-
Innholdsteller
1239 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
5
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av macrorain
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Litt mer teknisk forklaring (som jeg måtte lese to ganger 😛 ) : "A blow-off valve is not used in current models. Pressure peaks, caused by sudden load shedding due to the inertia of the turbine of the exhaust turbocharger, can be avoided by careful tuning of the Digital Motor Electronics software. With foresighted charging pressure control, pressure peaks can be predicted and reduced by quick adjustment of the electrically-adjustable wastegate valve. Assisted by a delayed load control of the Valvetronic (in the minimum lift direction) or the throttle valve (in the closed direction), the remaining charge air which is produced can be routed to the exhaust emission system via the engine. This form of control thus prevents the exhaust turbocharger shaft from being exposed to excessive torsional stress due to high pressure peaks." Det gøye med dette rent praktisk er jo at da at man får kul turbokvitrelyd uten at det er skadelig for turboen -
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Det var upresist beskrevet ja, vet ikke hvorfor jeg blandet inn wastegate. Trolig fordi jeg nettopp hadde lest om at disse bilene kun har wastegate og ingen resirkuleringsventil eller BOV. Uansett, lyden jeg får er typisk kvitrelyd som kommer fra turboen når gass-spjeldet lukkes og lufta slår tilbake og bremser turboen. Digresjon: Når jeg hører på disse klippene igjen tenker jeg at jeg burde få gjort et opptak fra utsiden av bilen. Det er nok utrolig mye mer lyd enn det høres ut til på disse klippene. EDIT: Etter å ha lest på nytt så ser jeg at jeg trolig faktisk hadde rett men hadde glemt det igjen. Disse bilene er litt fancy og slipper faktisk ut overtrykket via wastegate: "B48/B58 uses the wastegate (high speed electric servo) to bleed off pressure instead of a traditional diverter bypass valve. And it sounds really odd doing so." (fra Burger motorsport). Det høres veldig likt ut som vanlig turbokvittring (tilbakeslag i turboen). -
F30, usannsynlig mye vei- og vindstøy.. :(
emne svarte i macrorain sin macrorain i Annet BMW og motorprat
Noen som har erfaring med sånn påsprøytet støydemping av understellet (f.eks http://sagaantirust.no/stoydemping/), har det noen merkbar effekt? -
Mineral grey(?) M2 i Ås i dag da, er det noen her som kjører den?
-
F30, usannsynlig mye vei- og vindstøy.. :(
emne svarte i macrorain sin macrorain i Annet BMW og motorprat
@danskiii , har du gjort noe mer for å dempe støy siden sist? -
Nå har jeg ikke bilde da, men passerte en mørk E90 eller E92 tror jeg det var (ikke fordi jeg ikke kjenner igjen en E9x når jeg ser en, men mer fordi jeg fokuserte mer på modsene enn selve bilen og rett og slett ikke husker ) som stod parkert i en busslomme på toppen av Nordby i Follo (Kongeveien like ved E18) som hadde noe kamuflasjeaktig dekor og sykt bredda skjermer og brede hjul. Noen som kjenner til den?
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Gikk opp for meg i dag (måtte bare bli 30 grader først) at klima-anlegget strengt tatt ikke virker. 😛 Selv på max ac (16 grader og maks vifte) så er det bare såvidt kjølig hvis jeg legger hånda inntil ventilen og godviljen til. Når jeg tenker tilbake har det nok vært dårlig en stund, er vant til å kunne kjøre fast temperatur stort sett året rundt, men har tatt meg i å stille temperaturen opp og ned mye i denne. Kjørte til og fra Bergen nå i juli, og det var tidvis ampert og varmt i bilen, men tok litt tid å skjønne at det var klimaen og ikke oss det var noe galt med. Når man setter bilen på 22 grader er man jo vant til at det er det man får, og tror at det er. Var innom BMW og fyren der tippet den var helt tom for gass. Det skal jo ikke skje på under to år, så spørs om det er lekkasje noe sted. Blir spennende å se om det blir garantisak eller om de skylder på hull i rør pga steinsprut eller lignende.. Time for sjekk 30.juli. -
-
Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***
emne svarte i macrorain sin macrorain i Bilder og filmer / Show-off
Ikke så mye updates her, rett og slett ikke kjørt bilen så mye i det siste. Men JB+ fungerer hvertfall fint, tar bokstavelig talt ett minutt å installere. Skal forsøke å få målet effekt i løpet av sommeren. Turbotrykk målt ut av ODB2-kontakten ser faktisk ut til å vise reelt turbotrykk, vet ikke helt hvorfor det funker uten at ECUen forsøker å korrigere, men men. Basert på det ser det ut til at JB+ er litt hissig på grøten, vet ikke om det er pga luftfilter eller eksos, men den viser hvertfall 1-2psi høyere enn forventet, så har skrudd JB+'en litt ned fra original innstilling. -
Jeg skjønner jo godt ønsket om fire dører da. Men du må da vel klare å få tak i en M3 med en annen farge hvis du ønsker det, eller er det så akutt?
