Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24976
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Google anmeldelser er veldig problematisk fordi hvem som helst kan skrive hva som helst. De kan forvri fakta og legge ut sin redigerte sannhet. Og å rapportere dette inn til Google hjelper ingenting, de løfter ikke en finger. Noen ganger når jeg leser anmeldelser så skinner det tydelig igjennom at det er kunden som er den urimelige part. Det sies at kunden har alltid rett, noe som for meg er veldig langt fra sannheten.
  2. Fikk litt sånn Volvo 240 wibes av de setene og det stoffet 😅
  3. Gøy å jobbe sammen med bilentusiaster selv om kontrastene er store 👍
  4. Absolutt, min tanke var at til 1,3 mill som dette fort blir så ville jeg hatt noe jeg helle kunne bruke. Denne bilen er for fin til å brukes, og til nesten 100K EUR så er jeg usikker på hvor mye god investering dette er. Hadde den kostet 70 000 EUR så kunne det vært en investering hvis man bevarte bilen.
  5. Til den prisen så hadde jeg valgt dagens M3, uten å blunke! Greit nok at bilen er aldeles nydelig og E92 er kanskje min favoritt M3. Men det er fortsatt en E92 M3 og det betyr at drivlinjen er like stabil som en håndgranat.. For 1,3 mill som dette fort blir så ville jeg foretrukket noe med nybilgaranti hvis noe ryker. Men en E92 M3 til 500 000,- som har kjørt 140 000 km hvor svakhetene er utbedret hadde jeg kjøpt any day over en nyere M3.
  6. Noen som har fulgt med på prisnivået på disse bilene i utlandet? Er det bare her i Norge de står stille i verdi, hvis de har mer normalt verdifall i f eks Tyskland så kan det jo etter hvert kanskje lønne seg å importere slike biler.
  7. Det forklarer jo saken, jeg tenkte ikke over at dere sto for arrangeringen av landstreffet i år 😀
  8. Utrolig lekker bil med de felgene der 👍 Ville kjørt 20" rund baut, føler 21" blir litt i meste laget på en performance bil som dette.
  9. Da var sistemann ute av vinterlagring 😎 Gud bedre hvor komfortabel og solid denne føles på veien 👍
  10. Dette er hønsetenner… Håper den får ett godt hjem som bevarer det unike med bilen.
  11. Den perfekte kombinasjonen hadde vært en iX3 med karosseri og interiør fra MB GLC. Nå er jeg heldigvis ikke i kundegruppen til iX3, men om jeg hadde vært det så hadde jeg vektlagt design, interiør og opplevd kvalitet over noen få prosent bedre rekkevidde og ladetid. Hadde tatt GLC’en uten å en gang prøve iX3. Mercedesen fremstår rett og slett som en mer delikat bil, særlig i rett farge så er den lekker. I Norge blir nok iX3 bestselgeren i segmentet, men jeg tipper at i Europa så blir GLC bestselger. Designet på GLC er nok lettere å svelge for konservative men kvalitetsbevisste europeere.
  12. Det kan godt være du hadde, men du har etter hva jeg har forstått litt bedre erfaring til å håndtere slik redskap. Bilen skal være skodd etter forholdene og førerens ferdigheter.
  13. Så det blir ingen vårmønstring i Oslo i år? Alpina treffet på dikemark blir det heller ikke noe av i år, eller det vil si det blir flyttet til Gøteborg sammen med ett annet treff. Hva er det som skjer, gidder ikke klubbene å arrangere lenger?
  14. Veldig ofte med norske film og TV produksjoner så synes jeg de bommer så voldsomt med bilcastingen. For min del så blir det hele mindre troverdig når en karakter ikke kjører en bil som står i stil. Jeg er så ødelagt i huet av sånn tankegang at det ødelegger litt av filmen for meg. Enda verre er når jeg ser filmer og serier hvor handlingen er lagt tilbake i tid og det dukker opp biler som er for nye eller har utstyr som er for moderne. Grelleste eksemplet som jeg husker er fra Narcos da det dukket opp en E39 i en episode hvor handlingen var lagt til 1992. Det er godt gjort når fyren på bildet som står å ser på bilen, selveste Pablo him self ble skutt i 1993…tre år før E39 kom på markedet.
