettersom ikke noe annet ble sagt da jeg kjøpte bilen så har jeg bare antatt at den ikke har Service inklusive. Det burde jeg faktisk få sjekka opp i 👍
  16. I enden av regnbuen finnes det alltid gull sies det…vet ikke helt jeg 😂😬
  17. Se der ja, da huska jeg jaggu litt riktig likevel Noen som vet hvordan dette prosjektet endte?
  18. Ja jeg føler også at ett mellomskift ikke er så farlig om man tar på ett annet verksted. Jeg har jo alltid tatt alt av service på Bavaria eller merkeverksted, bortsett fra de gamle bilene mine som jeg bytter på selv. Men nå følte jeg liksom at prisen var gått over en grense for hva jeg synes var rimelig, så da bli det sånn. Så får jeg se når neste hovedservice skal tas, jeg kommer nok til å innhente pris fra Bilia i Uddevalla og BMW Niedelassung Hamburg før jeg bestiller noe hos Bavaria. Begge disse forhandlerne har jeg brukt tidligere og de har alltid slått Bavaria på pris med opp til flere tusenlapper. Det er bare det at det er så lettvint å bare bruke lokalt merkeverksted, levere bil før jobb og hente etter jobb..
  19. Gratulerer så mye Nå er det bare å kose seg med nybil følelsen. Jeg tror nok at en moderne dieselmotor med en moderne girkasse vil gi helt fint kraftoverskudd på Autobahn. Du får trøste deg med at selv om nesten ingen i Norge kjører G61 med diesel så er 80% av alle G60/61 man ser i Tyskland 520d. Så noe galt valg har du absolutt ikke tatt Skal bli spennende å høre dine erfaringer med modellen.
  20. Nja egentlig ikke ser det ut som, nå fikk jeg nettopp bukka time hos ett uavhengig verksted som er GS partner for 3200,-. Det synes jeg er greit for ett olje og filterbytte, men når vi begynner å bevege oss opp mot 5000,- så synes jeg det bare blir tullete. Det er jo slutt på servicehefter så argumentet for å ha BMW stempler i boka synes jeg ikke er gyldig lenger, denne servicen legges ikke inn i iDrive en gang da den ikke skal "rote" til opprinnelig intervall (som jeg kommer til å følge på merkeverksted). Dette er egentlig kun for min egen ro i sjelen og for å ha en kvittering å legge frem som dokumentasjon på at olje og filter har blitt byttet hver 15 000 km.
  21. Noen som har fått priser på service på Bavaria i det siste? Min X5 45e er nå midt i 30 000 km intervallet og her pleier jeg å bare bytte olje og filter...4900,- skulle de ha for det. Var ikke det voldsomt eller er det den nye normalen.
  22. Når vi snakker om optimist.. Det kan jo ikke være noe marked for en Ford til 1,5 mill som du får hivd etter deg som leiebil til 90,- Dollar dagen i Statene? Bruktbil til salgs: Ford Expedition - 2020 - Grå - 381 Hk - SUV/Offroad | FINN.no
  23. Var det denne som ble bygget om fra høyre ratt? Mulig jeg forveksler den med en annen bil, mulig det var en M535i når jeg tenker meg om.
  24. Så det er ikke bare meg som hører Jahn Teigen sin sang "Optimist" spille i hodet når jeg ser en del annonser for eldre BMWer 😅
  25. Så vittig at det ikke bare er meg som var sånn. Det var vel aller mest bilparken blant lærerne på skolen som var mest "unexceptional". Det gikk mye i 90 talls Japser og Volvo, særlig en lærer som hadde en Volvo 460 som dørlåsen ikke virka på. Den ble flytta på ofte kan du si, vi hoppa inn og satte den i fri og dytta den tvers over parkeringsplassen 😂 Eneste BMWen blant lærerne var skoleinspektøren som hadde en burgunder rød E39 523i. Han bor i dag ikke så langt unna meg og er nå midt i 80 åra, han har nettopp kjøpt seg flett ny X1…altså ikke iX1 som alle kjøper men bensinversjonen X1 20i. Også nevner du Citroën Xantia…selve Mot i brøstet bilen. Jeg hadde over en lenger periode en voldsom uenighet med en klassekamerat. Stridens kjerne var at faren hadde kjøpt en mintgrønn Citroën Xsara Picasso, som nevnte kamerat hardnakket påsto at var designet av Picasso selv. Dette var ikke jeg enig i for såpass viste jeg at selv i 1999 så hadde den berømte kunstneren vært død i over 30 år. Motargumentet var at Pininfarina satte navnet sitt på alle bilene han hadde designet så da gjalt også dette for Xsara Picasso. Jeg så meg etterhvert nødt til å innhente juridisk bistand fra en lærer til å oppklare saken 😂 Når man var barn så målte man også folks rikdom i hva slags bil folk kjørte. Feteste bilen var det faren til ei jente noen klasser under meg som hadde. Han kjørte Audi A8 4,2…de var steinrike i mine øyne…de hadde A8 og hus med søyler inngangspartiet. I ettertid har det vist seg at faren var elektriker dog med sitt eget enkeltmannsforetak. Jeg så på mine egne foreldre som greit velhavende også, men jeg viste jo egentlig at det ikke var tilfellet selv om de kjørte nesten ny E39. Muttern var ufør og pappa jobba i Nordsjøen. Men ei jente i parallell klassen min tenkte jeg at var fattige, de var en familie på fem som hadde en Golf 2 som familiebil. Det at de hadde en svær seilbåt og bodde ved vannet inngikk ikke i min vurdering av hvor de befant seg på den sosiale rangstige 😂 Det er ofte sånn at helt vanlige biler kan vinne hjertet til oss bilentusiaster også. Det kan det være mange grunner til, men ofte så tror jeg det handler om at de treffer noen punkter som overgår våre forventninger. Eller som i ditt tilfelle at bilen var en del av familien og som du overtok. Det er alltid noe spesielt med den første bilen, det tror jeg alle som er mer enn litt interessert i bil kan skeive under på. For min del var det min første bil og så min første BMW som var noe spesielt.
×
×
  • Opprett ny...