Gå til innhold

orala

Medlem
  • Innholdsteller

    323
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Vestfold
  • Interesser:
    Bil og fly.
  • Kjøretøy
    BMW 525 2001

Nylige profilbesøk

1771 profilvisninger
  1. Det stemmer. I en metallboks i senter av reservehjulet, skrudd fast i gulvet. Jeg har gasstank der og fjernet reservehjulet. Kompressoren er flyttet til høyre bakre hjørnet av dette rommet. I dag vil jeg passere 245 000 km, og systemet er tett.
  2. Det er jo noen år siden, men er 99,99 % sikker på at det ikke var noe skruing. Bilen var løfta på 4-søylers løftebukk så det var veldig enkelt å komme til. Såvidt jeg husker så stod bilen på alle 4 hjul. Jeg kunne stå under bilen og stakk sprøyta inni gummi. Jeg fikk tips om dette av 2 bekjente i bilklubben jeg er medlem av, og der er det mange som kan mye mer enn meg. Jeg er jo amatørskruer, mens andre jobber med bil. Det er kanskje ikke samme foring det er snakk om, men den knirka både på opp og nedfjæring. Lurer på om det var en gummimansjett jeg stakk hull i og bare sprøyta inn. I så fall skulle kanskje 1 eller 2 stikk være nok.
  3. Jeg hadde noe knirk for ca 3-4 år siden i bakhjulstillinga. Kjøpte ei lita sprøyte og sprøytespiss på apoteket. Brukte sannsynligvis motorolje og stakk inn 3-4-5 plasser og det har vært stille siden. Det var omtalt som knirkeforinga av de som vet mer enn meg. Kanskje en suspekt metode, men bilen kjører nesten hver dag.
  4. Bare for å hisse opp stemninga. 8 dager siden byttet jeg venstre belg bak. 2001 E 39 525 i T. 240 000 KM. Passerte 20 år siste sommer. Står nå med lik høyde H og V. Jeg kjøpte bilen i 2005 på ca 40 000 km, så belgene er nok originale. Så får vi se om høyre ryker om et år eller fem.
  5. Takk for det E.C. Da blir det Zalovann på mandag sannsynligvis. God helg.
  6. 2001 E 39 TOURING 236 000 KM. Siste uke er bilen ofte lav bak, på venstre side, etter å ha stått over natta. En gang stod den bare ca 5 minutt under tanking og kompressor startet og det tok ca 2 minutt for å oppnå normal høyde. Ellers går det hurtig og kompressor går veldig sjelden under kjøring. Er det bare å kjøpe nye luftbelger, eller er det mye annet å velge i. Jeg ser at det finnes to type belger. Noe som benevnes sport. Jeg kjøpte bilen i 2005 og husker at ordet sport var brukt i annonsen. Den har sportsseter, men er det noen måte å fastslå om det er en modell/type? Takker for tips.
  7. Takk for det Otis, da må det bli diagnose først.
  8. Hei. Bil: E39 2001 525i Touring facelift. Km 219 000. A/C kjøling er generelt litt/mye dårligere enn før. Foretar årlig temp. sjekk med termometer i dysene midt på dashbordet. 3-5* C er normalt resultat ved 25- 30*C utetemp. Årets målinger viser 5-9 *C i venstre dør. Venstre dyse midt i bilen 12*C. Høyre dyse midt i bilen gir utetemp og det samme i i høyre dør. Siden det kan bli ca 5*C i v. dør fungerer jo kompressor. Jeg har vært hos A/C reparatør og fått konstatert at trykkvariasjoner og vifter er OK. Altså er det noe spjeld/aktuator problematikk. Er det noe enkle quickfix eller blir dette en voldsom operasjon? Har koblet fra batteri noen timer , men ingen forskjell. Kanskje diagnosekoder bør sjekkes, men har ikke utstyr til det. Takker for tips.
  9. Jeg har DEPO Xenon.
  10. Bilen har for god akselerasjon. Hadde en Mercedes for mange år siden som fungerte slik. Oljetrykket gikk ned til ca 1kg med full gass i 1. og 2. gear. Min bil var nok betydelig slappere enn din så oljetrykket kom ganske kjapt tilbake. Et par , tre sekund kanskje, så ingenting skjedde, der var jo ca 1kg.
  11. Jeg vil bare si at jeg er veldig fornøyd med min E 39 525i med manuell. Passerte 215 000 km idag. Billig i drift computer viser 89l/100km. Kjører stort sett ei mil til byen. Prøver jeg å spare klarer jeg 80l/100km. Ingen falskluft, ingen veivhusventilasjonproblem, ubetydelig oljeforbruk, fyller etter en gang mellom oljeskift hver 10 000 km ca 1/2 l, ingen coilproblem, ingen toppdekselpakningbytte. 2001 mod byttet batteri 2 ganger, siste gang i fjor. Forøvrig kjører jeg på LPG (fra 140 000km) så det er ekstra stas med kr 8,20 pr l. Forbruket øker 15-30 % med LPG vs. bensin. Computer angir bensinforbruk angitt over. M54B25. Det jeg ikke er tilfreds med er lyktene. De blir svake over tid. Xenon. Dyre nye ,så jeg kjøpte noe merket Depo, som passer sånn halvveis og nesten umulig å justere. 15 år med E 39 har gått bra. Er litt spent på de neste 15. En kollega hadde 520i automat og den brukte mye sa han. Det er vel litt for liten motor for en sånn vekt. Ingen kommentar til BMW diesel for det har jeg ikke hatt.
  12. På en E 39 slår blinken seg av etter 30 dager. En gang stod bilen ca 3 mndr ubrukt, men bare å vri på nøkkelen og startet med en gang, så den alarmen tror jeg du kan hoppe over. Radio, lys i hanskerom, bagasjerom eller noe vanskeligere ????
  13. Her fungerer det problemfritt på 525. Ca 213 000 km. Byttet olje for et par tre år siden på ca 160 000 km. Ingen forskjell. Forøvrig så er det en merking på kassa som sier at oljen ikke skal byttes.
  14. OK. Takk til deg også.
×
×
  • Opprett ny...