Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at man med vestlige biler i tidligere Deutsche Demokratische Republik (DDR), som var det offisielle navnet på Østtyskland, fikk relativt stor oppmerksomhet. Spesielt Mercedes-Benz representerte alt Østtyskland ikke var på godt og vondt. Den politiske ledelsen i Østtyskland hadde forøvrig enn annen ting til felles med ledelsen i dagens Nordkorea, utover å være kommunistiske, og det var at de hadde en spesiell forkjærlighet for Volvo. Som såkalte nøytrale militært (ikke medlem av NATO) ble handelsvarer ofte brukt av svenske myndigheter til å få politisk tilgang til et ellers temmelig lukket system. Frankrike var heller ikke medlem av NATO i perioden 1966-1996 og utøvet på tilsvarende måte den samme politikken overfor diverse autoritære regimer i Østeuropa. Eric Honecker, som var statsleder i Østtyskland fra 1971 til 1989 da muren falt, hadde derfor bl.a en lang Citroën CX som representasjonsbil.

 

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/honeckers-dienstwagen-die-extravaganz-des-vorsitzenden-7564225.html

 

Apropos det faktum at Vladimir Putin var en lavt rangert KGB spion i Dresden da muren falt i 1989.

 

http://www.b.dk/globalt/vladimir-putin-vi-braendte-papirer-til-ovnen-var-ved-at-spraenges

http://www.nrk.no/verden/hadde-orkesterplass-til-murens-fall-1.12029053

 

Kraftwerk gjør i februar 8 konserter i København der de i kronologisk orden spiller låtene fra de første 8 platene. Har man sansen for elektronisk musikk kan dette helt klart være verdt å få med seg... :)

 

http://politiken.dk/kultur/musik/ECE2449641/kraftwerk-giver-otte-3d-koncerter-i-koebenhavn/

 

Aftenposten forteller litt om bakgrunnen for hvorfor nettopp Kraftwerk er så viktig i musikkhistorien og som vi ser inneholder artikkelen begreper som Bauhaus, trøstesløsheten i Tyskland etter krigen, delingen av Tyskland, identitetskrise etc.

 

http://www.aftenposten.no/kultur/Kraftwerk-snudde-musikkverdenen-opp-ned-7780721.html

 

XCAR gjør et portrett av 911 by Singer Vehicle Design (som jeg har skrevet mye om tidligere i tråden). Jeg vil ha... :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=fO-g-bZV8Fo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler nesten ord når jeg skal beskrive hvor sexy i8 er som konsept og moderne sportsbil (eller kanskje sportslig GT er et mer korrekt begrep). Spesielt fargen... protonic blue... gjør at i8 fremstår som ekstremt moderne i betydningen av clean, suave, fresh etc... helt genialt. Begrepet "protonic" er forøvrig avledet av protonpartikkelen i en atomkjerne i betydningen av å være et løsmiddel som f.eks vann (derfor blåfargen). Denne bilen representerer langt på vei en revolusjon når det gjelder hvordan vi skal oppfatte en sportsbil i fremtiden. i8 er fremtiden... :)

 

 

BMW's evne til å tenke innovativt imponerer stort og jeg tror ikke at jeg overdriver hvis jeg sier at BMW er verdens mest velutviklede og moderne bilprodusent idag. Langt på vei oppfatter jeg ikke Tesla Motors som en konkurrent til BMW, men snarere som en del av den samme fremtidsvisjonen. Det BMW gjør med i8 er å poengtere hvor viktig intelligente konstruksjonsløsninger og "packaging" er i relasjon til den samme fremtidsvisjonen. Det handler med andre ord ikke om enten eller, men om et både og i forhold til Tesla's motor/batteriteknologi og BMW's evne til å konstruere moderne karosserier som er tilstrekkelig sterke og lette. Det er utvilsomt Tesla og BMW som setter standarden innenfor bilverdenen idag.

 

Mercedes-Benz ønsker også å etablere seg på nye markeder og har kjøpt 25% av aksjene i motorsykkelprodusenten MV Augusta. Dette er et interessant trekk i relasjon til at Audi for ikke lang tid siden kjøpte Ducati. Trolig handler dette mer om å kunne assosiere seg som en livsstilsprodusent enn om å kunne vise frem umiddelbar teknisk kunnskap... i kontrast til Tesla og BMW.

