Gå til innhold

macrorain

Medlem
  • Innholdsteller

    1239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Alt skrevet av macrorain

  1. Forstår ikke helt kommentaren. Såvidt jeg skjønner skjermbildet så har han kjørt 500km blandet kjøring på 0.33l/mil. Synes du det er mye eller lite?
  2. Jeg har brukt virtual dyno (https://barnhill.bitbucket.io/) endel nå for å kunne sammenligne mods, og har kjørt et antall ganger med Ventura tuning på map 4, og et antall ganger med original bil (bortsett fra eksos+luftfilter). Resultatet viser at forskjellen er på 41hk mer på hjula med Ventura Map 4 enn originalt. Oppgitt fra Ventura er 36hk. Dette kan være unøyaktigheter i målingen, eller at bilen reagerer noe mer på økt turbotrykk/mer bensin pga modifikasjonene i eksos + luftfilter. Uansett ser det ut til å bekrefte at oppgitte tall fra Ventura stemmer ganske bra. Har nå fått JB+ i posten, så skal sammenligne med den også etterhvert.
  3. Jeg tipper jo at den hadde spist et sekund eller tre bare ved at man kunne slå av de elektroniske hjelpemidlene, og jeg synes også fortsatt at Tesla skal ha litt handikap for å være en ny produsent. X6M er tung og høy, men det er fortsatt en rimelig grei bil fra en rimelig grei bilprodusent. Forøvrig tipper jeg det er like mye bevisste valg eller bevisst fokus under design av Model S som gjør at den er som den er, ikke at de har forsøkt alt de kan å få den til å bli superbra rundt en bane men ikke fått det til.
  4. Tesla model 3 performance presentert, skal være raskere enn M3, også rundt bane 🤔 https://electrek.co/2018/05/20/tesla-unveils-faster-and-more-powerful-model-3-dual-motor-awd-and-performance-versions/
  5. Har gravd meg frem til endel flere referanser, og for andre som lurer så ser det ut til at de stort sett ligger på 14.5-14.6 ved pådrag, og synker ned til rundtomkring 14-13.5 når de nærmer seg max rpm i høyere gir. Dette ser ut til å være innenfor også på trimmede biler.
  6. Da er JB+ og BMS Downshift blocker bestilt.. 😇
  7. Jeg har kost meg med dashcommand og utlesing av sensordata fra BMWen i hele dag, og også kjørt ut endel datalogger. Etter å ha lest på det o' store internett til øyet ble stort og vått har jeg kommet frem til at alt ser helt på stell ut. Jeg har med Ventura tuning-boksen (i øyeblikket på map 4) riktig Air/fuel-miks og tenningen viser heller ingen negative indikasjoner. For de som skjønner noe av eller er interessert i sånt så viser denne turtall, turbotrykk (fra ECU, så pluss på ca 4psi på denne antagelig), tenning og air/fuel på et drag fra ca 2000rpm i tredjegir og til rødmerking i fjerdegir.
  8. Fant en 330i som ligger midt på 14-tallet også (http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1329744), så da ser det ut til at BMW selv mener dette er greit på B48 selv i 330i-utgaven som har 252hk originalt. Så daså.
  9. Ja, så det du sier er at det finnes ikke 328i med B48 - det visste jeg vel kanskje egentlig. I mellomtiden har jeg googlet som en helt og fant dette bildet (under), som viser en trimmet 330i. Den har tilnærmet identisk AFR-kurve som meg, muligens noe lavere helt på slutten. Det antyder at også 330i-tune av B48 kjører svært magert fra fabrikk, og han fyren her gjør det med nesten 280hk. Så da virker det innafor å gjøre det på min som jeg til daglig kjører med lavere effekt enn 330i. Ble greit off-topic i denne tråden etterhvert da siden din var en N20-bil, men den er vel solgt så håper du tilgir
  10. macrorain

