Gå til innhold

Mr. Dahl

Medlem
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Osøyro
  • Interesser:
    Techno og bilreparasjoner
  • Kjøretøy
    E36 328i

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Det har skjedd veldig lite om vinter. Fikk skiftet veiv og kam sensorer. Det ble ingen forskjell med nye sensorer, men det er kjekt å vite at de er nye. Tok ut dysene og sjekket de. Fant noe fra dyse nr 1. Her er det noe som jeg har ikke sett før. Det er like harde og ligner på krystall. E10 bensin mon tro? Hadde dyser fra M52 323i med akk samme delenummer. Nå gikk det mye finere på tomgang for første gang, men det kunne være litt dårlig av og til. Tok en tur og bilen føltes veldig annerledes. Effekten er bedre og motoren rister ikke ved gasspådrag. Utrolig overrasket over hvor godt E34 er på vinterføre.
  2. Her hadde jeg en stor eksoslekkasje fra syl 6 som dere ser det sotet merket. Begynte med å løse de seks skruene for grenrør og midtre eksosanlegg. Selvfølgelig satt 5 av 6 bolter helt fast. Måtte bare knekke de. Hjalp ikke med varme. Borret de, laget nye gjenger og slipte på kontaktflater. Pusset vekk korrosjon og skit i toppen. Løsnet alle muttre fra pinner med masse masse varme og skrudd inn alle pinnene. Mangler 5stk pinnner så de skal bestilles. Nå var det tett her. Venter på pakninger som skal sitte mellom gren og midtre eksosanlegg. Jeg ble irritert på at bilen gikk dårligere igjen. Hele bilen rister på tomgang. Det hørtes ut som en traktor. Motor ristet fælt ved gasspådrag. Kjørt bilen inn på bukk. Koblet til diagnoseapparatet med adapter fra OBD2 om til 20pin Fikk opp feilmelding på 16 crank pulse generator. Sjekket LIVE DATA og her kunne jeg se urealistiske rpm. Det endret seg fra 40-240 rpm på tomgang men det var realitiske verdier når det var høyere turtall. Bestilte kam og veiv sensorer. Greit å få begge skiftet da de pleier å være dårlig. Kontrollerte tilfeldigvis timing og det var hoppet over igjen!😅 Begynte dagen etter med å skifte reg.kjeder da jeg tar ikke flere sjanser til. Hadde deler liggende klar fra før da det er samme på M50,52 og 54. Montert motorholder. Varmet bolten for veiven og løsnet med en vanlig muttertrekker på luft. Løsnet servopumpe, peilepinne, tappet olje, bunnpanne, vannpumpe, Rengjort deksel. Legg merk til at veivsensor er blitt slått?😅 Blir nok bra å få skiftet når deler er kommet. Vasket i delevasken. Skiftet kjeder og strammer. Fylt på motorolje og startet. Nå gikk den bedre igjen. Kontrollerte om alt var tett. Ok👌 Måtte rense i kjølesystemet da det lignet på kloakk. Fylte på med rensemiddel og kjørte motor varm i en stund og skylte ut igjen. Bildet er fra andre gang det ble skylt ut. Fylt på med destillert vann (batterivann) og kjølevæske. Får tømme en gang til en annen dag. Ryddet ledningsnett i motorrommet da det var veldig rotete med mange løse stikkontakter bak begge framlykter. Målte spenning til stikker og fant ut hvor de skulle til. Fjernet gamle løse teip og teipet med noe bedre teip. Parklyset sluttet å virke for en stund siden. Ikke rart det. Montert en ny stikkkontakt og skjøtet med vanntett skjøtehylser. Ny teip. Glemte «etter» bilder men alt ble mye ryddigere nå. Kjekt nå med lydhorn, parklys, spylermotor som virker🙂 Skal oppdatere mer når sensorer og deler er kommet!😃
  3. Takk @NeonMuffler og @Eystein Ose😃 @RF91 Ja, det stemmer. Det sto også på M5 framfanger, framseter og sideskjørter på denne før jeg kjøpte bilen. Jeg kan ikke kjenne igjen de baksetene. Kanskje noen her vet at de kan komme fra en E32 7-serie eller M5? @Olaandref Takk. Ja, det er kjekt å få gjort en god del uten å bruke mye penger enda. Det er bare viskermekanisme til 1800kr som har kostet meg mest av alt inntil nå.
