-
Innholdsteller
9373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
Ville aller først tatt av dørtrekket og undersøkt visuelt. Kan henge det er noen guides/spor det faller bittelitt ut av som klikker på plass igjen når du kjører det opp.
-
Jeg har tatt stor-service på bremsene på min E91 for ikke så lenge siden (alt utenom å bytte stempeletrelaterte ting), du kan se litt info om dette på enden av posten her:
-
Sikkert lurt å sjekke at ingen har "bypasset" slitasjesensorene. De finner du på venstre framhjul og høyre bakhjul. Ellers hva han over meg skrev.
-
Hvilken bil var det på? Det varierer veldig hvor enkelt sikringsboksen er å komme til. På E61 hos meg er det veldig enkelt å demontere hele boksen bak, mens på E91 er det et mareritt i hanskerommet der man så vidt kommer til for å sjekke sikringer.
-
Bytt mest mulig og på begge sider, så slipper du flere unødvendige hjulstillingskontroller om noe annet skal byttes. Originalt, Lemförder, Meyle (i den rekkefølgen, avhengig av hvor mye du vil bruke). Febi har flere vært misfornøyde med og hos GS så er Febi-deler GODT overpriset, nesten OE pris mange ganger. Koed pleier å ha Lemförder og Meyle, kan evt. sjekke fra utlandet også, jeg pleier da å bruke autodoc. Originale deler solgt som service-kit er ofte ikke så helt gale, men fortsatt en del dyrere enn ettermarkedsdeler.
-
"Alt virker" og "ingen form for garanti" på samme linje er jo en klassiker. Finner du noe som ikke virker kan du banne på at det "gikk i stykker" etter at annonsen ble lagt ut 😄
-
Denne var fin, selv om det gjerne skulle ha vært M-sport: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270911618
-
@Cbrooen: Flott bil og helt greit med mange bilder, men jeg tror at "klagingen" kommer av at det er flere bilder fra så å si samme vinkel med få graders forskjell. Da får man ikke like mye "infoi per bilde" og får en følelse av at man til tider trykker på neste-knappen uten at det skjer noe. Det er dog absolutt bedre med for mange enn for få bilder
-
Kan også være lysmodul avhengig av om man går fra før facelift til facelift eller til adaptive lykter. Og koding til slutt da. Er en del jobb som han over meg sier.
-
Høres ut som at du fint hadde greid deg uten, men jeg hadde nok koblet opp laderen for å forlenge levetiden til batteriet mest mulig om jeg først hadde en lader.
-
Jeg skal ikke uttale meg med 100% sikkerhet her uten å Google, men det kan være at det man leser på en kabel i butikk er testet iht. en annen standard. For eksempel kontinuelig last over x antall timer med maks y volt i spenningsfall for en z meter lang kabel. At BMW har vurdert en kabel som stor nok kan ha sin grunn mtp. bruksområdet. Høy startstrøm kan kreve større sikring for at den ikke skal ryke, men det betyr ikke nødvendigvis at ledningen skal behøve å takle like mange ampere over tid. Er det lyspærer den skal drive? Da kan du regne ut hvor mange ampere de drar utifra watt.
-
Du har en sensor som heter IBS (Intelligent Battery Sensor) som sitter på batteriet. Hvis du har laderen rett på batteriet så får ikke sensoren med seg at du lader og bilen kan bli "forvirret" mtp. batteristatus/helse. Kobler du opp i motorrom så er det helt greit å lade. Om du må det er et annet spørsmål, de fleste med et funksjonelt batteri som ikke småkjører ekstremt mye greier seg fint uten. Strømprisen trenger du ikke å tenke på. Å fullade et batteri på 100Ah fra 0 til 100% ville ta 1,2 kwh +/-. Grovt regnet blir det under 1,5 kwh medregnet energitap. Du skal med andre ord lade mye før det blir noe beløp å snakke om.
-
1. Litt forskjell på kabler, bl.a om den er fletta eller solid/hel. Jeg hadde bare lagt inn overdim på 4,0 (om det ikke står på plassen) og ikke tenkt noe mer på det. 2. Det vil jeg si er greit, så lenge du merker det for framtidig referanse. Du kan også ha en annen løsning for sikringen, det finnes litt diverse med innstikk, så lenge det er riktig sikring og man ikke lager mer spaghetti enn nødvendig så må det være greit.
