-
Innholdsteller
180 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
RB26DETT vant dagen sist Mars 14 2023
RB26DETT hadde mest likt innhold!
Om RB26DETT
- Bursdag 07/05/1982
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Sandnes
-
Kjøretøy
F01 730dA / E61 525dAT
Nylige profilbesøk
1309 profilvisninger
RB26DETT's Achievements
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
emne svarte i RB26DETT sin RB26DETT i Bilder og filmer / Show-off
Denne løsningen bruker faktisk org. skjerm, det er kun ein modul som kobles i mellom skjerm og org. head unit. Jepp, som gammel elektrikker/automatiker, så har eg studert el skjema nøye og laget lister over hvilke ledninger som skal trekkes hvor. Dørene framme skal få: - 1 ledning til blinklys (pga. LCI speil) - 3 ledninger til Comfort Access - 1 ledning til Soft close - 2 ledninger til diskant - 1 ledning til lys B&O (diskant/mellomtone) - HSD kabel til kamera i speil Mellomtone kjører eg slik som i dag. Disse har heldigvis samme pinout og plugg som Logic7, så denne er bare å flytte over. B&O har ein ekstra 34 pins plugg, med diskant utganger, lys og motor styring av senter høytaler. -
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
skoglund reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
BimmerFan! reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
-
Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
emne svarte i RB26DETT sin RB26DETT i Bilder og filmer / Show-off
Beklager at det går lang tid mellom oppdateringene her... Har litt for mye prosjekter parallelt. Nå har eg fått montert Fiberoptisk Apple Carplay & Android Auto modul; Er nok eindel i "menigheten" som ikkje er veldig glad i disse bastard løsningene, Men eg syns disse funker heilt fantastisk bra. Lyd kvaliteten er bedre, spesielt med Tidal Flac musikk. (Telefonen bruker wifi + bluetooth data overføring til modul, altså ikkje A2DP som har klare begrensninger lydmessig) Fra modulen går det på fiberoptisk overføring, til i mitt tilfelle Logic7 forsterker. I tilleg har modulen screen mirroring, tale styring +++. Eg kan for eks. sei; "hey google, spill metallica", så kommer Spotify rett opp på skjermen og musikken starter. (integrert med org. mic i bilen, mot modul) Eller "hey google, naviger til Oslo", så kommer google maps opp på skjermen. Om eg lurer på åpningstid på Biltema Bryne, så får eg opp svaret på høytaler, + google maps med avstand og kjøretid fra der eg er nå. Videre har eg fått montert TPMS system fra LCI. Dvs. kun ein modul montert bak bakfanger, Canbus high/low og strøm. + 4 ventiler med innebygd sensor da, thats it. Ingen antenner og drit i hjulbuene, slik som de første TPMS systemene hadde. Fantastisk kjekt å ha, når dama bruker bilen og ikkje merker at det null luft i 22" felgene. (Merker forsåvidt lite til det sjøl, da 305/25-22 dekka har veldig stive dekksider) Ellers; B&O: Startet med B&O anlegg montering. Har montert Dashbord høytaleren og diskanter i front dører. Venter på plugger til B&O forsterkeren, når denne er på plass, så skal alt av høytalere kobles opp. Lys og gitter til høytalere kommer på sikt. NBT: Test montert, her må eg inn med nyere CAS4+ modul, nyere ICM modul, nyere ZGW modul. Så vil NBT komme på plass. Comfort Access: Pga. montering av nyere CAS4+ modul, så blir det modul med CA, altså comfort access. Det blir da montering av antenner etc. for å få dette på plass. LCI Speil: Montert, med M look kåper. (bilder kommer) Nye speil har da blinklys innebygd, så dette skal routes om fra FRM modulen. Gamle blinklys i skjermer, erstattes med lister fra LCI. Nye speil har også Blind Spot warning, så her har eg bestilt to stk. sensorer som skal monteres bak bakfangeren. SZL: Da sleperingen på rattstamme modulen min er for gammel for paddelshift, så blir denne erstattet av ein litt nyere type. SVT: Pga. oppgraderingen av ICM modul, så må eg ettermontere SVT modul, for å ta seg av styringen av Servotronic ventilen i tannstanga. Elektronisk rullegardin bakrute: Ny alcantara hattehylle med elektronisk rullegardin montert, ny bryter fører dør montert. Skal nå legge opp 2 ledninger til motoren i gardina, til JBBF. Da er denne også operativ. 360 Aroud view: Modul montert, kabler og kamera bestilt til speil og front fanger. Så listen over retrofits vokser stadig. Kommer til å skje mye utover våren. Skal også skifte gløderele til motor, til ny type gløderele som vanligvis står skrudd fast på innsuget. Siden motorstyringen nå er bygd om til LCI, så får eg feilkoder fra gløde rele/modul. Ellers er eg igang med ett lite sideprosjekt; F20 116d -> 125d med M-performance bremser, 320hk ish, 8HP70 girkasse etc. -
Husk på at det er forskjell på 299hk og 313hk utgavene. 299hk har ingen kjølesløyfe på lavtrykks turboen (den store) 313hk har kjølesløyfe for lavtrykks turboen. Her det ett uttak i toppen, bak ved cyl 5, for vann til turbo, og deretter fra turbo til radiator T kobling. Dessuten er innsuget og toppen heilt annerledes mellom disse to utgavene, og ledningsnettet er veldig forskjellig. 313hk`en har også bedre tuning potensial med org. turboer.
