Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Begynt å bruke stor (75 mm ish) malerpensel og støvsuger på interiørting. Funker bra der man normalt ikke kommer til med klut. Du pensler/børster samtidig som du støvsuger. Tror det er noe sånt jeg kjøpte.
  2. Gikk på samme blemme med kupefilter nylig. "Disse koster bare litt mer og er mye mer fancy" tenkte jeg, lite skjønte jeg at det var bare ett filter og ikke et sett, slik som på de andre. 🥴
  3. Så bra at det ble fiks. Var litt trangere med en V8-er der ja. Satser på at det blir bare å kose seg med kjøring i sommer og videre framover
  4. Ser ut som jernpartikler det sorte der, da tar nok ikke Prickbort dette. Hadde vært interessant med en generell bilpleietråd i Off-topic'en ja.
  5. Bruker samme dekorfjerner fra Biltema på limrester, funker bra den. Ellers bruker jeg den grønne felgrensen fra Tuga og generelt fornøyd med den.
  6. Noe kan være så inngrodd at du får ikke reddet lakken, særlig på tønner på eldre felger som aldri har blitt vasket i tønnene. Brune prikker er som regel asfalt. Prickbort eller annet petrokjemisk + børste. Børste til krampa tar deg. Er flekkene store nok kan du skrape dem vekk med en plastspak (jeg bruker sånne som er til demontering av interiør) og deretter avfetting + børsting. Metallpartikler (jern) blir lilla pga. felgrens, men det er ikke så rart når felgen er fullstappet av bremsestøv. Det kan bli mye lilla, selv om det ikke er "så mye" jern, men starter du men en sliten felg så skal du holde på bra lenge før alt bremsestøvet er borte. Trikset er selvfølgelig å legge på noe bra voks eller coating når lakken er ny og ikke la det bli for ille. Starter man med en sliten felg er det begrenset hvor bra det blir uten omlakkering.
  7. SUV er bensinsluker, med mindre det er Tesla. Han med vinterdekk fikk seg bare en liten påminnelse om å legge om da!
  8. Bare å rapportere annonsen det.
  9. Slike muttere pleier jeg å feste med en halv runde maskeringsteip til en dyp 1/4" pipe, da får man tatt de et par runder på for hånd uten at de detter av. Får håpe at BMW ikke går konk nå som muttersalget til baklyktene kommer til å gå ned 😄
  10. Posten over ble litt lang, så tenkte at servicen på E39 kunne havne i egen post. Allerede i fjor så var det klart for "Inspection II" på E39-en. Husker jeg rett så er det olje, filter, luftfilter, kupefilter og dieselfilter + diverse generelle sjekk på bil: Og det meste ble kjøpt inn: Bilen endte dog opp med å henge på støttebukker ifm. bytte av bremserør i store deler av sommeren i fjor og når den først ble ferdig så var det nesten rett på vinterlagring. Nå som den ble hentet ut igjen var det litt over 11 000 km siden sist oljeskift, men plutselig hele 3 år. Eller 2,5 sommersesonger om man vil. For å være ærlig så tror ikke jeg at det nødvendigvis er noe verre med 3 sesonger med kun relativt rolig sommerlangkjøring vs. 2 år med hverdagsbruk gjennom året. Her blir det dog vanskelig å uttale seg bastant om man ikke har sendt inn olje til labanalyse og sammenlignet, men jeg vil absolutt påstå at oljen beholder sine egenskaper bedre når den ligger i ro i bunnpanna gjennom hele vinteren enn når den befinner seg i en bil som blir stadig kaldstartet i -10-20. Fikk flyttet ut lekkasjevogna (E61) utenfor garasjen og gjort klart for service: Luftfilter byttet ved sist oljeskift, så egentlig veldig bra ut: På kupefiltre har Bosch begynt å droppe plastramma rundt filteret, men heldigvis så passet de fortsatt ganske bra i filterhuset: Hadde en pling for lite kjølevæske på denne i fjor også og nå tror jeg at jeg vet hvorfor: Så greit at begge bilene har bestemt seg for å lekke da. Får satse på at det er lufteskrua og ikke returrøret til nesten 2000 kr. Skulle kjøre nesten 40 mil i jobbsammenheng, så valgte å ikke røre noe her, fylte bare opp med kjølevøske ettersom det lekker ganske lite. Turte plutselig ikke å ta dieselfilteret heller, tenkte at her kommer jeg garantert til å knekke av trykksensoren ved demontering med min flaks. Har valgt å utsette det til "etter kjøretur". Ble en rask spyling i stedet: Og resett av indikatoren da: 40 mil gikk problemfritt unna og jaggu meg har vindusspyleren "fikset seg selv". Litt tur må man ha. Tenker at min demontering av kupefilterboksene og tafsing på spylerslangene har gjort susen. Disse ble byttet til Biltema sine etter at den originale sprakk for 5 år siden. Biltema sine er myke, så tenker at den ene kanskje ble klemt ihjel eller at den bare hadde klistret seg sammen. Skal uansett ikke klage over ting som fikser seg selv Nå har det også kommet en pakke fra GS, så får se om jeg har greid å kjøpe riktig slange og om det løser lekkasjen på min E61. Hadde vært kjekkest å kjøre 150 mil i E61 om en ukes tid og ikke i E91, men vi får nå se.
