Gå til innhold

HaaJeHaa

Medlem
  • Innholdsteller

    138
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om HaaJeHaa

  • Bursdag 08/09/1989

Profile Information

  • Bosted:
    Toten

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

HaaJeHaa's Achievements

  1. Personlig er dette et pluss i en M bil. Du kjøper den jo for kjøreopplevelsen og alt ekstra dill som er utdatert er jo bare irriterende.
  2. Har vært dårlig med oppdateringer ang 20 år for 100% bruksfradrag ja. Men det er vedtatt, så får vente med litt tålmodighet. Etter 30 dager må du parkere bilen i garasjen bare. Kjører du lengre kan du vel i ytterste konsekvens få bot for fordelen i perioden du har brukt den og påkrevd betaling av avgifter (som om du skulle kjørt en 5 seter på grønne skilt).
  3. Straks omgjøring av bruksfradraget på avgiftene nå, så vent å se. Går fra 30 år til 20 år for fullt bruksfradrag. Dvs en 20 år gammel bil koster snart bare momsen i avgifter. Så kjøp en 96-99 og vent til avgiftsystemet er omgjort
  4. F8X kunne jeg dog tenkt meg med manuell og uten iDrive (evt skjult skjerm).
  5. 528i fra 2010 er også 6'er, N53B30. Samme i 523i og 525i. Fin motor og kler F1x godt. Denne finnes vel ikke til F3x. Men 530d får du rundt 250k, så denne må nok ned til det samme.
  6. Dem får ikke solgt heller. Solgte akkurat min godt utstyrte og lav km F10 523i for 200k. Han må nok ned 100k før salg.
  7. 1: Tydeligvis har ikke vegvesenet/tollen har et samfungerende system, siden det er rart vegvesenet ikke har reagert på at den ikke har vært momset inn. Så trolig vil dem ikke reagere. 2: Da kan det jo være et problem hvis tollen krever dette. Samtidig har man jo ikke selv gjort noe ulovlig og tollen bør vel være noe løsningsorientert for en som ønsker å få ting på stell. Jeg ville nok tatt telefonen, legge seg helt flat, være tydelig på at man har kjøpt problemet i beste vitende og ønsker å få det gjort opp skikkelig.
  8. 1: Kjør bilen over svenskegrensen på prøveskilt, kjør tilbake innom tollen på rødt. Vis "ny" kjøpekontrakt med ca markedsverdi på det dem ligger til i Tyskland/Sverige. Betal moms på steden. Kjør hjem og vis bilen hos vegvesenet/betal engangsavgift som vanlig. 2: Vær åpen om feilen til tollen og forklar problemet. Men det er en liten sannsynlighet for at tidligere eier eller du kan få en straffereaksjon. Mener det var en sak for en stund siden om en som tok inn en lamborghini på natta uten å kjøre innom tollen da denne var da stengt. Tror det resulterte i beslag i bilen eller høy bot. Uviss om han ville gjøre opp i ettertid eller om tollen sporet opp fyren.
  9. Ja, men det er det vel fra alle land?
  10. Det er informasjonen jeg har fra Amcar. Kan godt hende det blir 1.1.2020 også, da det vel ikke er helt spikret gjennomføringsmessig.
  11. Ikke synsing, vet om iallefall 2 høyrerattede E46 registrert som bevaringsverdig. Uansett fullt mulig å få skilt og ha det som trackday bil (bare hold modifiseringene reversible). Men det kan være mulighet for å registrere på ordinært grunnlag, men da må man nok pålage seg endel research først.
  12. Du finner ikke norsk typegodkjenning for de fleste høyrerattede biler, ergo registreres dette som bevaringsverdig. Det er dog unntak, importøren på det tidspunktet kan ha typegodkjent den modellen på en eller annen måte. En annen mulighet er jo dokumentforfalskning som jeg vet har foregått i flere bilmiljøer på ulike modeller for å godkjenne dem. Flere av disse har jo også fått tilbaketrukket sine skilter i ettertid og blitt feks banebiler. Kan godt hende det finnes en mulighet for evo6, men det er det ikke (så vidt jeg vet) for E46M3. Man har jo evt mulighet til å få typegodkjenning gjennom feks TUV, men dette koster ofte langt mer enn det smaker.
  13. Absolutt, unntakene finnes. Gjelder å vite godt om markedet til modellen man ønsker.
  14. Og mange av dem er registrert etter paragraf 1-9, bevaringsverdig, som også høyrerattede BMW'er blir. Amcar jobber med å fjerne dette tullet, men inntil da vil beskrivelsen bevaringsverdig i vognkortet være betydelig markedsprisreduserende da man i praksis ikke har lov til å gjøre noen forandringer. Du får avslag på alle evt ombygginger og bygger du om noe (selv lakkerer i annen farge) har Vegvesenet lovhjemmel til å avskilte/anmelde forandringen (i hvor stor grad dette blir gjort vet jeg ikke).
  15. Nei, men nå var det vel billig banebil fyren var ute etter. Og da får man jo mye moro for en liten pengeslant.
×
×
  • Opprett ny...