-
Innholdsteller
9370 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Var noe spoiler i spoiler, men fullt lesbart det.
-
Bra greier, alltid digg å få ryddet i garasjen. Terskelen for å starte på noe blir lavere når man trives der man skal jobbe
-
-
@wargja, mener at det er det jeg har. @Vegard_lånte det til knirkeforing på e39, men han måtte ha et annet sett i tillegg skjønte jeg, pga manglende klaring.
-
Lavt bremsevæskenivå vil utløse et utropstegn - feil på bremsesystemet. Tegnet for bremsevæske indikerer at det skal utføres service. Først gult (ca. en måned før), deretter rødt når måneden er utløpt. Standard intervall her er to år. Verkstedet har neppe resatt dette. Hvis de har luftet alle hjul og ikke bare der de bytte caliper så hadde jeg bare resatt varselet. Ellers bør du ta service på bremsevæsken før resett.
-
Min første kom ferdig ødelagt (støpt del som var knekt av) og den nye og ubrukte erstatteren hadde lekk. Først etter å ha tatt en service på den med lekkasje ble den tett og ok. Får Tesla-vibes av QC på produkter som går ut døra hos de, men kundeservicen var til gjengjeld veldig bra.
-
Nei du, dette er helt sant! Han prøver å flippe den for god profitt, kommer godt med når man skal ha egenkapital!
-
Ava til en sånn pris er helt kurant og gjerne et godt kjøp, men fullpris vs en brukt Kranzle er "no competition". Skrur man opp en Ava så ser man fort hvorfor de kan selge dem så billig.
-
-
Da høres det fort ut som at du har et budsjett allikevel? Skal du ha en 4'er så kjøper du nyest mulig, med lavest km-stand. Fortrinnsvis med bytter kjede/strammer og høytrykkspumpe.
-
En med 3L rekkesekser da.
-
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
@sveigis: virker ganske kjekk denne, første gang jeg prøvde den. Blir spennende å se hvordan den gjør seg på lakk. Med 50 mm pute og det største utkastet så bør den kunne dekke de fleste områdene man ikke tar med en stor maskin. Det som er mindre gøy med den er prisene på originalt tilbehør. Helt absurd. Adapter på størrelse med 1x1x1 cm koster 500 kr, best å ikke miste den. De knøttsmå putene til 100 kr/stk, selges i 6 pk. Svindyrt. Her blir det nok fort testet ut billigmerker på puter om jeg skal bruke den noe særlig. -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
De på Alnabru? Jeg tenker faktisk å levere inn et sett til de for retting og lakk over vinteren, men må prøvemontere på bilen først. -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Blir med våtslip først og 2K klarlakk for xenon lykter som skal på etter hvert. Usikker på om jeg skal lakkere i år, begynner å bli litt kaldt ute. Lykter er nok greiere å lakkere enn felg, så går vel an i garasjen om jeg kjøper bedre maske. Standard felgfarge i sølvgrå kjøpt på Jula. Original bmw er litt hvitere, men de er ganske like ja: -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Ble litt vasking i dag, årets 2. håndvask på denne bilen. Og en liten kjøretur etterpå: Halogenlyktene er noe slitt og det er litt kjedelig når resten av bilen er såpass ren. De som skal på bilen på sikt skal jeg våtslipe, polere og deretter lakkere, men det er jo spennede å se hvor langt man kommer med kun polering. Vippa ut lyktene fra bilen: Den andre lykta var litt bedre, men bildet var blurry. Jeg har jo dette liggende: Her er det snakk om å slipe mest mulig egentlig og burde vært med sandpapir først, så her var det bare å bytte til det groveste som lå i huset: Byttet til 3 mm på utkast på maskina. Jeg kan jo ikke maskinpolering så her var det god anledning til å fomle litt. Følte ikke at det var noe særlig framgang, men etter et par runder så så det faktisk litt bedre ut: Tok Rupes sin gul/gul i siste omgang: Ble ikke en ny lykt akkruat, men er nå bedre enn man startet med (samme bilde som over): Her er to ved siden av hverandre. Litt svartere på det svarte området som man ser: Her er underveis på lykt nr. 2, vaskelig å ta bilder, men ser litt forskjell: Voks? Why not, her tester man ut ting: Sånn ferdig: -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Mulig å få en akseptabel overgang ja. Hvor store skader har du? Aluminium er rimelig mykt, så det er nok ikke så ille å slipe ting litt flatere, trenger vel ikke den beste finishen på innsiden? -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Absolutt, spent på holdbarheten nå. -
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Glemte å nevne tidsforbruk og pris. Det er fort relevant for andre som vil legge ut på noe sånt. Omlakkeringa for felgsettet med alt forarbeidet tror jeg ble i området 15 timer +/-. Ble fordelt over 5-6 dager. Jeg hadde trolig greid det noe raskere om jeg skulle ha gjort det igjen, men skulle jeg ha brukt fyller/sparkel så hadde det sikkert blitt ca. det samme igjen. Lakk, silikonfjerner og forbruksmateriell til sliper og sandpapir havnet på ca. en 1000-lapp totalt. Skal man lakkere fremsiden bør man kanskje doble antall lakkbokser for å minimere risikoen for å få dråpesprut og måtte gjøre ting om igjen. -
Skal ikke le av den der. Hadde en sliten E39 520i vogn kjøpt for under 10kNOK som tidligere eier hadde klistra en ///M-merke på bagasjeluka på. Naboen kom bort og spurte: Jasså, er dette en sånn M3?