  4. Så det var små flekker her og der. Skulle bare vaske bort men det endte opp med en rask vask og polering. Glemte å ta litt bilder underveis men håper det duger🙌 Lykter har vært lakkert en gang før i tiden. Tok fram 2000 slipeark og våtslipte de. Det ble mye friskere nå synes jeg. Vasket og fjernet asfalt partikler og smuss før polering Vasket vekk fett og våtslipte dørstoppere. Skal så klart smøre på de etterpå. Det var utrolig vanskelig å få fram riper på mobilen. Noe som gjorde at jeg var ikke flink til å ta flere bilder. Brukte ca 6-7 timer på å polere. Målet var bare at det skulle se litt bedre ut og ha voks beskyttelse. Kjørte med Scholl S20 poleringsmiddel og avsluttet med S2 og myk pad. Til slutt ble det påført Swissvax Shield voks. (På bildet er det med voks) Voks på vinduer og lykter. Vasket kun skinnseter foran og bak. Det var utrolig skittent. Børstet også med swissvax sin børste/kost. Fikk fram mer skit. Smurte alt av skinn med Meguiars Leather som jeg hadde liggende. Skinnet suget inn kremen. Spesielt å på armlene på framseter. De ble fort tørt igjen. Smurte litt til. Frisket opp alle fire. Før: Etter: Tørket av voks. Dagen etter. Framseter er nesten tørt. Bakseter suger fortsatt litt. Har en finere girkule, men finner ikke den enda Ut i solen og herdet litt på voksen. Framfanger og bakfanger skal lakkeres en gang i framtiden. Ordnet også en siste ting. Instrumentpanelet lyset ikke noe. Får ikke sett om den går på tomgang eller turtallsperre i mørket…..litt spesielt dumt for meg som er døv😆 Fant noe ettermontert rèlee og sikring her. Skiftet defekt sikring så var den i orden.
  5. Ja, tenkte meg det. Takk for svar. Da er det nok samme på M50/M52 men annerledes på M54😊 Kjekt å vite.
  6. Er det noen her som vet om spjeldet på M50 skal gå av seg selv fra åpen til lukket posisjon? Her står spjeldet åpen uten noe hjelp. På en fra M54 så går spjeldet av seg selv fra åpen til lukket.
  7. Takk😃
  8. Motoren har gått dårlig siden jeg kjøpte bilen og jeg har fått skiftet en god del med slanger. Litt annet også. Kompresjoner på alle seks er i orden. Den går fortsatt dårlig. Idag bestemte jeg for å se litt på timing. Hadde låseverktøy liggende så det var bare å kjøre på. Ut med deksel. På med låseverktøy for kammer. Her stemte ikke TDC med markeringen. Samme med hullet i svinghjulet. Den vises ikke her. Det var hoppet over en tann eller montert feil av noen. Her kunne en se tusj merker på kjedet. Rettet opp timing og kontrollert. Ok nå. Skiftet sprø pakning. Skiftet fjær for strammer. Det er litt høyere og hardere fjærspenning på den nye til venstre. Startet bilen og den går mye roligere enn før og trekke bedre, men det er fortsatt litt ujevnt på tomgang. Det får vi se litt mer på det imorgen og fikse på eksoslekkasjen😊
  9. Nå har bilen stått ute i flere måneder. På tide å få den inn i garasjen. Skiftet bremseslanger. Monterte klaver med nye bolter. Prøvde med throwing stars. Liker de godt men det ble så klart merkelig med lav profil og vanlig kjørehøyde.
  10. Hva sier feilkoder/feilminner (på et diagnoseapparat)? Hvis du eller verksted har ikke gjort det så er det første en må gjøre.
  11. @sveigis Takk takk. Solgte en E46 320D i går så nå har jeg mer penger å bruke på denne😆😁 Gleder meg allerede til å få den på vei før neste sommer!
