-
Innholdsteller
28 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
2005 BMW E61 535d
Nylige profilbesøk
741 profilvisninger
Robert K's Achievements
Newbie (1/14)
8
Nettsamfunnsomdømme
-
Netlandet reagerte på et innlegg i et emne: Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?
-
Daniel. reagerte på et innlegg i et emne: Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?
-
Robert K reagerte på et innlegg i et emne: Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?
-
Overhaling av automatkasse dobbelt så dyrt i Norge?
emne svarte i Robert K sin Daniel. i Annet BMW og motorprat
Til informasjon så koster nyoverhalt 6HP26Z inkludert converter 42262 kr når hele regnestykket er ferdig og gammel kasse er levert inn som pant. Jeg sendte prisforespørsel til ZF Friedrichshafen AG og fikk svar fra KGK: "Ettersom KGK NORGE AS er ZF forhandler i Norge så får vi dette sendt til oss. Da det gjelder byttekasse inkl. konverter så koster denne 33810.- eks. mva. + en pant på 8000.- kr som blir kreditert når vi får den gamle kassen i retur." Jeg ser ingen vits i å betale for overhaling av egen kasse, når ZF selv selger overhalte kasser, med garanti, til ca. ⅔ av prisen av det de to store firmaene tar for en overhaling. Man er da sikker på at man får en girkasse som er testet i alle ledd, med ny converter, nye solenoider, nye bussninger og nye clutchpakker - og girkassen blir benktestet før den forlater fabrikken. Gammel girkasse byttes ut med ny og innkjøringsprosedyren gjøres etter ZFs instruksjoner. Bilen trenger ikke å stå på verksted i dagevis mens det feilsøkes og eventuelt ventes på deler. Alt i alt en no-brainer å bestille girkasse direkte fra ZF, spør du meg, både i form av økonomisk og tidsmessig besparelse. -
Robert K reagerte på et innlegg i et emne: Feil med adaptive lykter E61
-
Ble det noen løsning her?
-
Robert K reagerte på et innlegg i et emne: E61 vibrasjon
-
Robert K reagerte på et innlegg i et emne: E61 vibrasjon
-
Fant du ut av det?
-
Har du sjekket tårnstaget som går mellom dempertårnene og som er festet i torpedoveggen?
-
Gaaaaammel tråd, men ble bilen som ny igjen med ny converter?
-
Aske*mengde er det som begrenser levetiden på DPF. Sot blir forbrent til aske under regenerering, asken klarer ikke å passere gjennom celleveggene i DPF. De fleste andre steder enn i Norge er det vanlig å rense DPF når det har nådd endt levetid og det finnes flere firmaer som driver med slikt. Filteret blir da brent og asken blir blåst ut motsatt vei, gjerne ved hjelp av en kombinasjon av vann og trykkluft. Jeg gjorde dette på min egen DPF i fjor (brukte rensevæske fra Meca - droppet brenning) og resatte "telleren" etter at jeg fant ut og reparerte årsaken til at filteret hadde tettet seg. Stikkord: glødeplugger og modul. Min bil er en pre-LCI 535d. En kompis gjorde det samme med sin 525d og vi har begge hatt problemfrie biler siden. Min bil regenererer i snitt en gang per full tank, ca. hver 70 mil ved blandet kjøring. Sotmengde går opp til rundt 30 gram før regenerering og mottrykket i DPF er innenfor grenseverdiene. Askemengde etter ett år er 5 gram. Rett etter regen har jeg opplevd å måle 0 i mottrykk på tomgang. Mitt tips: finn ut årsaken til at filteret har tettet seg før du gjør noe som helst. Hvis du kan skru selv så skrur du ut filteret, dynker det i rensevæske over natten, før du blåser det rent med trykkluft og vann. Var helt utrolig å se hvor mye drit som kom ut av filteret mitt i form av grå "askelarver". Vannet rant ikke gjennom før rens. Etter rens rant vannet rett gjennom. Kan legge til at iDrive viste 90.000 km resterende på DPF selv om det var potte tett. Lykke til
-
Robert K reagerte på et innlegg i et emne: Den store LED pære tråden.
-
Monterte nye tåkelys sammen med M-plast i fjor, så de ser bra ut. Jeg pleier ikke å kjøre med park og spredere på kvelden, men merket allerede i tidlig skumring at det var mye mindre lys på veien i forhold til halogenpærene. Nå har jeg skjønt at de aller fleste monterer LED for utseendets skyld, det hadde jeg ikke lest meg opp på før jeg kjøpte. Jeg trodde de skulle gi minst like mye lys som pærene. Nå tenker jeg å teste ut Osram Night Breaker Unlimited for å se hvordan fargetemperaturen på de er. Det har nylig blitt lansert en forbedret utgave som heter Night Breaker Laser, men de finnes foreløpig ikke som HB4-pærer. Skulle til å si at jeg kommer med en update når jeg har montert pærene, men det blir kanskje litt lame da dette er en LED-tråd.