-
Kan ikke noen i området organisere litt og booke prøvekjøring? Så møter dere opp 4 stk voksne som skal inn i bilen? Når dette åpenbart ikke går så må dere skuffet forlate forhandleren mens dere mumler om at man ikke kan stole på noen lengre.
-
@Rune-Khehe. Jeg må dog si at jeg har mer forståelse for at noen som skriver bruksanvisninger dagen lang for alle slags mulige biler begår denne feilen enn en person som skal beskrive noe de har stående foran seg som skal selges. Med brukte varer er det som regel desto mer vesentlig å beskrive nåværende tilstand.
-
Det oppsummerer en del forhandlere ganske bra. Ofte er teksten skrevet før man i det hele tatt har sett bilen.
-
E61 520d - Utstyrsbombe 17" GS-felger med inngrodd bremsestøv Headway Horace dekk fra 2014 EU i 3 måneder til "mye HK" Sort N-merke på skilt "Røde bremsekalipere og i frontfanger" "Bilen er påkostet og undersøkt for nærmere 200.000,- de siste årene, så det kan være i mål snart men bilen selges slik den står uten garanti" Liten skjerm i iDrive Ingen Hi-Fi-pakke (helt uten sub) Håper noen her på forumet får scoopet opp den utstyrsbomba 😉
-
Det er først og fremst biler uten bunndrag som "sliter" med automatkassene fra denne tidsperioden, da må kassa ofte gire ned for å holde farten oppe, dette slipper man med større motor. Jeg har selv hatt en E36 320iA i 6 år og kan egentlig ikke si at kassen har vært særlig dårlig. Det er tydelig forskjell mot gode moderne automatkasser, men de nå 30 år gamle ZF-kassene er fortsatt bedre enn diverse ræl som har blitt satt inn i ulike biler i løpet av de 10 siste årene. Fordelen med de gamle kassene er at de er relativt enkle mtp. logikk og giring. Jeg kunne ganske nøyaktig forutsi hvor mye jeg må løfte opp foten eller hvilken fart som skal passeres for at girkassa skal gire opp og evt. ned. Dermed sitter "adapsjonsverdiene" i ens egen fot og når man kjenner til hvordan "kassa tenker" så er det ikke så ille å kjøre om man tilpasser seg selv litt. Halvautomatkasser på diverse andre bilmerker der man egentlig har en manuell og en datamaskin som styrer kløtsjen er ofte betydelig treigere ved girskift, til en grad der det kan oppleves som slitsomt.
-
Var kjekt å se litt folk irl på Våler i dag og ikke minst mange fine biler. Flott vær var det også, selv om et par av oss måtte stå opp tidlig og vaske bilene (på nytt) Hjemturen endte derimot i en punktering, men det holdt inn til garasjen med 1,9 bar (etter en pitstop med påfyll av luft og et par stopp til for å sjekke at dekket ikke holdt på å bli flatt). E6 i 80 er ikke supergøy, men greit å komme seg hjem også. Ser jo nesten ikke at det er vinterdekk bak der
-
Mange med kjip motor, men kjøper man en med R6 så har man nok en kurant bil. Hengervekten på disse er vel lavere enn på X5, så sikkert uaktuelt for noen pga. det.
-
Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
emne svarte i E.C. sin morteym i Bilder og filmer / Show-off
Nå har du en gylden mulighet til å si at motoren går dass 😄 -
Kjedelig at E53 ikke fikk alu-travers som på E39. Var egentlig litt overrasket da jeg fant ut av det. God anledning til å bytte bremserør da
-
Det har nok vært betydelig dyrere biler som har gått på billigsalg fordi man ikke har greid å lokalisere småfeil. Det er ikke noe å kimse av heller, kunnskapen om å faktisk se etter feil på riktig sted er ofte undervurdert, særlig når fiksen kan bli å bytte en liten ting til få kroner. Du får glede deg over at du fikk anleding til å kjøpe deg en ny bil