  12. Hei. Prøver å starte min første tråd her på BMW-prosjekter med min første E34 525i som vi hentet i Måndalen og kjørte hjem til Bergen. Litt om bilen: Original 1991mod 525i. M50B25 NV. Sterling siber farge med shadow line. Trenger EU-kontroll. M5 frambremser. M5 leppe. M5 speedometer. Mye småplukk her og der. Sveiset diff og søppel coilovers som skal brennes og kaste i sjøen. Interiøret trenger en god pleie, lister, bekledninger osv. Motoren går dårlig og ujevn på tomgang. Girkasse skraper i andre gir ved ned giring. Sprekk i frontrute ---------------------------------- Planen er å få den i orden og klar for EU-kontroll. Det haster ikke da sommer er over, men den må bli klar før neste sommer Det ble jo spontant, noe som er typisk meg. Dro på søndag kl 17 og kjøpte bilen ca halv ett om natten. Kjørte tilbake på samme dag/natt. Her er det bilder fra turen: Det var en fin tur hvis vi ser bort fra komforten med de stive defekte coilovers og ballong framdekk som gjorde at bilen hoppet vanvittig hele veien. Prøvde å drikke kaffe, men slet veldig med det. Over Jotunheimen, klatret bilen dårlig og dårligere oppover. Kjølevæsketemp har jo ligget ca 30 – 40 grader hele veien. Det lakk litt fra termostatshus og det satt ingen termostat i den. I skarpe svinger kranglet drivakslinger med den sveiste diffen. Det fulgte heldigvis med en komplett støtdemper og fjærer i bagasjerommet, som ble montert dagen etter. Fikk vasket hjulbuene i samme slengen. Det blir coilovers senere og det ligger heller ikke på første på listen. Fikk sett litt over på motoren og skiftet diverse morken vakuumslanger, pakninger og slanger. Fant en ganske svidd coil. Hadde en liggende og skiftet den. Motoren gikk fortsatt ujevn og hadde dårlig drag. Tok komp.test og det var gjennomsnittlig 12,5 – 13 bar på alle seks. Kontrollert vakuum i innsuget. Det skal vise 590 mbar undertrykk. Målte og det viste ca 300 mbar. Vi får ta en kontroll senere for eventuelt lekkasje i innsuget med trykktester. Plutselig dukket det opp en E34 delebil i nærheten av meg. Fikk kjøpt inn det jeg trengte. Viskermekanisme var utrolig slakkete og ble skiftet ut med en som var mye bedre. Det er en vare som er gått ut av produksjon så det var kjekt å få tak i noe sånt. Skiftet venstre bak dørbekledning som så ikke ut. Det var ingen bekledninger i bakluke og i bagasjerommet. Fikk kjøpt komplett og montert. Deksel over drivstoffpumpe mangler, og det var derfor det var så mye støv og skit som kom inn. Det gjenstår bare å få tak i et. Deksler for høyttalere i dashbordet var rustet og stygge. Fikk de sandblåst og lakkert de. Forsøkte å montere nye foran bremseklosser, men fikk ikke til å presse inn det ene stempelet helt inn. Demonterte derfor og ga litt overhaling. De ble sandblåst, lakkert og skiftet pakninger. Fant en litt bedre panser som hadde kun en bulk mot den jeg har nå er det flere bulker og lakkskader. Fikk skiftet den. Fikk tak i et sett med 8” throwing stars (style 21) og diffen av den store type. Sveiste differ er ikke mine greier. Det må være enten sperrediff eller åpen diff hehe... Det ble oppdaget at denne har tre forskjellige bremser. M5 bremser foran. Ikke ventilerte skive venstre bak og ventilerte skive på høyre side. Vet ikke helt hva som har skjedd her.
  13. Det er ganske tydelig på at det er noe feil med din. Klimaanlegg/varmeanlegg på nyere biler er større og mer avansert enn det var før i tiden. Her kan det være hva som helst. Defekt/feil i PTC-varmer, temp-/trykkføler, ekspansjonsventil, sperreventiler, feil i software eller bare ledningsbrudd. Hvis det er tomt for klimagass på EL biler med varmepumpe så vil det ikke komme noe varme i det hele tatt. Må uansett få avlest feilminner hos et verksted eller med et diagnoseapparat hvis du har.
×
×
  • Opprett ny...