-
Innholdsteller
9373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Tenkte å kjøpe en slik i gave, men da høres det ut som at jeg kan vente en stund til.
-
Hvor gamle må kidsa være for å bruke slike?
-
Sant, det er etter hvert en del som har byttet både kjede og HT-pumpe på disse og da er en E9x med N47 et helt kurant valg.
-
Tipset er vel nyest mulig 1-serie med motorkode som starter på B, men det blir mulig noe over budsjett. Får en 3-serie med rekkesekser om man går for tidlige E9x i denne prisklassen. Mer robuste, men man må regne med mer penger til drivstoff (om bensin). Spørs hva som er kriteriene annet enn 3-serie og prisbudsjett. Hvis man ikke skal skru selv så er det kanskje verdt å ta med i regnestykket mtp. hvor ny bil man kjøper (eller hvor billig mtp. at man skal ha ferske sjåfører).
-
Bra, viser også viktigheten av å undersøke ledninger før man kjøper sensorer
-
4,7 amp er jo helt hinsides, 60 watt! Dette vil lyse opp på et varmekamera og du vil trolig kunne finne sånt med IR-termometer også, samt ved å måle spenningsfall over sikringer.
-
Byttet du noe mer enn DDE? CAS?
-
Hvis du tenker at rundt 100 dollar for app + 50 dollar for bluetooth adapter blir for mye så har du ikke så mange andre valg enn å kjøpe deg en K+DCAN-kabel fra Ebay (2-500 kr), skaffe deg en laptop (om du ikke har en) og lese deg opp på koding av moduler med NCS Expert, samt hvordan du endrer vin med WinKFP. Det er på en måte ikke så mange andre alternativer, enten betaler man noen eller så kjøper man en løsning selv. Sistnevnte vil variere i pris avhengig av hvor mye egeninnsats man ønsker å legge ned. BMW er sånn sett veldig godt dokumentert på nett med mange forum og guides.
-
Har ikke fått snakket så mye med de som bor der akkurat nå, det er en mix av studenter og kun én eller to av de kjører bil sporadisk, så den Mersja har ikke vært et stort problem for de (enda). Jeg er noe usikker på hva de evner å iverksette av tiltak når det virker å være for mye jobb å putte søppelposer inn i dunken (vært sånn i sikkert to måneder):
-
Da jeg kjørte på isen for et par måneder siden så rakk klossene å sette seg fast hardt nok til at det smalt bra hardt etter kun 10 min.
-
@Rune-K: Ja, det er to litt parallelle ting her, den ene er naboens adkomst og den andre er tilfeldige folk som parkerer på plassen min. Disse henger dog noe sammen, for min plass er både utformet og måkes på en slik måte at det tas hensyn til at naboen skal kunne kjøre opp til seg. Hvis jeg kunne ha sluppet unna med å måke kun foran egen garasje så velger jeg å tro at det hadde vært mye tydeligere på at her er det privat tomt og at her skal det ikke parkeres. For når det ser ut som at jeg selv har dusteparkert (som jeg skal få lov til) så virker det å være mye mer rett frem for andre å slenge fra seg sin bil.
-
Hvis du ikke fyller med vakuumfyller så må du i det minste ha varmen på max (for å åpne solenoiden til varmeregisteret) og vifta inne i bilen på minimum. Normalt sett så holder det å la bilen gå på tomgang og ruse den til ca. 2500 rpm av og til for å få ut lufta (påfyllingslokk åpen) og evt. lufteskruer åpne, men om du mister mye kjølevæske så har jo du et annet problem.
-
Hva blir dette på bokmål? At den bruker kjølevæske eller at den ikke bruker kjølevæske?
-
Takk for innspill. Naboen leier ut to enheter og det har allerede vært litt gjennomtrekk der på den tiden jeg har bodd her (1,5 år), så litt vanskelig å etablere en dialog. De første som bodde der kom jeg lett i prat med, mens de som bor der nå smetter bare forbi. Tror også at det er studentkollektiv der nå. De med Mercedesen besøker noen lengre bort i gata, vet ikke helt hvem enda. Nærmeste nabo er sånn sett ikke problemet med mindre det er visning, men jeg hadde gjerne sett at deres vei ikke gikk på tvers av garasjen ja.
-
Det stemmer, men den kobles inn med en plugg som kan bli koblet fra. Ta av batteriet først.