-
Litt seint ute i Audi-diskusjonen ser jeg, men må bare henge meg på. Jeg hadde en '92 Audi 80 2.3E en gang på siste halvdel av nittitallet, senket med koni dempere og selvfølgelig TSW Venom felger 😛 Veldig morsom bil den gangen hvertfall, og ikke så vanlig motor her hjemme på berget. K&N filter og sportseksos ga ekstra snerr i femmeren. Kjørte den litt på Rudskogen og Våler også og hadde greie kjøreegenskaper..men den ploget jo greit gjennom svingene da. Takke meg til BMW.
-
Jeg synes den ser tøff ut, men litt vanskelig å få inntrykk av fargen. Så kanskje litt .. blass ut liksom, men det er kanskje overskyet? Jeg tenker jo alltid "blir denne lett å selge igjen" når jeg kjøper bil, blir fargen for uvanlig mon tro? Kanskje mindre stress på en M3 enn en "vanlig" BMW.
-
Så han er til stadighet på verksted pga feil med drivlinjen?
-
Vel, passat er jo en ganske annen bil på alle mulige måter, og var aldri i nærheten av listen over alternative biler til 330e for min del 😊
-
For de fleste med en litt dyr BMW så er jo verditapet en langt større kostnad enn differansen i forbruket mellom en som bruker mye og lite ja. På den annen side blir det jo endel penger hvis man fokuserer på lavt forbruk over mange år. Nå er det jo så effektive motorer at man kan få både lavt forbruk og mye effekt i samme bil også, så det er jo gøy 😀
-
41l tank, så kommer vel 65-70 mil da. 41/0,6 = 68 mil litt usikker på hva du mener med lade mens man kjører. At du setter den i save mode? Det har jeg ikke målt.
-
Ja det å kunne varme opp/kjøle ned er veldig praktisk. Både når det er kaldt ute, og ikke minst i disse dager når det blir en million grader i bilen når den står ute. Det kan gjøres både fra appen og fra nøkkelen.
-
Basert på disse sammenligningene er tydeligvis 330e et godt hybrideksemplar da, siden jeg som nevnt kjørte på 0.59 på langkjøring, og da vesentlig lavere på småkjøring/pendledistanser.
-
Dette spørs jo helt på kjøremønster og om man gidder lade hver natt. Jeg har hengt opp ladekabel permanent i garasjen så dette oppleves ikke som noe ekstra stress for min del. Å putte inn kontakten har blitt en naturlig del av det å gå ut av bilen i garasjen. Jeg pendler vanligvis med tog, men hvis jeg kjører strekningen med bil så hadde jeg hatt ca 70km tur-retur. Dette er relativt normal avstand til jobb for de fleste som bor rundt Oslo. Denne strekningen kjører jeg på 0,39l til tross for at relativt store deler av veien er motorvei med 90-110km/t, iom at den går på ren strøm på småveiene rundt der jeg bor, og det samme skjer inne i Oslo, og ikke minst mens man står i kø inn mot Oslo. I helgene kjører jeg gjerne enten til foreldrene (bor ca 1 mil unna), eller til et eller flere kjøpesentre (1-2 mil unna). Denne kjøringen kan kjøres tilnærmet helt elektrisk hvis man ønsker. Så for mitt vedkommende kan jeg kjøre vesentlig billigere enn med en diesel/bensinbil uten å gjøre noe spesielt.
-
Jeg personlig kjøpte ikke 330e fordi det var økonomisk, men fordi det var mye effekt for pengene i en pakke som er morsom å kjøre At det er billig å kjøre til og fra kjøpesenteret blir bonus.
-
Jeg har kjørt Bergen-Oslo på 0,59 med relativt normal kjøring, kunne sikkert klart noe lavere også.
-
Høh. Hvor går du for å få opp det bildet der da? EDIT : Nææ, nå fant jeg det. 😄 Kan man resette "alle turer" da tro? EDIT2: nå fant jeg hvor man resetter og 😛😇
-
@MrB hvilken app / på hvilket OS er det der? Min "BMW Connected" app på IOS viser bare siste tur, ikke snitt over mange turer.
