Gå til innhold

Wjaas

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Wjaas

  • Bursdag April 2

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Asker
  • Kjøretøy
    BMW 116i

Nylige profilbesøk

123 profilvisninger
  1. Etter mye fram og tilbake fant jeg ut av problemene. Brukte ordentlig diagnose verktøy og fikk sjekket «Wheel speed sensor» på begge bakhjul mens jeg roterte hjulene. Høyre bak viste riktige verdier mens venstre bak stod fast på 0. Kjøpte ny ABS føler til venstre bak og dette løste problemet. Den gamle ABS-føleren var nedslitt av ringen. Angående håndbrekket kom jeg fram til at venstre bremsesko bak ikke ville justeres, så jeg fikk tatt av bremseskoene på begge sider bak og sørget for at bremse-justeringen ville utvides. På venstre side bak ville ikke skruen som sitter i justeringen rotere fordi den var rustet sammen med tannhjulet. Fikk løsnet opp i dette samt byttet bremsesko på begge sider og dette løste problemet med håndbrekket. Da er det ikke lenger noen varsellamper i dashbordet og jeg får leve lykkelig med det inntil videre. Takk for alle svar og tips!
  2. Alle sikringer er ok. Skal få sjekket at det er kontakt med ABS.
  3. Ja, litt usikker hva jeg gjør der.
  4. Hei! Har en BMW E87 med noen rare lamper som kom etter å ha sladdet litt (stod stille da de kom). Det er snakk om ABS, DTC og en lampe med et utropstegn mellom paranteser der alle lampene lyser gult. Jeg hadde en lampe lysende før disse kom på og det var håndbrekk lampa som lyste konstant, selv når håndbrekket var nede. Første jeg gjorde når disse 3 lampene kom var å sjekke bremsevæske. Reservoaret var fullt. Neste jeg gjorde var å kjenne på om jeg i det hele tatt hadde ABS, det hadde jeg ikke. Scannet bilen for feil, ingen feil rettet mot ABS. Dagen etterpå tok jeg av høyre fronthjul og prøvde å få ut ABS sensoren, noe jeg ikke klarte. Gikk løs på høyre fronthjul og fikk ut ABS sensoren. Den så mer eller mindre ny ut og tenkte ikke noe mer på at det kunne være noe galt med ABS sensorene. Samtidig som jeg sjekket venstre fronthjul kom jeg over at slitasjevarsleren for bremseklossene manglet. Jeg hadde hanndelen, men ikke hunndelen. Derretter sjekket jeg høyre bakhjul, det var slitasjevarsleren kuttet av. Kjøpte 2 nye slitasjevarslere, én venstre foran, og en høyre bak. Da fikk jeg også resettet bremseklosse service-intervallet, noe jeg ikke kunne når slitasjevarslene ikke var fungerende. Det er også verdt å nevne at bremseklossene på alle hjul ser helt fine ut og at traction ikke er mulig å slå på. ABS lampen og de 2 andre lyser fortsatt i dashbordet etter å ha kjørt litt. Jeg har også forsøkt å resette ECU-en ved å koble fra batteriet, uten hell. Alle svar settes pris på! Modell: 2005 BMW 116i Motor: N45B16A Kilometerstand: 193 000 Bilde av den ene ABS sensoren: Vedlagt ligger bilde av lampene: Og en PDF med alle feilmeldinger rett etter at alle lampene kom. Error memory-17-01-2023[984].pdf
  5. Forstår hva dere mener @Reef89 og @Evopower, men hovedtanken er å lære seg hvordan man skal håndtere en bil på glatt føre og spørsmålet er da om noen egnede plasser. Ja, man har glattkjøring som en del av bilopplæring, men det er svært tynn kunnskap. Melde seg inn i lokale motorklubber for å få til dette kan virke som mye styr og unødvendig som vil føre til at dette gjøres på offentlige plasser. Hadde man hatt store industriområder eller parkeringsplasser (tomme altså) som er bedre egnet kan det føre til mindre kjøring på offentlige veier, ergo tryggere. @E.C., haha ikke UP. @mabeta, Liertoppen er fortsatt en slager, men ellers er det veldig tynt. Takk for svar
  6. Hei! Fant ingen tråder om gode veier/plasser der det er gode muligheter for litt sidelengs kjøring så legger ut en tråd her. Leter etter fine veier med gode svinger, evt store parkeringsplasser/industriområder der man kan prøve seg litt i området Drammen/Lier/Oslo/Asker og Bærum. Noen som vet om noen fine plasser?
×
×
  • Opprett ny...