-
Innholdsteller
19 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
330xi
Nylige profilbesøk
1047 profilvisninger
oistein's Achievements
Newbie (1/14)
1
Nettsamfunnsomdømme
-
Takk for innspill Kristian! Det er en E91:) Ja fikk bekreftet at sensoren mottar strøm og at det dermed må være selve sensoren det er feil på. Jeg må vel ha bilen opp på bukk for å bytte den, skulle gjerne gjort det selv da prisantydning er 4500...(mye for en sensor som har null påvirkning på bilens funksjon har jeg blitt fortalt!).
-
Wiigern reagerte på et innlegg i et emne: Diagnoseverktøy får ikke kontakt med bilen (E46 320dat)
-
Løsning (svært forsinket innlegg!): Etter mye testing fant jeg ut at det var styrevinkelsensoren som fikk hele systemet til å konke. Koblet fra denne og OBD2-porten målte plutselig 12V (yes!!!) og virket dermed som normalt, slik at det kunne kjøres diagnose. Ny styrevinkelsensor installert og alt OK. Meget tidkrevende prosess å finne denne feilen, så hvis noen andre skulle ha samme problem, håper jeg de kan ha glede av denne tråden...bilen er forresten solgt for lengst og kjører nå en herlig rekkesekser:)
-
BMW 330xi. Feilkode: 2C9F oxygen sensor heating after catalytic converter 2, activation. Jeg stoler som utgangspunkt på merkeverkstedet som opplyser at den ikke trenger å byttes (pre-cat oksygensensorer derimot spiller en viktig rolle i motorens forbrenning og må byttes hvis defekt). Men blir jo samtidig litt betenkt, det er vel en grunn til at BMW har montert inn denne sensoren etter katalysatoren?
-
Kloke tekniske bmw-hoder, jeg prøver meg her: Høres kanskje litt paranoia ut og jeg aner ikke om det er en sammenheng, men jeg synes det var veldig merkelig at det skulle komme en feilkode ("2C9F oxygen sensor heating after catalytic converter 2, activation") på post-cat O2-sensoren straks etter bytte av clutch og svinghjul (hos merkeverksted). Feilkoden kom visst da verkstedet prøvekjørte bilen etter reparasjonen. Fikk beskjed om at det ikke var noen sammenheng med utført arbeid. Jeg er alltid skeptisk når en ny feil oppstår i forbindelse med verkstedbesøk.. Noen som kan se en sammenheng her eller har jeg bare blitt rammet av tilfeldigheter
-
Noen som er interessert i en billig BMW 320 DAT? Påkostet kr 45.000 det siste året, mye bil for pengene. Går som ei klokke. Ta kontakt hvis du er interessert! Link til annonse på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=52292765
-
Thanks man! Nå gjelder det bare å finne feilen på som gjør at diagnoselinja (TXD2) fra ABS-modulen har et spenningsfall og forstyrrer hele diagnosesystemet. Muligens er det en feil på selve ABS-modulen, leser om mange der ute som må bytte denne og at alt blir ok etter dette. Hadde mye problemer med de tre dashbordlysene i vinter (ABS, traction, brake) - disse kom bare på i kulda, men var et utbredt problem i vinter (utfordrende å kjøre på isholke mellom Austbygda og Kongsberg uten traction control, ABS..). Trodde at det kunne være en wheel speed sensor, men tror ikke det.. tok ikke sjansen på å bytte alle disse i blinde, det koster jo litt. Da jeg kjørte real time data under kjøring i går (juhu første gang det har vært mulig!) målte i hvert fall carsoft hastighet på alle hjulene. Men hvem vet, det kan jo være en svakhet på en av disse som bare slår ut i kulde. Kjipt at det er så ufattelig klønete å komme til ABS-modulen under bremsevæskebeholderen. Må vel skru ut E-box sånn som du har gjort før som du skrev i en annen tråd. Carsoft klarer ikke å kommunisere med steering angle sensor heller, utfra diagram ser denne uavhengig ut fra ABS, men ser at det står steering angle sensor/DSC og ABS/DSC på disse modulene, altså DSC på begge
-
Skjønner, greit å få det bekreftet! Prøver med på å koble fra ABS via X183 i hanskerommet først!
-
Noen som vet hvordan man kan få koblet fra ABS/DSC-modulen? Denne er plassert under bremsevæskebeholderen og det er helt umulig å komme til den store kontakten der. Noe tips??
-
Noen som vet hva spenningen skal være på pin 7 og 8 i OBD2-porten? Mine måler 10,7V og 0,6V med nøkkelen i posisjon 2. Problemet er at ingen diagnoseverktøy får kontakt med bilen. Hvis noen kan måle på sin bil blir jeg veldig takknemlig! Pin 4 er jord.
-
Noen som vet hvilken spenning pin 7 (K-line) og pin 8 på OBD2-porten har? Regner med at det er samme spenning uavhengig av modell (E46, E90 osv). Hvis noen tar seg bryet verdt å måle spenningen på sin bil blir jeg veeeeeeeldig takknemlig!! ...diagnoseverktøy får ikke kontakt med bilen
-
Takk for detaljert tilbakemelding! Mesteparten av kablingen er skjult, har du noen tips om hvordan jeg bør gå frem? Det er noe korrosjon i sikringsboksen (dryss som kommer ut når man tar ut sikringer), men går K-line (pin 7 OBD2) via denne? Altså hvor mange koblingspunkter er det på veien fra pin 7 på OBD2 til ECU? Mener du også at det skal være samme spenning på pin 7 som på batteriet..?
-
Beklager mitt fravær her, takk for mange gode innspill! (jeg har ikke fått løst problemet enda)
-
Er det noen verksteder i Oslo-området som har spesielt peiling på nettopp ECU og feil på diagnosesystemet? Altså at ingen diagnostiske verktøy ikke får kontakt med styreenheten (communication error, hardware error etc).
-
Du har vel en egen kontakt under panseret, men du får altså heller ikke kontakt med styreenheten? Har du gjort noe feilsøking?