Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Du vil alltid finne litt olje i røra dine. Når jeg kjente på turboen virket den stram og fin, men det gir ikke en fullstendig diagnose. Fullt mulig den har vært igjennom sin beste tid og at du burde se deg om etter en ny.

Svetting på toppen: ta en motorvask og se etterpå hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei takker. Har ikke så mye peiling så fikk litt panikk når jeg skrudde av nye egr å så den oljestripa som lå der, siden jeg ikke vet hvor mye olje det er snakk om... 

Skal prøve på det. 

Har også skjedd noe merkelig med bilen, etter jeg bytta om fra org egr til erstatter.. Hvis jeg drar den ut på 1 giret og kommer mot 3-4000 så vil den ikke mer, virker som om motoren kveler seg, da må jeg slippe gassen gire om også er den fin igjen.... Det skjer heller ikke hver gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Har problemer med min 2001 320D. Bilen Steg 2 tuning fra deg. 
Har i lang tid merket at bilen har kanskje vært litt treg å starte. (ikke glødeplugger)

Nå plutselig så virker det som at den har ett helt ekstremt eksostrykk. Gir jeg full gass så høres den nesten ut som en supercar med lounch control (spraker i eksos, samtidig som masse svrt/grå røyk). Turboen spoler helt ekstremt. Dette resulterte i at intercooleren til slutt sprakk under kjøring.

Når jeg gir bånn gass ligger den bare å "frrrrrr", slepper jeg deretter gasspedalen helt opp, så begynner den å jage, og holder på å stoppe. 
Kjører jeg veldig forsiktig, så fungerer bilen greit.

Min tanke er at det muligens er en eller flere dyser som er defekt. Hva tenker du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius: ref vår telefonsamtale. Bildene du sendte av komp hjul viser tydelig skader, og dette er nok årsaken til ulyden som ble kommentert når du var inne med din bil.

Cmito:

Turbo problemer; 1) sjekk om VNT armen går som den skal. Høres ut som den står i lukket stilling. Sett evt vakum direkte på klokka og se at den går fint begge veger.

Diesel: Lenge siden du har skifta dieselfilter? Om mating er ok, pumpe er ok, da bør man absolutt pelle ut dyser ja.

Vær også vennlig å moderer hvordan dere linker TRF produkter til et problem på bilen. Jeg skjønner cmito trolig mente det som info til meg så jeg skulle være klar over dette, men det ser litt merkelig ut når andre leser det. Ingen av disse to har problemer som er linket til tuning.

Ellers er jeg på ferie (!) og setter pris på om ikke alle ringer med sine "livsviktige" problemer akkurat i disse dager. Vanligvis så ender disse samtalene uansett med at en må lese første side, og gjøre et stykke arbeid selv. Jeg har ingen magisk kule å titte i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takker for kjapt svar.

Det var selvfølgelig ment bare for at du skulle være klar over det, og kanskje kjenne igjen bilen.

Var å mappet bilen når du var på juleferie hos din familie på Jæren. Topp service! :)

Problemet med bilen har vært over en stund, men har vært mye på reis med jobben, så det går litt tid mellom hver gang jeg holder på bilen. Derfor blir det til at jeg for glemmer bort litt hva jeg har sjekket.

Dieselfilter er byttet, vnt er sjekket både manuelt og med vakum. Er det tenkelig at noe er defekt innvendig i turboen, slik at armen fremdeles har bevegelse?

Tidligere kunne jeg høre en liten tikkelyd under maks pådrag og belastning.

Må man ut med dyser for å teste de? Tenker det at om man kobler til en dysetester så vil man fort se åpningstrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, skal kjøpe meg en E34 94 modell 525tds om et par dager, bilen er knall men selges grunnet noe feil med gassgreier, det forrige eier har fortalt meg er dette:

Når motoren er kald vil den ikke kjøre på tomgang og dør bare ut. 

Når den blir varm kjører den greit på tomgang.