-
Liten update fra meg. Installerte HB4-pærene på 80W som er anbefalt her og ble ganske skuffet. Fra utsiden av bilen lyser det som bare det, men fra førersetet lyser de mye mindre enn halogenpærene jeg hadde før. Veldig lite lys treffer veien i forhold til halogenpærene og så lenge det ikke er objekter i umiddelbar nærhet som lyses opp, så er det nesten som å kjøre med lysene avslått. Se bilde, så ser dere hvor mye pærene lyser sett utenfra. Det er ganske utrolig at det ikke er merkbart når jeg sitter i førersetet. Visst ser det bra ut utseendemessig, men jeg vil også se bra når jeg kjører. Krever installasjon av LED-pærer justering av lyktene? Jeg synes det i så fall virker merkelig da disse pærene har fire kraftige LED med en linse foran som sprer lyset og jeg ser ikke for meg at justering vil hjelpe når spredningen av lyset er så stor uansett. Hadde bilen inne til EU-kontroll hos BMW (Jæger Sentrum) i forrige uke, da med halogenpærene i, og lyshøyden/lyktejustering ble sjekket. Må jeg tilbake til halogen igjen for å se nok til å kunne kjøre i skumring med park og spredere? Innspill ønskes.
-
Reef89 reagerte på et innlegg i et emne: Den store LED pære tråden.
-
Jeg endte opp med å kjøpe et stort plastkar på Biltema. Kjøpte også to flasker kaustisk soda der. Demonterte deretter alt som kunne demonteres på innsuget, la det i karet, fylte med varmt vann til innsuget var dekket og tilsatte (forsiktig!) de to flaskene med kaustisk soda. Lot det stå over natten og spylte rent med høytrykkspyler dagen etter. Innsuget så nytt ut da jeg var ferdig. Det ble faktisk så rent at dama ikke sa noe på at jeg monterte blendepluggene for swirl flaps på det hvite kjøkkenbordet vårt.
-
Robert K endret sitt profilbilde
-
Jeg betalte 825kr (€92) for MTEC 3 angel eyes til pre-LCI E6*. Prisen var inkludert frakt/levering på døren. Ingen andre omkostninger kom i tillegg. Må si meg meget fornøyd med bilens nye utseende! http://www.avaxo.de/led-corona-lichtringe/1er-reihe/85/mtec-v3.1-led-umruestsatz - Tysk mva. ble trukket fra ved bestilling. LED til spredere er også bestilt, og LCI baklykter ligger klare i kjelleren og venter på at retrofit-moduler skal dukke opp på postkontoret. Gleder meg til alt er på plass!
-
Spennende! Ser felgene fortsatt ut som de gjør på bildene, hvor i landet befinner de seg og har du en "special price" for meg?
-
Fikk du sjekket om disse fortsatt eksisterer?
-
Supert! RD193 bak hadde vært akkurat passe!
-
Ble disse solgt?
-
Den middels store DAB(+)-tråden
emne svarte i Robert K sin awt i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei, jeg har en 2005 E61 med CCC. Kjøpte Dension 500S BT i fjor, men den synes jeg er ustabil. Fikk byttet enheten, men den nye oppfører seg på samme måte. 1 av 10 ganger jeg vil bruke Dension så henger den seg. Har en sak gående med Dension nå, da enheten ikke vil oppdatere seg til nyeste firmware. Har prøvd med tre ulike USB-minnepinner. Til slutt dukket riktig firmware-nummer opp under info på skjermen, men avspilling av mp3 på USB-pinne fungerer ikke (fungerte med tidligere firmware, men vil nå ikke fungere selv etter jeg har degradert, så kodingen av bilen regner jeg med er OK) og handsfree fungerer så dårlig at mottaker av samtale mener det høres ut som jeg snakker inn en boks. Inntil jeg/Dension/Bilradiospesialisten finner en løsning på dette så ser jeg etter andre alternativer for DAB+ i min bil. Folieantenne i frontruta ønsker jeg å unngå så langt det lar seg gjøre og hvis det blir tredjeparts DAB+utstyr i bilen så funderer jeg på å gjemme antennen i bakspoileren eller inni støtfanger, dette har jeg sett noen eksempler på at har fungert bra. Hvis noen har løsningen på problemet med min Dension så blir jeg veldig glad for en tilbakemelding. FM har jeg gitt opp, sliter med dårlig mottak. Begynner å bli lei av å høre på Spotify nå, det eneste som fungerer med min Dension for øyeblikket. Edit: Jeg ser at denne posten kanskje heller hører hjemme under "teknisk" i og med at jeg har problemer, men jeg håper den kan være et eksempel på at ikke alt trenger å fungere knirkefritt - selv om man går for et velrenommert merke. OP må bare gi en lyd hvis jeg skal flytte posten.