-
Var faktisk ikke så ille, tross antallet. Sett verre for å si det sånn.
-
Det er ikke verre enn å starte med å plugge ut i begge ender og sjekke for kontinuitet med multimeteret. Du kan også sjekke for kontinuitet mot jord (typisk kortslutning mot jord) og kontinuitet mellom ledningen for signal og de andre.
-
Usikker på om naboen har veirett, tenker å undersøke med kommunen. Basert på flyfoto så har veien gått slik lenge og det er klart mest behagelig veibane for å komme seg opp om vinteren, men det ville ikke være mange timer med gravemaskin å flytte innkjørselen til bak søppeldunkene på bildet. Det er flere i gata som har 90-graders innkjørsel fra hovedvei inn til seg. Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot at folk kan spørre om å få stå et sted i hjørnet en gang i blant, men at folk bare parkerer slik det passer dem uten å si ifra og attpåtil låser meg inne i garasjen enkelte ganger så blir det over streken. Hadde det ikke vært for veien opp til naboen så hadde jeg også bare trengt å måke foran garasjen for å kunne snu og parkere E91-en, samt kjøre ut E61 som står inne. Da har jeg lite sympati for de som "ikke har" p-plass fordi de ikke har giddet å måke. Erik: tenkt tanken, men pleier å ha bilene stående på skrått om sommeren (når det ikke kommer brøytebiler som måker deg inn). Står også slik som jeg gjør på vinteren for å ikke risikere å bli påkjørt av besøkende til naboen som ikke kan kjøre på glatta og faktisk har krasjer i søppeldunkene etter flere forsøk på å komme opp.
-
Går som regel aldri på vinteren og skal ikke trenge å gå når du kjører i fart.
-
@Krisfje da står de vel der enda lengre når de ikke kommer seg vekk
-
Regner med at jeg blir den første som ender opp med en punktering i så fall. 😄 Kanskje jeg skal starte med å kjøpe inn noen slike.
-
Hehe, har jo vært på tanken av å ha en gaffeltruck og flytte de ut i veien igjen, men det er et vesentlig problem her. Gaffeltrucken tar for mye plass i garasjen.
-
Lurer på hva jeg kan gjøre med folk som (feil)parkerer på tomten min. Plassen min er noe ukurant da den ligger parallelt med veien uten et klart skille og i tillegg så kjører naboene opp til seg via min plass. I praksis mister jeg masse verdifullt areal og kan aldri parkere "rett foran" garasjen uten å låse naboer, så når det kommer luringer som skal parkere på tilfeldige plasser i tillegg blir jeg rimelig grinete. Jeg må åpenbart sette opp et par skilt, men det finnes masse folk som driter i slikt og jeg beholder problemet mitt. Hen i Mersja fikk en lapp under vindusviskeren sist han var her (der jeg skrev at vedkommende ikke kan parkere her), men jaggu står hen her igjen. Å true med bank e.l. er uaktuelt, men hva finnes det av tiltak? Samarbeid med et p-selskap som setter opp et skilt og som jeg kan ringe slik at de møter opp og gir ut bøter til de som er feilparkert? Regner med at politiet ikke gidder å møte opp for å få bilene tauet.
