-
Innholdsteller
1239 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
5
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av macrorain
-
Får kanskje oppdatere i denne tråden også. Kjører med Bootmod3 beta nå, så B48-støtte slippes nok offisielt veldig snart nå. Jeg må si at @TRF og andre som har nevnt at det er remap som gjelder (kontra piggybacks) nok hadde rett. For det første føles det utrolig mye bedre å kjøre med rikere bensinblanding (bm3-mappet ser ut til å sikte mot rundt 12.3 ved full pupp, mot piggybacks som ikke klarer å gjøre noe med fabrikkoppsettet som ligger på 14.3-14.5), og for det andre så er det vesentlig mer effekt. Turbotrykket ligger også dønn stabilt hele veien opp i motsetning til ved piggyback hvor det falt av ganske tidlig. Jeg trodde opprinnelig det var fordi turboen var for liten og ikke klarte å holde trykket oppe ved høyt turtall, men det klarer den helt fint, så det var kanskje snarere at ECUen jobbet mot piggybacken for å korrigere turbotrykket, ikke vet jeg. ProTuningFreaks (som lager BM3) har også sykt god support, jeg er vel på femte eller sjette mappet nå, og de leser logger og justerer og svarer veldig raskt. Deilig å slippe å knote med kabler for å plugge ut og inn en piggyback ifm service og justering også. Å koble til OBD2-porten med en laptop og reflashe med nytt/justert map tar kanskje 5 minutter totalt. Så etter å ha prøvd Ventura, JB+ og nå Bootmod3 så er det sistnevnte som er et soleklart valg fra mitt perspektiv hvertfall.
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Da har jeg fått nytt map tilpasset 95oktan, og gutta har reviewet logger og gitt det tomler opp. Den lader fortsatt 19-20psi (1.37bar), så det smaker fugl. De har nok bare dradd av tenningen litt. Har funnet et par folk som har benket B48 med 1.3bar, og de har hatt rundt 290hk, så det vil si at jeg nå har en systemeffekt på 350+hk Bootmod3 har torquelimiter funksjon som lar deg begrense dreiemomentet, så tror jeg kommer til å legge inn litt der for å dempe kulen i midrangen litt og gi en mer linjær kurve + samtidig spare girkassa litt. -
De som kun kjøper biler som investering er jo en ting, de kaller seg vel neppe bilentusiaster heller. Utover det tenker jeg at det må jo nesten være litt opp til hver enkelt også, folk har jo forskjellig perspektiv på bilinteressen sin. Noen synes det er nesten morsommere å polere bilen enn å kjøre den, andre synes det eneste som gjelder er å drifte på bane så grusen spruter og støtfangerne flyr, og blåser i tilstanden på lakken. Det må være lov å kalle seg entusiast åkkesom. Så er det noen som har sykt mye mer penger enn hvermansen, da er det ikke så unaturlig at de er mer interessert i superbiler, fordi de faktisk har råd. Jeg tror den største forskjellen på en som putter effektanlegg på en Ferrari og en som putter effektanlegg på en Opel Corsa er størrelsen på lommeboka.