  15. For det første, flott med unge folk som jobber, tjener godt med penger og bruker dem på fete biler. For det andre så var det snakk om at han kjørte på Europeiske vinterdekk, ikke så lurt på Hovden i snøstorm. Har du råd til Audighini Q8 Urus så har du råd til ett sett ordentlige Hakkapelitta vinterdekk også. Lekse lært #1 Så til den siste der…en nevemagnet/dra til trynet som denne karen tydeligvis er burde nettopp fått seg en skikkelig på trynet. Bokstavelig talt! Så lærer han at trusler og konfrontasjoner ikke er veien å gå hvis han vil videre i eiendomsbransjen uten å bli stemplet som en slurk av alt og alle. Ydmykhet og forhandlingsevne er veien å gå. Det ville vært lekse lært #2 👍
  16. Jo det var en begrensning på ACC som følge av halvleder mangel. Jeg var selv hos Bavaria å spekka meg en G30 545e da jeg vurdere å bytte ut min daværende G30 540d i en slik bil. Jeg fikk den gang fortalt av selger at om jeg valgte ACC så var det rett og slett usikkert når bilen ville bli produsert. De hadde en begrensing på dette på G30/31 i denne perioden. Han skyldte på internasjonal mangel av halvlededere. Det forklarer jo også hvorfor så få G30/31 fra 2021-2022 har ACC. Tviler på at det i denne perioden kun var folk som ikke var interessert i ACC som bestilte ny 5-serie 😂
  17. Driftssikkerheten på den "gamle" 40e drivlinjen og den nyere er som natt og dag. N20 var en plaget motor og hybridteknologien var relativt ung så den er ikke helt optimal. B48 motoren som man finner i facelift G30/31 er en langt bedre motor som også er utviklet med bruk som hybrid motor i tankene. Er man flink og lader bilen når man parkerer for kvelden og gjør det til en rutine så klarer man seg greit med rekkevidden. Dette er jo helt klart mye bil for pengene, jeg ser G31 520d LCI ligger drøyt 200 000,- og det er mye å betale for en bil som har mindre hester og ikke muligheten til å kjøre skånsomt på elektrisk ved småkjøring. Rekkesekser diesel som f eks 530d ligger enda høyere, hvis du er så heldig å finne en til salgs. 2021 og 2022 modellene er jo fra den verste halvleder perioden så å finne en bil som har ACC fra disse årene er ganske vanskelig. Det var en del utstyr som enten ikke var mulig å bestille eller rett og slett bare fjernet. Jeg har kikka litt etter G30 545e for en kamerat og nesten samtlige mangler ACC.
  18. Deilig å ha bilparken på sommerhjul 👍 Nå må de bare få feiet gatene også, sommerhjul hiver godt med stein rundt i hjulhuset 😅 Får litt vond av det 😂 God påske til deg også 🤩
  19. Ja alt i Tyskland har blitt dyrt, særlig i storbyene og langs Autobahn. Eneste jeg kjøper langs Autobahn er egentlig mat, for mat må man jo ha når man kjenner man er sulten. Også blir vi jo litt lurt av svak krone også, vi har jo i alle år vært vant med å tenke at noe som koster 10 EUR koster under hundrelappen, har vært veldig lett å tenke seg frem til norsk pris når man har vært rundt. Men sånn er det jo heller ikke nå lenger. Jeg fylte bensin for 2,19,- EUR per liter i Hamburg, i mitt hode er det 21,- NOK per liter…akkurat som hjemme før avreise. Men det er faktisk 24,- NOK per liter. Hadde jeg valgt å fylle langs Autobahn så hadde hadde jeg måttet betale 2,85,- EUR per liter for Super 95 E5 (I Tyskland får man 95 bensin uten etanol). Det er 32,- NOK for literen!! Med en X5 som snitter på 1,3 l per mil når man legger seg i 160 km/t som marsjfart så blir det dyre kilometere. Jeg lå en del i 200 km/t pluss og da stiger forbruket til 1,7 l per mil… Ikke tro det er noe billigere å kjøre elbil å lade langs Autobahn heller, koster 6,- NOK per kwt…
  20. Ble helt overrasket da jeg så bensin kosta 16,- litern langs motorveien i Polen. Gikk fra å betale 24,- per liter i byen i Tyskland (her kosta det 29,- per liter langs Autobahn). Skulle nesten kjøpt noen kanner og tatt med hjem 😅
  21. Står å kjøler seg ned etter å ha blitt pisket i noen timer langs Autobahn i dag 👍 Ligger godt på veien til å være en SUV med høyt tyngdepunkt.