-
E.C.'s garasjetråd - E39 på PKK - kjeks i kanal
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Ny dag og et nytt varsel. Rimelig nøyaktig 6 måneder etter at det kom opp forrige gang: Etter en titt i ekspansjonstanken var det bare å konstatere at nivået har gått ned, så her må det være en lekkasje. Åpenbart ikke så veldig stor da det holdt i et halvt år og noen tusen km, samt at det ikke havner noe på gulvet i garasjen. Så litt fuktig ut på framside av motor og vifte, så trolig enten slanger/koblinger der eller radiator (heller det enn f.eks. varmeveksler til klima). Uansett ikke noe vits å lete etter noe slikt uten utstyr til trykktesting. Fylte dermed bare opp i ekspansjonstanken i påvente av utstyr: Har brukt Peak Global som kan blandes med alt mulig og det er for så vidt et greit utgangspunkt når man ikke 100% vet hva som er i bilen fra før av. Når man får den med litt rabatt så havner den på ca. samme pris som original BMW G11 (blå). Har uansett en dunk med konsentrert Peak stående så blir nok å fortsette videre med det. Peak er oppgitt som "lifetime" og det ser jaggu meg ut som at BMW har brukt "lifetime"-begrepet i snart 20 år de også: Trenger dermed ikke å stresse med å bytte kjølevæske, men sikkert greit å tømme radiator og ekspansjonstank når man først f.eks. bytter termostat, så man får byttet ut litt. Lifetime er et fint ord, men har man rundet 10-15 år på en bil så bør man gjerne bytte væsker da det neppe er beregnet for en så lang liftetime. Sjekket ut utstyr for trykktesting og det så ut som at alt er laget på samme fabrikk i Kina, bare litt variasjon i antall adaptere, farge på kofferten og hvilken logo som er klistret på. Det som er på Biltema var i samme gata, dessuten selger de vakuumpåfyller separat. 2500kr for settet begynner å bli litt. Fant det settet her på finn til en litt lavere pris: Den nærmeste adapteren jeg fant het "10", det hjelper dog lite uten bruksanvisning: Produsent/leverandør på kofferten var det heller ikke: Den hadde gjenger som passet, men dessverre greide ikke den å tette mot åpningen i ekspansjonstanken, innvendig ligner den på lokket som sitter på bilen med o-ringer ca. på de samme stedene: Prøvde å stramme "ekstra hardt" på delebilen, hvor det tross alt er mindre farlig om ekspansjonstanken skulle gå i stykker, men hjalp ikke det heller: Dermed stoppen testingen litt opp. Jeg rakk dog å høre at det suste ca. midt på bilen foran før jeg ga opp, så det tyder på hull øverst i radiatoren. Det gir også mening mtp. at væsketapet har vært såpass lite og at det dermed suser og ikke spruter ut når man pumper. Konklusjonen får nå foreligge når jeg får testet sikkelig. Har uansett sendt melding til en lokal høgger her som ser ut til å ha riktig radiator liggende, så får se etter påske. Vedrørende riktig lokk til testing (som jeg må ha for å komme videre) så greier jeg å finne et delenummer på originalt BMW-verktøy i TIS, men disse er det ikke bare bare å oppdrive. Det nærmeste jeg kom ble Hazet 4800-8A, da denne oppgir E60 diesel. Mange spennende priser ute på nett, men nå er den bestilt sammen med annet nips fra Autodoc, som for øvrig har økt grensa for gratis frakt til 2600kr. Lokket gikk for øvrig opp i listepris etter bestilling til over 1800 kr og det er jo helt sjukt for et lokk med en nippel som skal greie å holde 1,5 bar. Kjenner jeg snart begynner å lage spesialverktøy selv. Blir nå uansett en anledning til å bytte ut sirkulasjonspumpa på Webasto og den innkjøpte termostaten når radiator først skal tømmes (gitt at jeg får bekreftet at det er der det lekker). Kjøpte også olje til oljeskift, tror jeg nå samkjører både E91 og E61 på samme suppe. 0W-30. Egentlig har jeg ønsket å kjøre på 0W-40 som er litt tjukkere ved driftstempt, samtidig som det er mer tynnflytende i kulda med 0W mtp. at det dupper under -20 på vinteren her, men dette blir for kronglete å oppdrive, 0W-30 får duge. Castrol ser nå heldigvis ut til å ha slutta å krangle med BMW og bl.a. ført opp LL-04 på etiketten igjen: Som man kan se under så er det samme strekkode (EAN), mens godkjenningene varierer en del. Flaska til venstre ble kjøpt i høst: ACEA C3 på begge og olja er nok lik den. Hvis man tilfeldigvis har "mistet" sin DPF et sted på veien så kan man kjøre på ACEA A3/B4 som hadde LL-01 spec. Ser ellers at det nærmer seg 2 år med Launch X-431: Blir neppe en fornyelse her da oppdateringene stort sett retter seg mot nyere biler, ergo lite relevant her. Årspris for oppdateringer for alle bilmerker er fort 3-5000kr et sted, kun BMW-oppdateringer er sikkert noe billigere. Jeg liker Launch-en, men den drar ikke opp så mange data PIDs (informasjonskanaler) fra moduler som hadde vært mulig. Kanskje E60 er litt gammel her, men når man faktisk vet at det finnes mer info å hente ut så er det litt kjedelig at de ikke gjør det. Drømmen er vel en Autel MS919, men med prisen nord for 50 løk så er ikke det noe jeg kommer til å kjøpe med det første. Kanskje hvis jeg skulle ha startet diagnosegarasje en dag 😄