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Har full tank nå og skal til Bergen neste uke så da blir det litt random hvor jeg fyller, men skal få logget på nytt når jeg har fylt på den lokale Shellen og høre hva de sier om det. I mellomtiden har jeg fått et nytt map tilpasset 95oktan som jeg kjører med inntil videre. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Noe litt overraskende: det er visst forskjell på bensin. Det er mye mas om dette i tuningmiljøet men jeg har aldri helt trodd på det. Men jeg hadde endel trøbbel med den første piggybacken jeg kjøpte (Ventura tuning) og de mente det var dårlig bensin og at jeg burde bytte stasjon (jeg fyller alltid på den lokale Essoen). Nå har jeg jo sendt logger til junaiten ifm betatesting av Bootmod3, og fått et par justerte maps. Gangen før siste justering ba han meg bekrefte om jeg kjørte på 98 oktan. Siste feedback nå etter at jeg hadde sendt logger på nytt med ny map var "looks fine, car pulls strong, but that octane for sure is not 98RON". Ser ut som jeg må bytte til Shell.. Litt surt å ha betalt i dyre dommer for 98 oktan som tydeligvis ikke er skikkelig suppe. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Da har jeg vært ute og trillet, fungerte tilsynelatende veldig bra dette! Hyggelige AFR-målinger (mye rikere enn da jeg kjørte piggyback, ser ut som den forsøker å sikte seg inn mot rundt 12.3) Stabilt turbotrykk (rundt 20psi / 1.38bar som jeg kanskje synes var litt mye, men kanskje innafor da) som også holder seg hele veien opp til og forbi 6000rpm, med piggyback dabbet det gjerne av fra 5000-5250. Ignition timing skal jeg ikke påberope meg å være noen ekspert på, men om jeg forstår grafene rett så forsøker den ikke å gå av tenningen heller, og det er hvertfall ingen knock detected. http://www.bootmod3.net/log?id=5cec372cc090c66ed89e0526 http://www.bootmod3.net/log?id=5cec372dc090c66ed89e0527 -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Da har jeg endelig fått første versjon av 98okt stage 1 beta fra bm3folka. Skal ut og teste og logge i kveld. 🚗🚓 Det som er litt gøy med å være beta på dette er at jeg i praksis får en hvertfall delvis custom remap siden mappet utvikles delvis basert på min bil (jeg sender logger tilbake så justerer de). -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Venter fortsatt i spenning på B48-støtte fra Bootmod3. Ikke hørt noe mer om betaen enda heller. Ellers har jeg overraskende nok fortsatt ikke fått feilmelding fra den nye downpipen, så det var jo bra. Mens jeg venter har jeg vasket luftfilter..(står til tørk, ikke oljet enda) -
Vurderer svakt sotet lyktefilm på baklykter, virker som Google mener Lamin-x er noe av det bedre? Ønsker både sotegrad og kvalitet på film og jobb som gjør at det ser originalt ut. Noen som (vet om noen som) er dyktige på dette? Vi har jo litt vriene lykter, så har ingen illusjon om at jeg klarer å få dette perfekt selv.
-
Hm, skjønte ikke helt. Må vel kunne festes med borrelås rundt nakkestøtten i baksetet? Da vil ikke ungen nå paden selv da men.. Greit å teste ut litt før langtur eller hvertfall følge med litt i starten, første langtur med pad med vår eldste for noen år siden (da var han vel tre eller noe) så kastet han opp over hele bilen (heldigvis ikke BMW den gang) 🤮
-
Jeg husker vi hadde sånn kulegreie i setet på Toyotaen til foreldrene mine en gang på tidlig 90tallet..
-
Vet ikke om jeg vil kalle det et veldig seriøst budskap, og mistenker at selv de som kjører rundt med det vet at det er harry.
-
Vet ikke om jeg la merke til noen seriøse, underliggende budskap - men ellers morsomt
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Foreløpig ingenting, nå har jeg kjøpt Ubiquiti Unifi nettverk + NAS hjemme i steden, så får jeg sitte inne og nerde med nettverk mens jeg venter på at de teite BM3-folka kommer ut med B48-støtte. Så kanskje jeg får god nok nettverksrekkevidde til at det når ut i garasjen, så jeg klarer å laste ned remap.. 😛 -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Ja, de har hatt støtte for B58 ca en måned nå, fortsatt ikke B48. Jeg fikk en update fra de i dag faktisk på at de fortsatt jobbet med map til min og vil sende over et OTS map så snart det er klart. Den er tydeligvis litt annerledes enn "vanlig" B48 siden det jo allerede er biler som kjører med B48 beta maps. Virker som de er litt i multitaskingsfella de folka, jobber med tusen ting samtidig, så ting tar litt tid. -
Artikkelen er lagt ut på bimmerpost nå https://f30.bimmerpost.com/forums/showpost.php?p=24707948&postcount=15
-
Helt enig i at det er triste greier, samtidig vanskelig å ikke la seg imponere. Men det er jo helt klart utrolig slitsomt å vite at enhver småbarnsmor som er ute og putrer (ok, ikke putrer) i sin Model 3 banker en BMW M3 både rett frem og på bane..
-
Bmw 330ci e46 ”clubsport optik” last chance
emne svarte i macrorain sin Herr_eklund i Bilder og filmer / Show-off
Fin bil! Det er viktigere at du er fornøyd med hvordan bilen ser ut selv, enn at noen random folk på internett er fornøyd med hvordan den ser ut.