 

http://e24.no/bil/mercedes-kjoeper-seg-opp-i-motorsykkelprodusent/23328115

 

Litt mer informasjon om Tesla og BMW i relasjon til å være verdens ledende bilprodusenter innen elektriske biler. Det er verdt å merke seg at finansmarkedet nå tror at BMW innen få år kun vil tilby hybridmodeller (forbrenningsmotor + elektrisk motor) og at de innen 10 år helt vil fase ut forbrenningsmotoren.

 

http://www.bmwblog.com/2014/11/12/bmw-catching-tesla-ev-sector/

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/bmw-likely-to-phase-out-internal.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva du mener med "ledende" i relasjon til Tesla og BMW. Dette handler ikke om hvilken bilprodusent som produserer flest elbiler, men om hvilke bilprodusenter som definerer ulike standarder for fremtiden når det gjelder elbiler (ref. mine tidligere innlegg). Tesla (les: Elon Musk) deler f.eks gjerne batteriteknologien som Tesla har utviklet med andre elbilprodusenter. Dette gjør Tesla fordi de idag ligger langt foran alle andre bilprodusenter når det gjelder bl.a batteriteknologi og effektiv lading av batteriene. Idag er effektive batterier til elbiler en knapphetsfaktor iom. at produksjonen er begrenset. Tesla vil om relativt kort tid ha en ny stor fabrikk klar som produserer batterier til elbiler. Dermed vil Tesla ikke bare produsere verdens mest effektive batterier til elbiler, men de vil i tillegg være verdens største produsent av slike batterier til elbiler.

 

For Tesla er det dermed en vinn-vinn situasjon nesten uansett hva som skjer fremover når det gjelder elbiler. De kan være alene om å produsere verdens beste elbiler mhp. effektive batterier og rekkevidde eller de andre elbilprodusentene kan gjøre bruk av Teslas batteriteknologi og dermed gjøre markedet for elbiler større. Tesla vil uansett ha en komfortabel strategisk possisjon.

 

BMW har idag verdens mest avanserte produksjon av karbonplattformer for elbiler i Leipzig. Lette plattformer og karosserier er den andre hjørnestenen når det gjelder effektive elbiler (og alminnelige biler). Hvis Model S var bygget som en i8 ville den trolig ha veid rundt 500 Kg mindre enn idag og man kan jo bare tenke seg hva det umiddelbart ville bety for rekkevidden og ikke minst akselerasjonen. Den største fordelen er imidlertid at elmotoren ikke behøver å være så kraftig for å få de samme ytelsene, noe som dermed vil medføre at batteripakken kan være mindre. Dette igjen vil medføre en letter bil som dermed trenger en mindre motor for å yte det samme. En reduksjon av vekten på elbilene er helt klart en nøkkelfaktor for å få enda mer effektive elbiler i fremtiden.

 

Det store spørsmålet er selvfølgelig om Tesla og BMW finner sammen på en eller annen måte. Dette handler like mye om forretningsstrategi og possisjonering på høyt nivå som om teknisk utvikling. Vi vet imidlertid at finansverdenen nå nærmest forventer at BMW innen overskuelig fremtid går over til å være en ren elbilprodusent og mye taler derfor for at de dermed også vil få tilgang til Teslas batteriteknologi. Det er i denne sammenhengen selvfølgelig ikke utenkelig at Tesla også vil få tilgang til BMW's teknologi når det gjelder karbonplattformer. Just my five cents.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene utelukker ikke det andre, men Mercedes-Benz har idag ikke så mye å tilby Tesla utover å øke andelen av elbiler og dermed bidra til at Teslas strategiske possisjon i elbilmarkedet blir enda mer komfortabel. Det vi skal huske på er at elbiler ikke er alene i markedet. Folk kan like gjerne sitte på gjerdet å vente med å kjøpe en elbil. I mellomtiden kjøper de kanskje en alminnelig bil og dette er ikke til Teslas fordel iom. at de kun produserer elbiler. I tillegg kommer andre energibærere for biler som f.eks hydrogen og gass... og ikke minst hybridbiler i ulike varianter. For Tesla er det derfor om å gjøre å få elbilmarkedet stå stort som mulig hurtigst mulig. De kan uansett ikke produsere elbiler nok for hele elbilmarkedet og dermed forstår man bedre hvorfor Elon Musk gjerne vil dele batteriteknologien Tesla har utviklet med så mange elbilprodusenter som mulig. Her er det selvfølgelig viktig å se for seg at batteripakkene kan komme i mange varianter og med ulike effektivitetsgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer informasjon om Tesla og BMW i relasjon til å være verdens ledende bilprodusenter innen elektriske biler. Det er verdt å merke seg at finansmarkedet nå tror at BMW innen få år kun vil tilby hybridmodeller (forbrenningsmotor + elektrisk motor) og at de innen 10 år helt vil fase ut forbrenningsmotoren.