-
Oladanskemann begynte å følge RB26DETT
-
Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
emne svarte i RB26DETT sin RB26DETT i Bilder og filmer / Show-off
Kina kopi, planen er å bygge om til F10 bakbremser på sikt, men det er uansett uaktuelt for meg å svi av 12k på OEM hos gs, når eg får tak i fra Kina for 1500 kr Vil heller bruke penger der det betyr noe -
Min F01 730d Byggetråd, NBT EVO, B&O ++
emne svarte i RB26DETT sin RB26DETT i Bilder og filmer / Show-off
Da er det tid for eu, så håndbrekk motoren (som plutselig tok kvelden rett før eu) skal skiftes, og DPF skal monteres igjen. Etter eu kommer dobbel eksos og B&O anlegg montering. -
Kommer snart... Liten oppdatering på forbruk, det ser ut som eg har fått øket forbruket med ca. 15%. Dette er ikkje heilt nøyaktig, det er snitt forbruk på ca. 1 uke, kontra 1 uke tidligere med "sykkel hjula" Eg merker jo sjøl at gass foten har blitt betydelig tyngre, fordi det nå er skikkelig feste i bilen, og den sitter som støpt i svingene. Det er rett og slett vesentlig meir festlig å kjøre bilen nå
-
Da har eg fått heim i3s bredderene, ikkje heilt strøkne i lakken, så det blir nok foliering på dei tenker eg. Prøvemontert i8 hjula, hadde ikkje lange hjulbolter liggende, så fekk ikkje testa med 20mm spacere. Testa nå med bare 5mm spacere, og da tok det i fjørene framme og plastikk deksel bak. Ser ut som det skal gå greit med i8 hjul, så lenge det er breddere på. Faktisk bedre klaring bak ser det ut som, sjøl med 245/40-20 bak dekk. Blir spennende å teste med 20mm spacere og senkesett montert.. 😛 (prøv å overse rotet i bakgrunnen, det er litt oppussing av hus på gang, parallelt med alle bil prosjektene... 😛 ) Bredde skjermen bak er bare satt på, ikkje skrudd fast enda...
-
RB26DETT reagerte på et innlegg i et emne: Min i3(s-ish) 120ah - Software flashing/Carbon lippe/i8 hjul
-
Hehe, tja, si det. Dei som kjenner meg, vett at eg aldri tar den enkleste veien... Eg syns det er meir artig å "spare" noen kroner, kjøpe ein litt kjipere bil i utganspunktet og gjør den til noe litt meir unikt. "Built, not bought" er ein setning som går igjen hos meg. I dette tilfellet så ga eg ca. 60`000kr mindre enn det den billigeste 120ah i3s kostet. Til nå har eg kjøpt: i8 hjul 5000kr (hadde nok gått for disse på ein i3s også) 20mm spacere til i8 hjulene 2000kr Eibach senkesett 2000kr i3s breddere 1500kr Carbon leppe 7500kr (hadde montert dette på ein i3s også) Så kostnaden med å gjøre den om til min egen i3s-ish, er svært minimal, mtp. hva jeg sparte i innkjøp. Skal også foliere bilen, i ein litt meir spenstig farge. Planen er midnight purple. Eg jo også blitt veldig inspirert av saltkjelen sine i3`er med alcantara taktrekk, så eg må nok prøve meg på noe lignende etterhvert.
-
RB26DETT begynte å følge Min i3(s-ish) 120ah - Software flashing/Carbon lippe/i8 hjul
-
Da blei det atter ein BMW på meg. Har fra før 09 730d`en som er ein slags Frankenstein kreasjon med 740d LCI motoroppsett, 8hp kasse, 760i bremser, LCI luftfjæring bak etc. I tilleg til E61 525d LCI prosjektet, og E92 320i/335d prosjektet... Har fra før ein sliten 2011 Leaf, som knapt klarte 4 mil i vinter, pga. 62% rest kapasitet i batteri, vel da var begeret fyllt for min del, måtte få meg ein elbil med vesentlig bedre rekkevidde. Valget fallt på ein 2019 120ah "Fully Charged" i3 med "MANX" interiør, mørkebrunt skinn interiør. Har aldri vært noe fan av i3 pga. de har vært litt vel "vinglete" etter min smak, så da kjøpte eg likså godt inn i8 hjul, Har handla inn org. i3s breddere som skal monteres. Mulig eg må disse må bygges om litt/"spaces" ut bak, for å få plass til hjula. Har også kjøpt 20mm spacere, for å få plass til hjulene. Videre er software blitt oppdatert, og bilen er blitt flashet om til i3s software, for å få aktivere sport modus, og få litt meir "power" Det skal vel være +14hk, +30nm, +10km/t topp fart. Merket stor forskjell i spesiet gass respons, men også draget blei merkbart bedre. Vil teste med draggy seinare, med/uten i3s flash installert. Carbon lippe montert: Har også handla inn senksett, eibach, så dette blir snart montert, sammen med nye tårn lager framme. (disse lager mye lyd nå!) Updates kommer fortløpende...
-
Takk for det, det er fleire prosjekt på gang også, kjøpte ein E92 320i med rådebank i januar. Denne skal bygges om til 335d. (Forhåpentligvis med velsignelse fra høyere makter, SVV ) Kjøpte ein 2019 120ah i3 på auksjon igår, så det blir sikkert litt mods på den også. Utenom BMW, så har eg ein 2011 Leaf, som er litt modifisert, har fått ratt fra 2019 Leaf, seter fra 2015 Leaf, og komplette bakbremser fra 2018 Nissan Juke. I tilleg til 4stk. Nissan Skyline GT-R prosjekt, og ein Z32 300ZX som skal få N57 og 8hp på sikt. + ein 17 fot draco, som skal få montert m57 med vannjett iløpet av våren. Så eg har litt å finne på