Uansett kald eller varm bare man såvidt er bortpå gassen gir den maks gass, altså bare 1/100 innklemt gasspedal er som 100/100% innklemt gasspedal, når man slipper gassen går den ned i turtall som vanlig, noen tips til hva dette kan være? kan prøve å få lagt til noe mere informasjon når jeg har fått bilen. 

Takker for svar :)

 

Fant noe fra annonsen til han jeg skal kjøpe den av:

 

" Det som er galt med bilen er at den får alt for mye diesel både på tomgang og pådrag. går på ca. 2000 omdr på tomgang og om man gir litt gass så drar den av gårde det dieselpumpa klarer. dyselampe lyser og turteller sluttet også å virke når problemet inntraff "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skiftet dysen, men får fortsatt opp feilkode på dysen. 05 needlemotion sensor. Da kan det vere brudd i ledning til denne? Er dette mulig og måle ut? Må vel av med innsug igjen da :( skal også sies at 3-4 første milene gikk bilen som den skulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har for tiden problemer med å få fullt ladetrykk. Når jeg leser av i Inpa mangler alt fra 0.1 til 0.5 bar i forhold til ladetrykket som ecu forespør.  Tror muligens at avviket har vært enda mer innimellom.  

 

Jeg har kontroll på følgende:

 

Matetrykk ok, ligger fra 4.15 på tomgang og ned til 3.5 bar ved flat pedal

Railtrykk ok, fra rundt 300 på tomgang og opptil 1350 med flat pedal,

 

Dyser så vidt jeg vet ok, ingen startproblemer hverken ved varm eller kald motor og ingen voldsomme avvik i verdiene på dysene. 

 

LMM ok, fra 460-470 på tomgang og motor 90 grader og opptil 1150-1300 ved flat pedal.  Nytt luftfilter.

 

Vacumslanger er byttet, alle 4 trykkslanger fra turbo til innsug er nye. 

 

Feilen er periodisk og som sagt så er det et avvik mellom det forespurte ladetrykket og det faktiske. Kjenner at bilen ikke har full effekt i forhold til tidligere. 

 

Inninellom endel svartrøyk, muligens fordi luftmengden er for lav pga lavt turbotrykk?  Ingen blårøyk eller oljeforbruk

 

Kan det tenkes at feilen ligger i selve turboen eller VNT reguleringa her eller er det noe jeg har oversett i feilsøkinga? Skal snart inn med TRF turbo så hvis det er den så gidder jeg ikke å gjøre mer før turbobytte men hvis jeg har en annen feil så vil jeg fikse den før turbobytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg biter meg merke i er noe lav luftmengde. Testet senest i dag en varm bil, med godt brukt maf, og varmt ute. 490mg/str på tomgang.

Har du byttet alle vakumslangene til turbo? også fra vakum reservoir, til ventil, til aktuator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta å gå over vacumslangene en gang til, jeg er ganske sikker på at jeg tok alle men det er et par måneder siden så jeg får ta en ekstra sjekk. 

 

Angående luftmengde så vet jeg ikke hva det skyldes, har en ny Bosch LMM og nytt luftfilter men får ikke høyre verdier enn dette. Hadde senest igår luftfilteret ute og så over alt men kan ikke finne noe feil. Eneste jeg kan komme på er at jeg har hatt støtfanger av noen ganger i det siste, kan jeg ha kludra til luftinntaket på noe vis i den forbindelse? Så mangler jeg de for tiden de plastdekslene inni hjulhusene om det skulle bety noe. 

 

Har en ny LMM fra Maf shop som jeg fikk i posten idag, den som står i bilen nå kommer fra Koed. De skal jo være helt like men jeg får prøve den andre for å se om den gir andre verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningsbrudd, feil på veivpos sensor, eller problemer med pumpe.

Alle disse 3 kan gi feilkode på 05 needle motion sensor? Fikk også opp gul kode på veivsensor såg jeg. Vet noen hva veivsensor heter på engelsk? Tenkte og søke opp i bmw tis hvordan denne skiftes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...