http://www.bmwblog.com/2014/11/12/bmw-catching-tesla-ev-sector/

http://www.electric-vehiclenews.com/2014/11/bmw-likely-to-phase-out-internal.html

Dette er de dummeste BMW ryktene jeg har hørt på lenge. Tror det er svært lite sansynlig at BMW kun leverer hel elektriske biler i 2024, men jeg tror nok at innen den tid så har hver BMW modell minst en hybrid/elektrisk versjon. Men jeg tror også at vi fortsatt kan kjøpe rene bensin og dieselbiler om 10 år, fremtiden er forøvrig ikke elektrisk men derimot hybrid. Neste generasjon 5-serie vil mest sansynlig få noe av den samme drivlinjen som I8, altså en elektrisk motor og en bensin motor på 1,5 liter og tre sylindre. De øvrige alternativene i neste 5-serie vil bestå av rekkefirere, rekkeseksere og V8ere slik som i dag :)

Sier seg selv at når de selges så lite elbiler i verden i dag så er det svært usannsynlig at en produsent som BMW vil gå over til å kun levere elektriske biler innen 10 år bare. Med unntak av Norge så er ikke bilkjøperene ute i den store verden klar for elbiler ennå, hverken de eller den infrastrukturen disse bilene krever. Biler med forbrenningsmotor har vært enerådene i over 100 år, skal litt mer til en 10 år for å snu det ;) Med årene så kommer avgiftene på elbiler i Norge også og da er det slutt på moroa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90: Spørsmålet er hvorfor BMW om noen år skal produsere hybridbiler når rene elektriske biler på alle måter er mer effektive? Så snart elbilene får en rekkevidde på 450-500 Km er stempelmotoren redundant for personbiler. Allerede nå er batteripakken på Model S P85 mer eller mindre forberedt på dette (jmf. Bjørns siste film) og det er derfor bare et spørsmål om tid. Poenget her er at utviklingen når det gjelder avansert batteri og ladeteknologi bare vil akselerere og dermed hurtig bli mye bedre. Stempelmotorene har på mange måter nådd deres maksimale effektivitet. Nå kan de bare bli mindre (med de samme ytelsene) for å ta mindre plass i bilen.

 

Et veldig interessant tankeeksperiment i denne sammenhengen er i8 med to elektriske motorer istedenfor dagens hybridløsning. Kan Tesla få til dette i P85D og oppnå nesten 700 HK samt 931 Nm burde BMW få til det samme med et mye lettere chassis (både batteripakken og motorene kan samtidig være signifikant mindre). Jeg tror helt sikkert at BMW har sett denne utviklingen komme (håper jeg da).

 

Wicky: Det ene utelukker ikke det andre. Vær grei og les mine innlegg ordentlig før du poster innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...du mener bmw og tesla skal samarbeide ifølge rykter, og bmw skal slutte med fossilbiler....Men man ser jo klart at det er Mercedes som samarbeider med tesla? Hvor pålitelige er disse ryktene du kommer med?

 

Tviler også på at fossilmotoren er redundant om noen år... Eneste blir at de fattige kjøper elbil og de rike kjøper bensinbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan tvile så mye du vil på det jeg skriver. Du leser jo allikevel ikke det jeg skriver ordentlig og det koster deg lite å kritisere. Tesla samarbeider offisielt med Mercedes-Benz og Toyota + at de har tilbudt samtlige elbilprodusenter batteriteknologien de har eller iallefall deler av den. Det ene utelukker ikke det andre og Teslas primære mål idag er å utvide elbilmarkedet generelt slik at det er elbilen og ikke alternative teknologier som blir fremtiden. 