  22. EU sitt mål om 100% fossilfritt bilsalg er 2035 og ikke 2030, bare for å få det på det rene. Dette er derimot ett mål de allerede har lempet på ved at man tillater 90% fossilfritt, ett tall som vil bli ytterligere forhandlet ned etter hvert som vi nærmer oss. Samtidig vil andelen av ladbare hybrider øke samt at det er forventet at fokuset på kunstig drivstoff som HVO diesel og e-fuel vil bli større i den verdens situasjoner vi er i nå. Også tror jeg elbilsalget vil ta seg opp igjen, om ikke til de høyder man har sett for seg så iallfall nok til å spille en betydelig rolle. Også snakkes det mye om at enkelte bilmerker vil forsvinne, men jeg må si at hvis man nyanserer det litt så sliter jeg med å se hvilke merker det skal være. De kommer kanskje til å trekke seg ut av Europa, men at noen av de tradisjonelle bilprodusentene skal forsvinne ser jeg ikke som veldig sannsynlig. De merkene jeg mener står i faresonen her i EU er de mindre merkene som har ett dårlig grep om markedet. Seat tror jeg lever på lånt tid, det er vanskelig å se hva Seat kan tilføre VAG når Skoda tilbyr økonomiske biler på en side mens Cupra er satsingsområdet på EV/PHEV i det rimeligere segmentet. Lancia er egentlig dødt bortsett ifra i Italia, Stellantis har raslet med sablene og sagt at de vil kutte merker, jeg tror Lancia og Chrysler henger i en tynn tråd. Sistnevnte er ikke representert i Europa Også tror jeg Honda står i fare for å trekke seg ut av Europa, de har jo ikke noe som selger her lenger. Honda er sterke i Asia og USA og sånn sett ingen fare for produsenten i sin helhet. Også har vi merker som taper mye penger i Europa men som har økonomiske muskler i ryggen, dette er merker som jeg er sikker på at vil overleve konkurransen fra Kina mot alle odds. Volvo er ett av disse merkene, de har bommet helt på sin EV satsing og verre ble det når de i desperasjon har sendt uferdige biler ut til kundene. Resultatet er at ICE modeller som skulle erstattes nå på pusses opp og holdes i live i mange år fremover, for øvrig ikke ukjent hos Volvo ref 240 som overlevde hele to erstattere . Porsche har gått skoa av seg på sin EV satsing, som Harry er inne på i videoen @Fredrik la ut så har de nå enten lagt ned EV prosjekter eller de går tilbake til tegnebrettet og redesigner hele prosjektet. Men Porsche er en alt for verdifull merkevare, denne stormen rir de av med penger fra VAG. Ford har dritt på draget og økset modeller som faktisk solgte bra i sin iver etter å "go fully electric by 2030". 2021 som var siste salgsår av Mondeo så solgte de nesten 100 000 biler i EU, i 2024 som var siste salgsår av Fiesta så solgte de 60 000 biler bare i Storbritannia og nå økset de nettopp Focus. Dette er ett vanstyre som ingen skjønner noen ting av.. Men Ford vil klare seg i EU, de økonomiske tapene svelges av Ford Motor Company i USA som tjener penger og Ford er tross alt ledende på nyttekjøretøy med god margin i Europa. Samme historie kan sies om Opel, men hadde det ikke vært for eierskapet av Stellantis og tilgangen på teknologi og plattformer så hadde det sett mørkt ut for Opel. Men uansett hva som skjer så skal det bli spennende å følge fremover. Jeg tror mange av kinabilene er døgnfluer som på lang sikt vil falle fra.
  23. Så bilen er ikke momset inn i Norge? Da er jeg litt mer usikker på hva som er gangen her. Man ja, på biler over 20 år så er det moms og vrakpant som skal betales. En bil som blir værende i Norge skal det betales moms av og hvis ikke dette er gjort så er jeg usikkert på hvordan man fastsetter verdien det skal betales moms av. Enda mer komplisert blir det når bilen attpåtil er registrert på en annen person. Da tilhører den juridisk fyrens eks dame.
  24. Første spørsmålet er vel om bilen har papirer? Har den dokumentasjon på betalt moms og svensk vognkort så skal det være en smal sak å få skilter på den ettersom bilen er over 20 år og dermed avgiftsfri.
×
×
  • Opprett ny...