-
Innholdsteller
1239 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
5
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av macrorain
-
Bud?
-
Maksimal total nm er 500nm som nevnt tidligere. Du har følgende automatkasse: ZF8HP50 (Du finner info om maks nm f.eks her https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission). en JB4 (og selv en JB+) vil være tilpasset din bil hvis du justerer den selv. Det at man kan justere mer enn en variabel er ikke noe kvalitetstegn eller sikkerhet mot feil i seg selv. Alt som skjer i bilen din henger sammen, og justeres løpende av bilens ECU. Så selv om du bare tukler med en parameter, vil ECUen "se" dette og justere resten for deg. Det viktigste er riktig bensinblanding og tenning, og det styrer ECUen løpende. Jeg endte på JB+ da det er svært enkelt å ta ut og inn f.eks ifm service, og jeg tenker at dette er en enkel og moderat måte å trimme på som gir meg full kontroll på hva som skjer. Den justerer ikke noe annet enn turbotrykk, så jeg vet dermed at ikke tenning eller bensinblanding presses forbi sikkerhetsmarginer, siden dette som tidligere nevnt ivaretas av den originale ECUen. Som småbarnsfar som ikke bruker bilen til daglig er det også såpass sjelden jeg kjører bilen aktivt at jeg er godt fornøyd med 280+ hk. Hadde jeg hatt mer tid til å justere og teste hadde jeg nok valgt JB4, men p.t er det mer realistisk med noe som er plug and play.
-
600nm hørtes mye ut synes jeg, gitt at girkassen bare er oppgitt til å tåle 500nm, men men
-
Er det en spesiell grunn til at du ikke ønsker å gå for en piggybackløsning? Du har alt fra enkle turbokontrollere som Burger motorsports JB+ eller Dinan Sports performance tuner, via diverse plug and play piggybacks fra f.eks Ventura eller Mosselmann, og til mer konfigurerbare løsninger som JB4.
-
Elmotoren sitter inni girkassa, og girkassen belastes med det totale momentet. De som har trimmet 330e med piggyback så langt har trimmet den til rett oppunder 500nm totalt, som er det girkassen er oppgitt til å tåle fra ZF. Hvis de mapper så kan de vel gi deg den effekten/dreiemomentet du ønsker, så da ville jeg bedt de roe ned på dreiemomentet slik at totalen ikke overstiger 500nm. Totalt dreiemoment øker med ca 150nm når elmotoren kicker inn, dvs at du bør ikke dra ut mer enn maks 350nm fra bensinmotoren (den gir ca 270nm originalt).
-
Ja, den ble visstnok det her for en liten tid tilbake. Par måneder siden kanskje?
-
Kjempefine bilder! Tror nesten jeg liker baken best, men flott fra alle vinkler!
-
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
https://www.ebay.com/itm/Dual-3-15-Out-Stainless-Steel-Exhaust-Tip-2-25-Inlet-Slant-Cut-Double-Wall/172851856805?hash=item283ec605a5:g:A2UAAOSwl75ZrXuh (3.15" helt inntil hverandre, like lange rør og ikke perforert innside) eller https://www.ebay.com/itm/Pair-QUAD-3-inch-Out-2-1-2-In-Resonated-Stainless-Steel-Exhaust-Tips-With-Clamps/173106654000?hash=item284df5eb30:g:oWgAAOSwL9paYIfG (3" med bittelitt avstand, ulik avstand på rørene, perforert innside). Sistnevnte har i utgangspunktet identisk stil som jeg har, og kanskje det jeg helst vil ha. Eneste er at den er da 3" (76mm) og ikke 80mm. Jeg har allerede 70mm, så usikker på om det da er knapt så jeg ser forskjell, om det blir perfekt, eller om jeg vil angre for at jeg ikke gikk for 80mm (men som da ikke er perforert og ikke har ulik rørlengde).. Hjelp. 😛 -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Jammen ikke lett å finne den ideelle eksoshale. Skulle hatt både skråskjært og at en pipe lenger enn den andre, og helst 2x80mm. Er den resonated også hadde det vært bonus. Egentlig lik den jeg har bare større, men det har selvfølgelig ikke Ferrita, og finner ingen andre steder heller. Gruff. 😊 -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Noen få bilder fra lyddempingen, det glemte jeg visst å legge opp tidligere. Det er da dempet i alle fire dører, under baksete og inn mot hjulbuene bak. Bildene er tatt av @Nautiluz som stod for montering -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Vi har nå kjørt et par lengre turer med barna, og opplevelsen nå etter innvending demping er både at støybildet er mer behagelig, og at det er lettere å høre hva ungene sier i baksetet. Selv kona kommenterte positivt og mente det var verdt pengene. -
Jeg håper kanskje de fornyer seg litt mer, så det blir litt større forskjell fra forrige generasjon.