-
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Da er felgprosjektet stort sett ferdig, så jeg får ta en liten oppsummering. Jeg testet ut litt diverse i pusseprosessen og her er litt av erfaringene. Jeg brukte stort sett en vinklet rettsliper til pussearbeidet: Børster som denne hadde ikke nok futt til å fjerne noe særlig, så disse gikk raskt tilbake i skuffen igjen: Slipepapir lagde for mye riper helt ned i metallet og var alt for agressiv for dette her. Disse duger tålelig til å slipe ned stål, så kanskje ikke så rart: Fiberrondell likte jeg godt, men disse blir fort tett og må byttes ofte. Bruker mest kanten på disse og da slites det ekstremt fort og bakplata etterlater røde merker. Gode til sitt formål, men kan ikke ta hele felgen med de: Mesteparten av korrosjonsfjerningen skjedde med denne her: Veldig god sak som funket kjempebra og hadde god holdbarhet. Videre til lakkeringen. Gikk stort sett greit. Tok én og én felg utendørs. Først sølvlakk på alle, så 5 min pause og deretter klarlakk. Kort oppsummert: Greide å strekke 1 boks til fire felger, både for grunning, lakk og klarlakk. Boksene spytter dråper når det nærmer seg 30-40% igjen. Gjelder samtlige. Blir litt mindre spytting om jeg rister ekstra godt mot slutten, men ikke helt kurert. Begge felgene som ble tatt sist har fått dårligere finish som følge av dette. Vanskelig å følge med på hvor man har sprayet og hvor mye. Alt er grått/sølv/gjennomsiktig og overgangene er vanskelige å se Sånn endte den ene opp da: Litt bedre på de andre: Jeg har bevisst ikke spraklet/brukt filler fordi dette gidder jeg rett og slett ikke på et slikt prosjekt. Det er mulig å pusse overganger der det fortsatt er original grunning mot metallet myyye bedre, men kost/nytten mtp. tidsbruk er ikke der for meg. Dette er da alle med lakk: Og klarlakk: Bra det er timestamps, jeg er litt blind på sånt. Stort sett fornøyd! Her er litt bloopers. Teip som var i veien: Den første felgen hadde i alle fall én grov skivebom på maskeringa, det var mens jeg prøvde å finne ut av hvordan jeg skulle teipe der 🥴: Litt riper fra å ha pusset innside eik: Ellers var de fleste litt mer sånn, som må sies å være tålelig greit: Får vurdere å ta fremsiden neste år, det må i så fall bli kun med sandpapir for hånd. Så... Totalt sett, fra dette: Til dette: Nå har de ligget innedørs i romtemperatur og lakklukta begynner å gi seg, så det er nå bare å bestille vinterfelg. Satser på at det ikke detter av store flak i det de blir spent opp i omleggeren 😬 Vinterhjul for den andre bilen ble det ordnings på også. Vask: Og voks. Litt billigere voks i tønnene: Og Autobahn på fremsiden: Alle fire har fått striper innvendig i tønna, enten caliper som tar litt borti av og til eller småstein som har satt seg og laget ripe. Veldig kjedelig, men man må nesten kalkulere inn noe sånt når man kjører med så liten klaring. Tenker at det er bedre å bruke de enn at de støver ned. Skal kanskje sjekke ved hjulskift om det er mulig å file noe på calipere om det er disse som skraper. Nå er hjula i alle fall klare for kommende sesong: -
ChatGPT har det litt mixed up her. Større ET gir en flatere felg. Har du høy nok ET så kommer framsiden på felgen til å være helt flat. Bare se på Style 135. Disse finnes med ET20 og ET43 (xdrive e6x). Sistnevnte er mye flatere. Jeg har begge på E61 og der ser man tydelig forskjell. Du kan ikke avgjøre på ET alene om en felg er konkav, men hvis du har en grense (som du selv har satt) der du mener at felgen kan kalles konkav så kan man tegne og regne litt på det. Da blir det et ca. tall som ET må være lavere enn for å være konkav. Her kommer dog designet på eikene inn i tillegg, så det blir ikke bombesikkert. Orker ikke å tegne opp noe nå, så til kilde får jeg oppgi "trust me bro".
-
Haha, ja. Folk annonserer biler fra utlandet som om snø og salta veier er et eksklusivt norsk fenomen.