  11. En dyse kan ha avvik i levert mengde (fra teoretisk verdi). Dette korrigeres ved koding. En dyse kan også bli litt dårligere over tid og det vil jo bilen fange opp på sikt, så det blir ikke 100% krise å ikke kode, men jeg ser for meg at avlesning av korrigert verdi ikke blir riktig med en ukodet dyse (så du risikerer å kaste ut en ok dyse om du vurderer "tilstanden" baserert på korreksjonsverdier).
  12. Er dette piezo eller ikke? På de "vanlige" solenoid-injektorne kunne man kjøpe en adapter som skrus inn når toppen/solenoiden demonteres, deretter på med glidehammer.
  13. Vel, sier meg gjerne enig her, men det hjelper neppe på "problemet". Det er på en måte ikke mangel på søppelkasser som gjør at folk hiver søppel langs veien og det er ikke mangel på teknologi som gjør at enkelte i Tesla prater i en mobil de holder i hånda foran fjeset.
  14. Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på en helt ny en, ettersom en slik en vil sikkert koste mer enn hva bilen er verdt. Tenkte mer på å følge med på bruktmarkedet og se om man er heldig.
  15. Jeg har en E61 til demontering, så om du vil prøve med en brukt en til kurant pris så kan du gi meg en lyd. Den stopper riktig sted.
  16. Ja, hvis releet klikker når du trykker på hendel så skal den delen være ok. Jeg husker ikke helt hvordan brytemekanismen var, men hvis du ser på bildet fra oscilloskop så er retursignalet på 12 V, eller helt likt det som kommer inn til å drive motor. Se på kobberringen på bildet du tok frem (rett under det du sirklet inn med rødt). Det har et "hull" i banen. Så når det kjøres inn 12 V på motor vil mekanismen begynne å gå rundt og da kommer kobberdelen i kontakt med samme 12 V som går inn. Dette blir sendt tilbake til modul (signal i rødt). Når ringen har gått nesten hele veien rundt så er det hull i kobberstripa igjen, da stopper også 12 V signalet. Kort tid etterpå kutter modulen strømmen (blå plott). Så det er altså det røde som aldri kommer fram til modul, evt. ikke kommer fram med høy nok spenning.
  17. Har du ikke IBS så har du ikke IBS, da blir ikke det noe batteribytte å registrere. Jeg er dog usikker på om biler uten IBS ble levert med AGM fra fabrikk, for du får trolig noe lavere ladespenning som er beregnet på "vanlig" syrebatteri, noe som ikke er 100 % heldig for AGM som helst skulle hatt litt mer volt.
  18. "Blokkert visker" er et tegn på at den ikke greier å lese viskerposisjonen riktig. Hvis modulen som kommanderer viskeren ikke får lest av at "viskerunden er slutt" så tror denne modulen at viskeren ikke har fått fullført sin runde. Vanligvis skyldes noe slikt en faktisk blokkert visker, f.eks. masse snø eller fryst fast. Da kutter modulen strømmen etter en viss periode for å ikke overbelaste motoren. Fikk du lest posten i tråden min? Der ser du til og med innsiden av en motor (riktignok bak).
  19. Nå vet ikke jeg om du hater å klippe plen eller ikke, men hjemme har vi tilsvarende størrelse på plen og der ble det en mekanisk klipper. Funker bra: https://www.plantasjen.no/sylinderklipper-gardena-400-gronn-514407.html
  20. Får ikke noe særlig ut av en gammel sugemotor. Det eneste aktuelle er egentlig å kjøpe kompressorkit, men det er fort en del tusenlapper.
  21. Du bytter selve HU og ikke bare skjerm (til f.eks. android)? Her blir det relevant å vite hvilket system det er snakk om.
  22. Og du er 100 % sikker på at den andre spilleren fungerer?
  23. Du kan greie å høre den inne i bilen, du hører den med døra åpen. Du vil potensielt høre om den har feilet (tydelig ulyd), men da vil du ha problemer med kjørbarheten. Hvis matetrykk faller under 4 bar, typ ned på 3-3,5 bar under last så er pumpen trolig slitt.
  24. Ja, det er ikke alltid at jobbene blir rett frem. Det "artige" her nå er at det ikke finnes noe delenummer for fleksirøret til Webasto-potta for denne bilen. Jeg målte innsugsrøret (det som dingler med en sort plastsylinder på enden) og det hadde samme diameter, så jeg har bestilt det. Det er dog ikke helt likt det på eksosen, det oppe er tynnere og mykere. Tenker uansett å prøve å feste med klemmer og tette med eksospasta. På E39 finnes det eget fleksirør i delekatalogen, men ikke alle delekatalogene viser delenummeret (realOEM gjør det ikke). På E38 greide jeg derimot å finne et fleksirør og delenummer som ved Googling ser ut til å ligne på mitt, så det blir evt. neste steg.
  25. Du kunne koblet opp en lyspære på last-siden for å se at det faktisk "kobler" og "slipper" når du hører klikk. Hvis det gjør det 10 ganger på rad så er nok releet ok.
×
×
  • Opprett ny...