-
Bump. Ingen bud? Jeg tror ikke disse vil oppleves som støyete på en hvilken som helst annen BMW enn F30, og hvertfall ikke 5-serie og tilsvarende. Sikkert ikke alle som tenker på det i F30 heller. Disse støyere MINDRE enn de originale runflatsene som kommer med F30.
-
Jeg vet ikke mer enn det som står i de lenkede trådene
-
Takk for fine bilder av bil og omgivelser, jeg synes fargen ble veldig tøff. Den er selvsagt mindre iøynefallende enn den opprinnelige fargen på bilen (hvertfall for de som ikke er spesielt interessert og går rundt og kan alle bmw-fargene), men skulle jeg valgt farge selv tror jeg kanskje jeg ville valgt nardo 😊
-
F34 320D Gran Turismo - Ny bil på plass
emne svarte i macrorain sin Gorg i Bilder og filmer / Show-off
Betalte ingenting. Det var jo ingenting galt med bilen, og i hvert fall ikke som jeg hadde forårsaket. Jeg tror de må ganske langt ut på landet for å forsøke å forklare at jeg skal måtte betale for å holde liv i klimaanlegget på en to år gammel bil, så det prøvde de ikke på. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Ja vet ikke hvor mye det er på F30. Men "før i tiden" var det vesentlig mer. Vet ikke akkurat når, men googlet for gøy en BMW E30, den har 1150g. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Ja, det jeg er vant til at er det forsvinner kanskje 10% i året, men nå har visst tankene krympet veldig de siste årene pga avgifter på miljøgasser osv, så fra gamle klimasystemer som hadde kanskje 2kg, så er det nå typ 500g. Så det gjør kanskje at de kan miste vesentlig mindre før det slutter å funke. Betalte ingenting for å få det fikset. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Han sa ikke "Det er 100 gram igjen" eller tilsvarende, så vet ikke - men slik han forklarte det så fikk jeg inntrykk av at det var mer eller mindre tomt. Det var ingen kjøleeffekt hvertfall. -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Nei, jeg har jo da allerede 19" non-runflat og er fornøyd med alt untatt støyen, og virker til å være litt bingo hvorvidt støyen går ned eller ikke hvis jeg bytter, så da får jeg heller forhøre meg litt nøyere med erfaringer hos dekkforhandlerne mtp. støy på norsk rugleasfalt neste gang jeg bytter tror jeg. -
Grattis med kul artikkel i Stanceworks! Vet du hvordan de oppdaget deg/bilen? Bra bilder har de tatt også, må ha vært gøy å være med på!
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
@arildopc Ja, men de jeg har nå støyer også mindre en originale RFT, så vanskelig å si hvor mye bedre det blir ved å bytte til andre dekk. Takk for bilder av eksos, jeg må prøve å få til noe sånt. Eksosduden min var på ferie, men tilbake neste uke -
F34 320D Gran Turismo - Ny bil på plass
emne svarte i macrorain sin Gorg i Bilder og filmer / Show-off
Vel, i følge BMW var det tett, men også tomt for gass 🙄, så de har etterfylt. Fikk ingen god forklaring på hvorfor det var gått tomt så fort (to år gammel bil) utover typ "Av og til går de tom fortere". Aldri hørt om før, men ok. Med tanke på at de ikke klarte å skru sammen bilen etterpå heller (ref min egen tråd), så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro. Funker hvertfall nå da, så får vi se hvor lenge det varer.