 

Jeg tror faktisk at BMW (og de andre premium bilprodusentene) får et ordentlig forklaringsproblem overfor deres kunder når Model S P85D kommer. Hvem gidder å kjøpe en 5/7 serie med en stor bensin/dieselslukende motor når de kan få en Tesla med nesten 700 HK og godt over 900 Nm som gjør 0-100 Km/t på 3,2 sekunder og har 4x4. Med samme rekkevidde som dagens P85 og et kraftig utvidet ladenettverk skal det godt gjøres at BMW har et attraktivt alternativ.

 

Et annet aspekt er hvor enkelt (relativt) det er å utvikle effektive og kompakte elmotorer. En elmotor består av 18 deler i motsetning til 2000 deler i en konvensjonel bensinmotor. Tesla har bare her en kjempefordel i forhold til de tradisjonelle bilprodusentene. Teslas neste store oppgave er å utvikle en lettere plattform slik at de samme ytelsene som P85D har kan oppnås med både mindre motorer og en mindre batteripakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det argumentet kjøper jeg. Men igjen.... De som skal ha en S-klasse / 7-serie vil aldri ense en Tesla uavhengig av 4x4 etc... Men den gjennomsnittlige nordmannen som skal ha en premiumbil med god plass, 4x4 og lavt forbruk kommer nok til å velge en tesla fremfor en bmw*MB....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trolig rett i at dagens kjøpere av S-klasse og 7-serie vil være skeptiske mhp. Model S P85D, men det vil ikke fremtidens kjøpere være. Tallene taler egentlig for seg selv når det gjelder P85D, men det som virkelig er interessant er at plattformen og understelet inkl. motorer samt batteripakken som brukes til P85D i realiteten er de samme som den kommende Model X bruker. Dette viser hvor enkelt og trolig billig det er for Tesla å utvide antall modeller som bruker den samme teknologien. Alt Tesla behøver å gjøre i relasjon til en fremtidig konkurrent av Mercedes-Benz og BMW's fineste er å strekke plattformen med en halv meter (ingen komplisert drivlinje skal ombygges) samt stramme opp kvaliteten på interiøret.

 

Det er godt at jeg er sengeliggende med influensa slik som denne diskusjonen tok av. En god diskusjon er imidlertid alltid interessant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at de som er i markedet for en 7-serie eller S-klasse ikke akkurat har noe imot å kunne bruke kollektivfeltet. Tilsvarende fordeler dukker absolutt opp andre steder i verden og. Ikke minst vil nok Kina være ganske toneangivende for hva som skjer fremover, og der har de absolutt også et fokus på miljøvennlige biler.

 

Man kan jo og se tilbake på hvordan tilbudet av elbiler og hybrider var for ti år siden, og hvor utenkelig det f. eks. var da med en Mondeo med 1-liters motor, en BMW med tre sylindre og ikke minst en 2+2 hybrid GT fra BMW med tre sylindre bygget av CRFP. Et av de mestselgende merkene i Norge i dag var så vidt etablert, og er i tillegg amerikansk. Mye kan definitivt skje på ti år.

 

Når både Tesla og BMW samarbeider med Toyota så er vel ikke et samarbeid, direkte eller indirekte, mellom Tesla og BMW så usannsynlig heller?

 

Vil og tro at Teslas nettverk av ladestasjoner vil bli et viktig forhandlingskort med andre produsenter fremover, da et godt etablert og velfungerende ladetilbud vil være gull verdt for en bilprodusent hvis man først skal satse skikkelig på elbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig... forretningsstrategi og possisjonering er minst like viktig som teknisk utvikling. Det som imponerer meg mest med Tesla er hvor langt frem Elon Musk tilsynelatende ser når det gjelder fremtiden generelt. På den annen side skal det jo litt til å tenke ut betaltjenesten PayPal på midten av 90-tallet før handelen på internettet hadde tatt av. SpaceX er jo ikke mindre revolusjonerende. Du skal være litt av en innovatør for å gi deg i kast med selveste NASA når det gjelder leveranser av varer og gods til den internasjonale romstasjonen. Tesla Motors går tilsvarende rett i strupen på de etablerte bilprodusentene. Musk er ganske tøff og ikke så rent lite genial... det skal han ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...