    Løst

    http://www.rats.no er vel eneste norske autoriserte verksted / service for disse kassene, de kan sikkert hjelpe deg.
  11. Den er sikkert fin, men nå har jeg såvidt jeg skjønner tilgang til ca det samme 😊
  12. Ja, men ser ut til å ha skjedd litt fra N20/53 til B48/58.
  13. Ja, det gjør den ikke, så det ser greit ut fra det perspektivet. 😊
  14. Tenker du at fabrikkens mål om 14.5-14.6 er innenfor selv på moderat trimmet motor så lenge man ikke ser noen indikasjon på banking / tenning som justerer seg for å unngå banking?
  15. @lagunilla hei på sveis, jeg ser du hadde JB4 til 328en din(?), var det B48 motor i denne? Logget du i så fall noen gang hva slags AFR-verdier du hadde før modifikasjoner (og eventuelt etter)?
  16. Så ikke så veldig mye her som umiddelbart så kjempeskummelt ut, kanskje den med airbaggen. Gjør som foreslås ovenfor, slett alle og se hvor mange som kommer tilbake. Det løses lett ut koder i alle mulige retninger hvis den har vært uten strøm eller mer eller mindre random årsaker.
  17. Er det noen som har rukket å grave seg ned i disse motorene enda? Ny dyseteknologi gjør tydeligvis at bensinmotorene går utrolig mye magrere enn for noen år siden. Ser ut til at ECUen på B48 sikter seg inn på 14.5-14.6 selv ved mer eller mindre full gass og høye turtall. Noen som har tanker / erfaringer rundt dette?
  18. Har fått meg dashcommand app som kan lese real-time data fra obd2, det var jo sykt Nice. Sikkert 200 forskjellige parametere som kan leses ut.
  19. Har ikke helt bestemt meg, men vurderer å gå andre veien til noe enda enklere, jb+ eller dinan performance tuner. Begge er i prinsippet samme produkt, justerer kun turbotrykk.
  20. Venturaboksen vurderes solgt, se annonsepost under:
  21. Er så frekk at jeg kryssposter litt her, siden temaet her er nettopp ventura til 330e, moderator får ta kontakt hvis det mot formodning bryter forumregler. Vurderer å selge min:
  22. Ventura tuning piggyback til 330e vurderes solgt. Det følger med to ledningsnett, ett med og ett uten tilkobling til batteri (noen biler krever dette grunnet litt lav spenning i ledningsnettet til sensorene boksen kobles til). Den gir deg opp til 314hk/500nm, men kan justeres i flere nivåer hvis man ønsker mer moderat effekt. Mer informasjon: http://www.venturatuning.nl/chiptuning-bmw-330-e-252-pk-phev.html (på Nederlandsk, men google translate oversetter det greit). Hvorfor selger jeg lurer vel sikkert potensielle kjøpere på, og det ærlige svaret på det er at den fungerer kun stabilt opp til map 4 (ca 288hk) på min bil. Ventura tuning sin teori rundt dette er at boksen ikke får nok spenning, noe de har opplevd på enkelte biler, derav det ekstra ledningsnettet. De fleste trenger ikke dette. Jeg har ikke testet ut dette enda, og siden det da blir totalt seks tilkoblingspunkter for mitt vedkommende (fire sensorer pluss strøm), så vurderer jeg å gå over til en enklere løsning som kun justerer turbotrykk og bare har ett tilkoblingspunkt. Jeg har også både intake kit (åpent luftfilter) og modifisert eksosanlegg, og er litt usikker på hvordan boksen reagerer på dette. Boksen vil dermed trolig fungere fint med standard ledningsnett (hvis du ikke er uheldig med spenningen slik som jeg), men alternativt ledningsnett medfølger. Uansett hvilket ledningsnett du benytter så er det enkelt å montere, det benyttes originale kontaktpunkter til alt inkludert strøm, og du skader/endrer ingen eksisterende koblingspunkter eller ledninger. Selve ledningsnettet er også av god kvalitet og benytter originale BMW-plugger. Boksen kostet meg 600 euro pluss frakt, gi bud!
  23. Et par detaljbilder fra insta
  24. Sotra, kona er herfra. Konfirmasjon i morgen 😊
×
×
  • Opprett ny...